فهرست مطالب

کومش - سال دهم شماره 2 (پیاپی 30، زمستان 1387)

فصلنامه کومش
سال دهم شماره 2 (پیاپی 30، زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/10/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • راهب قربانی، سعید حاجی آقا جانی*، معصومه حیدری فر، فاطمه انداده، مرضیه شمس آبادی صفحه 77
    سابقه و هدف

    امروزه مهم ترین عاملی که در تعلیم و تربیت دانشجویان نقش ایفا می کند، اساتید می باشند، لذا مراکز آموزش عالی برای تعیین شایستگی اساتید خود ملاک هایی را تعیین، تا عمل کرد آن ها را ارزشیابی و اساتید نمونه خود را مشخص تا با استفاده از آن، کیفیت آموزش را ارتقا بخشند. حال سوال این است که استاد خوب کیست و چه خصوصیاتی باید داشته باشد. به این منظور در این مطالعه به بررسی ویژگی های یک استاد خوب دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان پرداخته شده است.

    مواد و روش ها

    این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که درسال 87-1386 بر روی 133 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام گرفت. از یک پرسش نامه دو بخشی که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفته بود، نظرات دانشجویان در خصوص 24 ویژگی یک استاد خوب دانشگاهی در مقیاس نگرش سنج لیکرت به صورت بی اهمیت، کم اهمیت، نسبتا مهم، مهم یا بسیار مهم مورد پرسش قرار گرفت. سپس این ویژگی ها در4 حیطه دانش پژوهی، روش تدریس، شخصیت فردی و توانائی در ارتباط دسته بندی شد.

    یافته ها

    76 درصد دانشجویان خانم، 4/53 درصد دانشجویان رشته کارشناسی بودند. مهم ترین خصوصیات یک استاد خوب دانشگاهی ازدیدگاه دانشجویان به ترتیب تسلط استاد بر درس مورد تدریس، شیوائی بیان، نحوه سامان دهی و تنظیم درس و علاقمندی به تدریس بوده است. از طرفی دیگر، قاطعیت وسخت گیری، علاقمندی به پژوهش و سابقه تدریس از ویژگی هایی بودند که دانشجویان کم ترین اهمیت را برای آن قائل بودند. آزمون های انجام شده فقط معنی دار بودن رابطه بین جنس و ویژگی های حیطه شخصیت فردی استاد را نشان داد (025/0=P).

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته ها، لازم است دانشگاه در جذب اساتید، تسلط علمی، شیوایی بیان و علاقه به تدریس را در امتحان های ورودی سرلوحه کار قرار داده و پس از پذیرش و قبل ازشروع کار، اساتید را درکارگاه هایی که نحوه سازماندهی و تنظیم درس، روش های تدریس و چگونگی برقراری ارتباط با مخاطب را آموزش می دهد، شرکت داده تا آنان با آموزشی موثرکه احساس رضایتمندی بیش تر در دانشجویان ایجاد می کند، کیفیت یاددهی- یادگیری را بهبود بخشند.

