بررسی سبک های مقابله ای در بیماران همودیالیزی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بیماران همودیالیزی با چالش های فراوانی در زندگی روزمره روبرو می شوند که استفاده از رفتارهای مقابله ای را به منظور سازگاری با این چالش ها برای آنان لازم می سازد. هدف این مطالعه تعیین سبک های مقابله ای در بیماران همودیالیزی بود.
مواد و روش ها
در یک مطالعه مورد- شاهد، یک صد نفر بیمار همودیالیزی مراجعه کننده به مرکز همودیالیز بیمارستان نور اصفهان بر اساس معیارهای ورود و خروج انتخاب گردیدند و با یک صد نفر فرد سالم از جمعیت عیادت کنندگان بیماران بستری که به صورت تصادفی انتخاب شدند، از لحاظ سبک های مقابله ای با یک دیگر مقایسه شدند. داده ها از طریق پرسش نامه دموگرافیک و مقیاس سبک های مقابله ای جالویس جمع آوری گردید و سپس با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغیری و تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
یافته های تحلیل کواریانس چند متغیری تفاوت معناداری (448/5 =F و 0001/0 =P) را بین دو گروه نشان داد. هم چنین نتایج تحلیل کواریانس نشان داد تفاوت معناداری بین دو گروه در سبک های مقابله ای مواجه مستقیم (104/18 =F و 0001/0 =P)، طفره آمیز (698/9 =F و 002/0 =P) و تسکین دهنده (863/10 =F و 001/0 =P) وجود دارد. معهذا این نتایج تفاوت معناداری بین دو گروه مورد و شاهد در سایر سبک های مقابله ای نشان نداد.
نتیجه گیری
به طور کلی یافته ها این بررسی نشان داد بیماران همودیالیزی تمایل کم تری به استفاده از سبک مقابله ای مواجه مستقیم دارند و در مقابل، بیش تر سبک های طفره آمیز و تسکین دهنده را نیز در رویارویی با استرس ها به کار می گیرند. بنابراین به نظر می رسد که بیماران همودیالیزی در رویاروئی با چالش های ناشی از بیماری و درمان آن بیش تر از سبک های هیجان- مدار استفاده می نمایند. یافته ها نقش ارزیابی شناختی بیماران همودیالیز از چالش های بیماری یا آن چه در مفهوم جدید ادراک بیماری نامیده می شود، در سبک های مقابله ای را مورد تاکید قرار می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
111
لینک کوتاه:
magiran.com/p614541 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!