فراوانی جهش های ژن بتا گلوبین در بیماران بتا تالاسمی ماژور مراجعه کننده به بیمارستان شفای اهواز

پیام:
چکیده:
هدف
کاهش سنتز هموگلوبین از ویژگی های بتا تالاسمی می باشد. تا کنون بیش از 200 جهش در ژن کد کننده بتا گلوبین شناسایی شده است. بتا تالاسمی از بیماری های تک ژنی رایج در جهان و رایج ترین بیماری ارثی در ایران محسوب می شود. با توجه به جمعیت چند قومیتی ایران، انتظار می رود طیف وسیعی از موتاسیون ها در این کشور وجود داشته باشد. فراوانی ژنی بتا تالاسمی در ایران بالا بوده و از نظر نوع نیز تفاوت های قابل ملاحظه ای بین مناطق مختلف وجود دارد. به همین دلیل لازم است تا فراوانی و انتشار جهش ها در قسمت های مختلف کشور تعیین شود.
روش بررسی
پس از جمع آوری اطلاعات و نمونه گیری از 202 بیمار بتا تالاسمی ماژور، DNA ژنومی از خون آنها استخراج و پس از تکثیر ژن بتاگلوبین با پرایمرهای تخصصی، طول کامل ژن تعیین توالی شد.
یافته ها
طبق نتایج حاصل از تعیین توالی، جمعا 29 نوع جهش در 404 آلل بررسی شده تشخیص داده شد که جهش IVSII-1(G>A) با 3/21درصد فراوانی شایعترین جهش در این بررسی می باشد و جهش های IVSI-110(G>A) با 8/17درصد، جهش cd36/37(-T) با 16درصد، جهش IVSI-5(G>C) با 9/6درصد و جهش cd5(-CT) با 2/5درصد به ترتیب جهش های شایع بعدی بودند.
نتیجه گیری
یافته های این تحقیق نشان می دهد که جهش های بتاتالاسمی در جمعیت استان خوزستان تنوع و توزیع گسترده ای دارند و این نتایج در تشخیص های پیش از تولد و برنامه های غربالگری کاربرد بسیاری خواهد داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
496
لینک کوتاه:
magiran.com/p611817 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!