    کلیدواژگان: دانشجو، ویژگی استادخوب، روش تدریس، دانش پژوهی، شخصیت فردی، توانایی در ارتباط
  • جواد میرنجفی زاده، وحید شیبانی، محمدرضا پالیزوان، مهدی صادق، طاهره زینلی صفحه 85
    سابقه و هدف
    به دنبال هر تشنج، دوره ای مهاری به نام دوره «تضعیف پس از تشنج» وجود دارد که بر تشنج بعدی اثر تضعیفی دارد. در این تحقیق نقش گیرنده های GABAA در ایجاد دوره تضعیفی پس از تشنج در مدل صرعی کیندلینگ آمیگدال در موش صحرایی مطالعه شد.
    مواد و روش ها
    ابتدا حیوانات با تحریک الکتریکی آمیگدال کیندل شدند. سپس حیوانات کیندل شده به چهار گروه تقسیم شدند. حیوانات گروه های مختلف به ترتیب در زمان های 10، 30، 60 و 90 دقیقه پس از تحریک اول، تحریک دوم را دریافت کردند و درصد تضعیف کمیت های تشنجی پس از تحریک دوم محاسبه گردید. در چهار گروه دیگر از حیوانات، بیکوکولین (100 نانومولار)، آنتاگونیست اختصاصی گیرنده های GABAA، 10 دقیقه قبل از تحریک دوم به داخل بطن مغز تزریق شد و اثر آن بر درصد تضعیف ناشی از تحریک اول بررسی گردید. تعداد حیوانات در همه گروه ها 6 سر بود.
    یافته ها
    هنگامی که تحریک دوم در فاصله زمانی 10 و 30 دقیقه پس از تحریک اول به حیوانات اعمال شد، کاهش معنی داری در شدت تشنج به دنبال تحریک دوم مشاهده گردید و کمیت های تشنجی به دنبال تحریک دوم دچار تضعیف شدند. تزریق بیکوکولین از شدت این تضعیف کاست و درصد تضعیف کمیت های تشنجی به دنبال تحریک دوم را به طور معنی داری نسبت به گروه دریافت کننده حلال دارو کاهش داد (05/0P<). این کاهش هنگامی که تحریک دوم در زمان های 10 و 30 دقیقه پس از تحریک اول اعمال شد معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده نشان داد یکی از مکانیسم های ایجاد دوره تضعیفی پس از تشنج فعالیت گیرنده های GABAA توسط گابای اندوژن می باشد. در عین حال، به دنبال مهار گیرنده های GABAA این دوره تضعیفی به طور کامل از بین نمی رود. بنابراین، عوامل دیگری نیز در ایجاد آن نقش دارند.
    کلیدواژگان: صرع، تضعیف پس از تشنج، گابا، گیرنده GABAA
  • بررسی اپیدمیولوژیک حوادث حین کار در شهرستان سمنان (سال 85-81)
    علی اصغر قدس، فاطمه الحانی، منیره انوشه، مهدی کاهویی صفحه 95
    مقدمه
    آسیب ناشی از کار یکی از مشکلات مهم کشورهای در حال توسعه است. اولین قدم در زمینه حل این مشکل، بررسی وضعیت آسیب های ایجاد شده ناشی از کار و مشخصات آن است. از این رو، هدف این تحقیق بررسی وضعیت آسیب های ناشی از کار در سمنان (به عنوان یک شهر مهم صنعتی ایران) بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه یک پژوهش توصیفی است که بر اساس اطلاعات مربوط به علل و عوامل حوادث حین کار در سطح شهر سمنان در سال های 1385-1381 انجام شده است. محل جمع آوری داده ها، بررسی پرونده های بیماران منتقل شده به بیمارستان تروما شهر سمنان بود. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss11 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    تجزیه تحلیل داده های به دست آمده نشان می دهد که میزان بروز حوادث حین کار در سال های 85-81 برابر 8/3 در هزار بوده است. حوادث حین کار بیش تر در کارگران جوان (24-20 سال)، مرد و متاهل روی داده است. بیش ترین حوادث در ساعات 10-7 صبح رخ داده اند و بالاخره بیش ترین عامل بروز حوادث، عوامل فردی (خستگی، چند شغله بودن، مشکلات خانوادگی، استفاده از دارو و...) بودند، که 6/53 درصد حوادث را به خود اختصاص می دادند.
    نتیجه گیری
    انجام برنامه های آموزشی عمومی و تخصصی مدواوم برای حفاظت از کارگران در مقابل حوادث حین کار ضروری است. همچنین، راهبردها و دستورالعمل های مرتبط باید در سطح ملی تعیین و ارایه گردد. در این دستورالعمل ها باید عوامل فردی دخیل در وقوع حوادث توجه جدی شود.
    کلیدواژگان: حوادث، حوادث حین کار، حوادث شغلی، کارگران، سمنان
