ارزیابی میزان آگاهی پزشکان عمومی شهرستان جهرم در زمینه بیماری های پرفشاری خون و دیابت قندی نوع دو

چکیده:
مقدمه و هدف
بیماری های پرفشاری خون و دیابت قندی نوع دو از شایعترین بیماری های مزمن هستند و به دلیل هزینه های بالای درمانی و به جهت از کار افتادگی بیماران، بار اقتصادی زیادی را به کشورها تحمیل می کنند و از عمده ترین مسائل بهداشتی درمانی در کشورهای توسعه یافته محسوب می شوند. در این راستا، تشخیص به موقع و سریع بیماران و درمان صحیح آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین بر آن شدیم تا میزان آگاهی پزشکان عمومی شاغل در شهر جهرم را در مورد تشخیص و درمان این بیماری ها ارزیابی نماییم.
مواد و روش کار
این تحقیق یک مطالعه مقطعی در شهر جهرم (یکی از شهرستانهای استان فارس و دارای دانشکده علوم پزشکی) در سال 1381 است. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه ای انجام گردید که به منظور سنجش میزان آگاهی کلیه پزشکان عمومی شهر جهرم در خصوص تشخیص و درمان بیماری های پرفشاری خون و دیابت قندی نوع دو تهیه و تنظیم شده است. از 40 نفر پزشک عمومی شاغل در شهر جهرم، 36 نفر در مطالعه شرکت کردند که پس از جمع آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل آنها برای محاسبه میزان آگاهی برحسب متغیرهای جنس، مدت زمان فراغت از تحصیل، دانشکده محل تحصیل و محل کار با نرم افزار SPSS و آزمون های آماری انجام گردید.
یافته ها
میزان آگاهی پزشکان عمومی در مورد تشخیص و درمان بیماری های پرفشاری خون و دیابت قندی نوع دو با متغیرهای جنس، مدت زمان فراغت از تحصیل، دانشکده محل تحصیل و محل کار ارتباطی نداشت. در مقایسه کلی میانگین نمرات پزشکان عمومی در زمینه تشخیص پرفشاری خون 8/5 از 12 و در مورد درمان آن 58/6 از 13 بود. همچنین میانگین نمرات پزشکان عمومی در مورد تشخیص بیماری دیابت قندی نوع دو 89/7 از 14 و در زمینه درمان آن 31/8 از 12 بود. سطح آگاهی پزشکان عمومی نیز در زمینه تشخیص و درمان بیماری های پرفشاری خون و دیابت قندی نوع دو با متغیرهای جنس، مدت زمان فراغت از تحصیل، دانشکده محل تحصیل و محل کار ارتباط معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه حاکی از یک خلا آموزشی در رابطه با بیماری های شایع پرفشاری خون و دیابت قندی نوع دو به دانشجویان پزشکی است که این موضوع نیاز به برنامه ریزی مجدد جهت آموزش دانشجویان پزشکی و برپایی سمینارهای بازآموزی برای پزشکان عمومی در زمینه بیماری های ذکر شده را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p613948 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!