مطالعه اپیدمیولوژی بیماری لیشمانیوز جلدی (سالک) و بررسی جای زخم با تاکید بر فصل، گروه سنی و جنسی در منطقه پاعلم، جنوب لرستان

چکیده:
مقدمه و هدف
بیماری لیشمانیوز یکی از شش بیماری مهم گرمسیری است که سازمان بهداشت جهانی مطالعه و انجام تحقیقات درباره جنبه های مختلف آن را توصیه کرده و مورد حمایت قرار داده است. لیشمانیوز جلدی از جمله بیماری های انگلی بومی ایران است. به منظور بررسی وضعیت بیماری لیشمانیازیس از نظر دوام زخمها در طول سال و تغییرات آن در فصول مختلف، گروه های سنی و جنسی را که از نظر انتشار و ایجاد نواحی اندمیک در منطقه یا نواحی مجاور هم است مورد مطالعه قرار دادیم، این مطالعه در روستاهای جنوب لرستان انجام شد.
مواد و روش کار
در این مطالعه توصیفی تحلیلی، جای زخم در 4 فصل سال، 6 گروه سنی، 2 جنس و 8 روستا در منطقه پا علم در جنوب لرستان مورد بررسی قرار گرفت. جمعا 960 نفر از گروه های سنی مختلف در بازدیدهای خانه به خانه و نیز بازدید از مدارس در سال 1380 مورد مطالعه قرار گرفتند. فراوانی تعداد زخمها در گروه های سنی مختلف و فراوانی افراد با دامنه تعداد زخم مختلف، درصد زخمها روی بخشهای مختلف بدن، میانگین تعداد زخمها در گروه های سنی و نیز در فصول مختلف و در 8 روستای مورد مطالعه و همچنین همبستگی تعداد زخمها با افزایش سن به وسیله همبستگی توکندال و مقایسه میانگین تعداد زخمها در دو جنس زن و مرد با آزمون تی و کای دو مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
گروه سنی 9-5 سال دارای بیشترین میانگین تعداد زخم (76/10) و گروه سنی بالای 25 سال دارای کمترین میانگین تعداد زخم (88/0) بودند. بیشتر افراد مورد آزمایش دارای صفر تا دو زخم بودند و بیشترین درصد زخمها بر روی پا (35 درصد) مشاهده شد. میانگین تعداد زخم در گروه های سنی مختلف در تجزیه واریانس یکطرفه اختلاف معنی داری نشان داد (005/p<0)، اما اختلاف معنی داری در میانگین تعداد زخمها در فصول مختلف و روستاها مشاهده نشد. ضریب همبستگی توکندال بین تعداد زخمها و افزایش سن همبستگی منفی نشان داد (46/0 - = r). این در حالی است که آزمون تی هیچ اختلاف معنی داری بین میانگین تعداد زخم در جنسها نشان نداد. این اختلاف همچنین با آزمون کای دو بی معنی بود.
نتیجه گیری
گروه سنی 9-5 و 14-10سال حساسترین گروه های سنی نسبت به بیماری لیشمانیوز هستند. در مجموع بیشترین درصد زخمها روی پا مشاهده شد که ظاهرا به دلیل مشارکت زنان در کارهای کشاورزی در روستا، زن و مرد تقریبا به یک نسبت مبتلا می شوند. زخمها در بیشتر طول سال وجود دارند، لذا اختلاف معنی داری در فصول مختلف مشاهده نمی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p613955 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!