  • علی اکبر شرفی، منیژه مختاری دیزجی، نرگس مخلصیان، باقر لاریجانی، انوشیروان کاظم نژاد صفحه 101
    سابقه و هدف
    با افزایش کاربری جذب سنجی دوگانه اشعه (DXA) X، دزیمتری پرتو X در دو حالت دسته اشعه قلمی و پهن با اندازه گیری دز سطحی مورد بررسی محققین، قرار گرفته است، اما اندازه گیری هایی برای ارزیابی دز جذبی برای عمق های مختلف اندام های بحرانی از قبیل تیروئید و رحم صورت نگرفته است. در این مطالعه، همبستگی میان دز عمقی اندام های بحرانی بر اساس دز سطحی بررسی می گردد.
    مواد و روش ها
    در مطالعه حاضر، فانتوم طراحی شده آنتروپومورفیک تحت تابش سیستم Lunar DPX-MD با دسته اشعه قلمی قرار گرفت. دزیمترهای TLD-400، در عمق های مختلف تیروئید و رحم فانتوم و نیز در سطح فانتوم (نزدیک منبع) قرار داده شدند. در مدهای اسکن مهره ای و فمورال، دز سطحی و دز عمقی لب های چپ و راست تیروئید و نیز رحم در عمق های مختلف و مرکز اسکن اندازه گیری شد. هم بستگی میان دز سطحی و دز در عمق های مختلف با استفاده از آنالیز رگرسیون خطی حاصل گردید.
    یافته ها
    هم بستگی معنی داری میان دز عمقی با دز در مرکز اسکن به جز در اسکن فمورال مشاهده نشد. با اعمال فاکتور کیفی و فاکتور وزنی اندام ها، دز موثر در اسکن مهره ای 064/0، 059/0، 061/0 و 242/0 میکروسیورت برای لب های چپ و راست تیروئید، رحم و تخمدان برآورد گردید.
    نتیجه گیری
    نتیجه گیری می شود که هم بستگی معنی داری میان دز سطحی و دز در عمق های مختلف وجود دارد. سیستم حاضر، دارای دز تابشی بسیار کم و مشابه دز زمینه است
    کلیدواژگان: جذب سنجی دو گانه اشعه X، دزیمتری، فانتوم، دز عمقی، اندام های بحرانی
  • رضا باقریان سرارودی، غلامحسین احمدزاده، عماد یزدانی صفحه 111
    سابقه و هدف
    بیماران همودیالیزی با چالش های فراوانی در زندگی روزمره روبرو می شوند که استفاده از رفتارهای مقابله ای را به منظور سازگاری با این چالش ها برای آنان لازم می سازد. هدف این مطالعه تعیین سبک های مقابله ای در بیماران همودیالیزی بود.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه مورد- شاهد، یک صد نفر بیمار همودیالیزی مراجعه کننده به مرکز همودیالیز بیمارستان نور اصفهان بر اساس معیارهای ورود و خروج انتخاب گردیدند و با یک صد نفر فرد سالم از جمعیت عیادت کنندگان بیماران بستری که به صورت تصادفی انتخاب شدند، از لحاظ سبک های مقابله ای با یک دیگر مقایسه شدند. داده ها از طریق پرسش نامه دموگرافیک و مقیاس سبک های مقابله ای جالویس جمع آوری گردید و سپس با استفاده از روش تحلیل کواریانس چند متغیری و تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های تحلیل کواریانس چند متغیری تفاوت معناداری (448/5 =F و 0001/0 =P) را بین دو گروه نشان داد. هم چنین نتایج تحلیل کواریانس نشان داد تفاوت معناداری بین دو گروه در سبک های مقابله ای مواجه مستقیم (104/18 =F و 0001/0 =P)، طفره آمیز (698/9 =F و 002/0 =P) و تسکین دهنده (863/10 =F و 001/0 =P) وجود دارد. معهذا این نتایج تفاوت معناداری بین دو گروه مورد و شاهد در سایر سبک های مقابله ای نشان نداد.
    نتیجه گیری
    به طور کلی یافته ها این بررسی نشان داد بیماران همودیالیزی تمایل کم تری به استفاده از سبک مقابله ای مواجه مستقیم دارند و در مقابل، بیش تر سبک های طفره آمیز و تسکین دهنده را نیز در رویارویی با استرس ها به کار می گیرند. بنابراین به نظر می رسد که بیماران همودیالیزی در رویاروئی با چالش های ناشی از بیماری و درمان آن بیش تر از سبک های هیجان- مدار استفاده می نمایند. یافته ها نقش ارزیابی شناختی بیماران همودیالیز از چالش های بیماری یا آن چه در مفهوم جدید ادراک بیماری نامیده می شود، در سبک های مقابله ای را مورد تاکید قرار می دهد.
    کلیدواژگان: سبک های مقابله ای، همودیالیز، استرس، سازگاری
  • مژگان مظاهری صفحه 119
    سابقه و هدف
