میزان فراوانی هپاتیت B، هپاتیت C و ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) در بیماران تالاسمی مراجعه کننده به بیمارستان شفا اهواز (1384 تا 1385) بر اساس شاخص های مولکولی

پیام:
چکیده:
هدف
بیمارن تالاسمی بدلیل دریافت مکرر و طولانی مدت خون و فرآورده های خونی، در معرض آلودگی به هپاتیت های ویروسی نظیرهپاتیت B، هپاتیت C و همچنین ویروس نقص ایمنی انسان (HIV) بوده و امروزه یکی از مشکلات مهم بهداشتی این بیماران کنترل و کاهش آلودگی به این ویروس ها است. هدف از مطالعه حاضر بررسی شیوع شاخص های مولکولی هپاتیت B (HBV DNA)، هپاتیت C (HCV RNA) و HIV (HIVRNA) در میان بیماران تالاسمی می باشد.
روش بررسی
مطالعه انجام شده مطالعه ای توصیفی از نوع مقطعی بوده و جمعیت مورد مطالعه 206 بیمار مبتلا به تالاسمی مراجعه کننده به مرکز هموگلوبینوپاتی و تالاسمی بیمارستان شفا اهواز از مهرماه 1384 تا اسفندماه 1385 می باشد. اطلاعات دموگرافیک و نتایج آزمایشات سرولوژیک HBsAg، Anti-HCV و Anti-HIV به روش الایزا از پرونده های بیماران استخراج شد. بر روی نمونه های سرمی جمع آوری شده به کمک پرایمرهای اختصاصی برای ناحیه Core آزمایش شناسایی HBV DNA به روش PCR و با پرایمرهای اختصاصی ناحیه ژنی 5 -UTR و gag به ترتیب آزمایش شناسایی HCV RNA و HIV RNA به روش RT PCR انجام گردید. آنالیز آماری نتایج آزمایشات توسط تست chi-square انجام گردید.(001/0 P<)
یافته ها
از 206 بیمار مبتلا به تالاسمی 97 نفر (1/47درصد) مرد و 109 نفر (9/52درصد) زن بودند. محدوده سنی بیماران بین 2 تا 34 سال و میانگین سنی آنها 42/6± 16 سال بود. میزان شیوع HCV RNA در جمعیت مورد مطالعه 3/22درصد (206/46،95درصد CI:17.1-28.5) بود، در حالیکه هیچ یک از بیماران HBV DNA و HIV RNA مثبت نبودند. به طور معنی داری میانگین سنی بیماران HCV RNA مثبت بیشتر از بیمارانHCV RNA منفی بود (001/0 P<).
همچنین میان شیوع HCV RNA مثبت و طول مدت در یافت خون و تعداد دفعات خون ارتباط معنی داری وجود داشت (به ترتیب (001/0 P< و 01/0
زبان:
فارسی
در صفحه:
455
لینک کوتاه:
magiran.com/p611811 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!