    تالاسمی ماژور باعث عوارض زیادی در اندام های مختلف مبتلایان می شود که ناشی از آنمی و افزایش بار آهن و رسوب آن در این اندام ها به علت تزریق های مکرر خون است. هدف این مطالعه بررسی عملکرد لوله های کلیوی در بیماران مبتلا به بتا تالاسمی ماژور از طریق اندازه گیری NAG (N- Acetyl-β D -Glucosaminidase) است.
    مواد و روش ها
    39 بیمار تالاسمی ماژور شهرستان سمنان و 22 کودک سالم که از نظر سن و جنس جور بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه های خونی و ادراری برای اندازه گیری مارکرهای بیوشیمایی گرفته شد. غلظت آنزیم ادراری NAG ادراری (به عنوان شاخص عملکرد لوله های کلیوی) و نسبت اداری این آنزیم به کراتینین اندازه گیری شد.
    یافته ها
    میانگین NAG در گروه تالاسمی به طور معنی داری بیشتر از گروه گروه کنترل بود (001/0< p). بین میزان NAG با میزان فریتین خون و میزان حجم خون دریافتی سالانه بیماران تالاسمی ارتباط معنی داری مشاهده نشد. ولی بین میزان NAG و طول مدت بیماری ارتباط معنی دار و هم بستگی مثبت مشاهده شد (014/0 =p و 314/0 =r). نهایتا تفاوت معنی داری بین GFR دو گروه مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق نشان داد که عملکرد لوله های کلیوی در بیماران با تالاسمی ماژور مختل می شود که توسط افزایش غلظت ادراری NAGمشخص می شود. همچنین یک رابط مستقیمی بین افزایش این آنزیم و مدت بیماری وجود دارد. بنابراین، علیرغم طبیعی بودن GFR و سایر مارکرهای بیوشیمایی (مثل اوره و کراتینین)، افزایش اداری غلظت NAG باید به عنوان یک مارکر اولیه آسیب لوله های کلیوی در بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: بتا تالاسمی ماژور، عملکرد کلیوی، آنزیم
  • شهین کمال، سید مهدای سادات هاشمی، محمد نساجی، اسماعیل مشیری، رضا شهریاری، اکبر عزیزی صفحه 125
    سابقه و هدف
    بروسلوز (Brucellosis) یا تب مالت یک بیماری قابل انتقال بین انسان و دام بوده و به عنوان مشکل اساسی بهداشت دام و بهداشت همگانی در بسیاری از مناطق جهان از جمله ایران که دام منبع درآمد و اشتغال می باشد به شمار می رود. پیش گیری، کنترل، یا ریشه کنی بروسلوز در یک کشور یا منطقه نیازمند سیاست گذاری و تصمیم سازی و در اختیار داشتن آمار و اطلاعات اپیدمیولوژیکی دقیق می باشد. هدف این مطالعه، بررسی فراوانی موارد گزارش شده تب مالت به مرکز بهداشت استان از مراکز بهداشتی و درمانی خصوصی و دولتی شهرستان سمنان در سال 1385 است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه که از نوع توصیفی بوده تمام بیمارانی که در سال 1385 تب مالت در آن ها تشخیص داده شده و اطلاعات آن ها در مراکز بهداشتی درمانی دولتی و خصوصی شهرستان سمنان شامل شهرهای سمنان، سرخه، مهدی شهر، شهمیرزاد و مرکز بهداشت استان موجود بوده است وارد مطالعه گردیدند. اطلاعات تمامی موارد بیماری تب مالت شناسایی شده در سال 85 استخراج شده و در چک لیست تهیه شده وارد شدند و پس از ورود به کامپیوتر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    طبق یافته های به دست آمده طی این تحقیق تعداد 62 مورد ابتلا به تب مالت شناسائی شده که تنها 26 مورد (9/41%) از این تعداد در مرکز بهداشت استان به ثبت رسیده است. فقط 6/7% موارد شناسائی شده در آزمایشگاه های خصوصی، 20% موارد شناسائی شده در بیمارستان های دانشگاهی، 2/18% موارد شناسائی شده در مطب پزشکان عمومی و 50% موارد شناسائی شده در مطب پزشکان متخصص به مرکز بهداشت استان گزارش و ثبت شده اند. اما هیچ یک از 3 مورد شناسایی شده در بیمارستان های غیردانشگاهی در مرکز بهداشت استان به ثبت نرسیده اند. در مقابل 7/93% از موارد شناسائی شده در مراکز بهداشتی درمانی در مرکز بهداشت استان به ثبت رسیده اند که بیش ترین موارد ثبت شده را به خود اختصاص داده اند.
    نتیجه گیری
    با توجه به ثبت تنها 26 مورد (9/41%) از 62 مورد شناسائی شده تب مالت در مرکز بهداشت استان و با بررسی اطلاعات حاصل، می توان به این نتیجه رسید که به غیر از مراکز بهداشتی و درمانی دولتی که 7/93% موارد آن ها ثبت شده بود بقیه مراکز درمانی، بیمارستان ها و آزمایشگاه های شهرستان نسبت به گزارش دهی موارد شناسائی شده خود به مرکز بهداشت استان توجه کم تری داشته و به این ترتیب موارد واقعی ابتلا به تب مالت در مرکز بهداشت استان به ثبت نمی رسد. نظارت و کنترل بیش تر و استفاده از راه کارهای تشویقی می تواند به حل این مشکل کمک نماید.
    کلیدواژگان: تب مالت، موارد ثبت شده، موارد گزارش شده، اپیدمیولوژی
  • محمد فروزش فرد، حسین میلادی گرجی، راهب قربانی، آنوش شفیعی، منیژه یزدان مهر صفحه 131
    سابقه و هدف
    درد شایع ترین شکایت کلینیکی بیماران و درمان درد، قدیمی ترین مشکلات بشری می باشد. مطالعات اخیر نشان داد سایمتیدین موجب عمل ضد دردی در حیوانات آزمایشگاهی و انسان می شود. هدف این مطالعه تعیین دوز مناسب بی دردی سایمتیدین درکنترل دردهای پس از عمل جراحی در یک مطالعه دوز پاسخ می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی و دوسو کور بوده که تعداد 120 بیمار مرد و زن، پس از گرفتن رضایت، به صورت تصادفی در چهار گروه الف- سایمتیدین (mg/kg3) ب- سایمتیدین (mg/kg6) ج- سایمتیدین (mg/kg8) د- مورفین (mg/kg1/0) تقسیم شدند و پس از عمل جراحی به محض تشدید درد بیمار در حد غیر قابل تحمل، داروی مورد نظر به صورت وریدی آهسته تجویز گردید. نمره درد بیمار پس از 5/0، 1 و2 ساعت پس از تزریق با روش(RPS) Numeric Rating Pain Scaleمورد ارزیابی و در نهایت متوسط زمان بی دردی به عنوان معیار ضد دردی دارو مورد سنجش قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین نمره درد قبل از تزریق، نیم ساعت، یک ساعت و 2 ساعت پس از تزریق در بین چهار گروه اختلاف معنی داری نداشت، ولی نسبت به میانگین درد قبل از تزریق کاهش معنی داری را نشان داد (05/0> P). هم چنین زمان بی دردی در بین چهار گروه اختلاف معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    سایمتیدین در هر سه دوز از نظر مدت زمان بی دردی و نیز کیفیت بی دردی القاء شده تفاوتی را با مورفین نشان نداد. لذا به نظر می رسد سایمتیدین در هر سه دوز، دارویی مطمئن (Safe) برای کاهش درد بعد از عمل جراحی باشد.
    کلیدواژگان: سایمتیدین، مورفین، بی دردی بعد از عمل جراحی، دوز
  • فرهاد ملک، مجتبی ملک، جعفر علاوی طوسی، محمدرضا تمدن، مهرداد زحمتکش، لیلا ارژنگ نیا صفحه 137
    سابقه و هدف
    حوادث عروق مغزی (Cerebro-vascular accident; CVA) سومین علت شایع مرگ و میر و دومین علت شایع عوارض ناشی از بیماری در دنیا می باشد. با توجه به این که بالا بودن سطح چربی های خون و پدیده آترواسکلروز از جمله عوامل خطرسازحوادث عروق مغزی می باشند و از آنجایی که گزارشاتی مبنی بر ارتباط آترواسکلروز با بروز چین نرمه گوش (Ear lobe crease; ELC) وجود دارد، لذا دراین مطالعه ارتباط بین ELC و CVA را مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    مطالعه به صورت مورد- شاهدی طراحی شد. در این پژوهش 55 نفر از بیماران مبتلا به CVA (گروه مورد) و 55 نفر از بیماران فاقد CVA (گروه شاهد) را انتخاب و سپس وجود ELC و نیز کلسترول، LDL و HDL در هر دو گروه مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    شیوع ELC در بیماران مبتلا به CVA بیش تر از افراد فاقد CVA بود (1/74% در برابر 9/25%، 001/0P<). میانگین کلسترول و LDL در افراد مبتلا به CVA بالاتر از افراد فاقد CVA (001/0P<) بود. میانگین HDL در گروه بیماران پایین تر از گروه شاهد بود (001/0P<). میانگین کلسترول و LDL در افراد دارای ELC، بالاتر و میانگین HDL در این افراد پایین تر از افراد فاقد ELC بود (001/0P<).
    نتیجه گیری
    شیوع ELC در بیماران مبتلا به CVA بیش تر از افراد فاقد CVA می باشد (81/7:OR). میانگین سطح لیپیدهای خون در این بیماران بالاتر از بیماران فاقد آن می باشد. به عبارت دیگر، شانس ابتلا به CVA در افراد دارای ELC تقریبا 81/7 برابر افراد فاقد آن است. با توجه به شیوع بالای ELC در بیماران CVA، به نظر می رسد ELC به عنوان یک فاکتور خطر در بررسی بیماران باید مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: حوادث عروق مغزی، چین نرمه گوش، کلسترول، لیپوپروتئین با دانسیته ی پایین خون، لیپوپروتئین با دانسیته ی بالای خون
  • توراندخت بلوچ نژاد مجرد، مهرداد روغنی، همایون همایونفر، زینب خواست خدایی صفحه 143
    سابقه و هدف
    کاهش دادن سطح استرس اکسیداتیو و میزان گلوکز و لیپیدهای نامطلوب سرم در بیماران دیابتی از اهمیت بالینی زیادی برخوردار است. در این مطالعه، تاثیر سیلی مارین بر میزان گلوکز، لیپیدهای خون و سطح استرس اکسیداتیو موش صحرایی دیابتی مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تحقیقاتی از نوع تجربی، موش های صحرایی نر (40 =n) به طور تصادفی به چهار گروه کنترل، کنترل تحت تیمار با سیلی مارین، دیابتی و دیابتی تحت تیمار با سیلی مارین تقسیم شدند. دو گروه کنترل و دیابتی تحت تیمار با سیلی مارین، در شروع دوره آزمایش (در گروه حیوانات دیابتی، قبل از دیابتی شدن آن ها به وسیله تزریق داخل صفاقی 60 میلی گرم بر کیلوگرم داروی استرپتوزوتوسین) mg/Kg200 و سپس به مدت 8 هفته روزانه mg/Kg 100 سیلی مارین را به روش داخل صفاقی دریافت کردند. میزان گلوکز، تری گلیسیرید، کلسترول توتال، کلسترول LDL، HDL و سطح فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز (SOD) و میزان مالون دی آلدئید (MDA) سرم قبل از مداخله و پس از 8 هفته تعیین گردید.
    یافته ها
    پس از هفته هشتم، میزان گلوکز، کلسترول تام، کلسترول LDL و تری گلیسیرید سرم در گروه دیابتی افزایش (0001/0-03/0 =P) و میزان HDL کاهش معنی داری(03/0 =P) در مقایسه با گروه کنترل نشان داد. در حیوانات دیابتی تحت درمان با سیلی مارین، میزان گلوکز، کلسترول تام، کلسترول LDL و تری گلیسیرید کاهش (0001/0-01/0=P) و میزان HDL افزایش معنی داری (03/0 =P) در مقایسه با حیوانات دیابتی نشان داد. از طرف دیگر، در حیوانات دیابتی میزان فعالیت آنزیم آنتی اکسیدان SOD سرم کاهش و میزان MDA سرم افزایش قابل ملاحظه ای در مقایسه با گروه کنترل نشان داد. تیمار حیوانات دیابتی با سیلی مارین موجب افزایش میزان فعالیت آنزیم SOD و کاهش میزان MDA در سرم شد.
    نتیجه گیری
    درمان حیوانات دیابتی با سیلی مارین علاوه بر کاهش میزان گلوکز سرم، دارای اثرات سودمندی بر لیپیدهای نامطلوب سرم و سطح استرس اکسیداتیو است
    کلیدواژگان: سیلی مارین، گلوکز سرم، لیپید سرم، استرس اکسیداتیو، دیابت ملیتوس، موش صحرایی
  • ستاره سلطانی، محمد فرانوش صفحه 151
    تومور کارسینوئید شایع ترین نوع تومورهای نورواندوکرین است که عمدتا سیستم گوارشی یا تنفسی را درگیر می کند. تومور کارسینوئید پستان نادر است و ممکن است به صورت اولیه یا متاستاتیک بروز کند. کارسینوئید اولیه پستان کمتر از 1% تومورهای پستان را شامل می شود و می تواند با سایر کارسینوم های اولیه پستان اشتباه شود، ایمونوهیستوشیمی به تشخیص آن کمک می کند. در این گزارش یک زن 78 ساله که به دلیل توده پستان بیوپسی شد، معرفی می گردد. بررسی های مختلف برای یافتن منشاء خارج پستانی تومور با احتمال متاستاتیک بودن تومور انجام شد. نهایتا بیمار با تشخیص کارسینوئید اولیه پستان تحت عمل جراحی ماستکتومی رادیکال تعدیل شده همراه با دیسکسیون غدد لنفاوی آگزیلا قرار گرفت. بعد از عمل جراحی نیز از درمان های ادجوانت استفاده نشد.
    کلیدواژگان: سرطان پستان، تومور کارسینوئید
|
  • R. Ghorbani, S. Haji-Aghajani, M. Heidarifar, F. Andade, M. Shams-Abadi Page 77
    Introduction

    Since teachers play an important role in education, thus, the higher education organizations have items to evaluate their performance to promote the quality of education to determine the characteristics of a good teacher. This study was performed to evaluate the opinions of students in Semnan university of medical sciences about the features of a good academic lecturer.

    Materials And Methods

    This analytical-descriptive study was performed on 133 para-medical and nursing students. A two-part questionnaire containing 24 features of a good educator was given to students. In this questionnaire, reliability and validity was considered and the students’ view was asked in the scale of Likert measuring attitude in the form of without importance, low importance, nearly important, important, and too important. Then, these features were categorized in the fields of research, methodology of teaching, in dividable character, and communication ability.

    Results

    76% of students were females and 53.4% were studying for B.S. degree. The most important features obtained in this study were proficiency on the course, fluency in speech, organizing the contents and having interest to teaching. On the other hand, decisiveness of teacher, having interest to research and the teaching experience were those items that had the least important for students. In addition, the results showed that there was a significant relation between the gender and the teacher’s personality features (P=0.025).

    Conclusion

    According to the results, proficiency on the course, fluency in speech and having interest in teaching are the items that in selecting the teachers should be considered. Therefore, it seems some workshops are necessary for university lecturers about how to organize the contents, teaching methodology, and how to communicate with others in order to improve the quality of teaching and learning.

  • J. Mirnajafi-Zadeh, V. Sheibani, M. R. Palizvan, M. Sadegh, T. Zeinali Page 85
    Introduction
    Following the seizure there is an inhibitory period named “post-ictal depression period” which has a depressing effect on the following seizure. In this study, the role of GABAA receptors on post-ictal depression period was investigated in amygdala kindling model of epilepsy in rat.
    Materials And Methods
    Animals were kindled by electrical stimulation of amygdala. Then, they were divided into four groups. Different groups of kindled animals were received a second stimulation at 10, 30, 60 and 90 min after the first stimulation and the percentage of suppression of seizure parameters after the second stimulation was calculated. In another four groups, bicucullin, a selective GABAA receptor antagonist (100 nM), was intra-cerebroventricularly microinjected 10 min before the second stimulation and its effect on the percentage of suppression induced by the first stimulation was investigated. Six animals were used in each group.
    Results
    When the second stimulation was applied at 10 and 30 min after the first stimulation a significant reduction was observed in the seizure severity and seizure parameters were depressed after the second stimulation. Bicucullin microinjection significantly decreased the percentage of depression in seizure parameters following the second stimulation compared to the animals received the solvent alone (P<0.05). This decrease was significant when the second stimulation was applied at 10 and 30 min after the first stimulation.
    Conclusion
    Obtained results showed that activity of GABAA receptors by endogenous GABA is one of the mechanisms involved in post-ictal depressing period. However, the blocking of these receptors could not completely prevent this period. Thus, other factors have also role in its induction
  • Epidemiology of occupational accidents in Semnan (2002-2006)
    A. A. Ghods, F. Alhani, M. Anosheh, M. Kahoei Page 95
    Introduction
    Occupational injury is a major health problem in developing countries. The first step in trade Occupational injury problems is to identify pattern and characteristics. Thus, the aim of this study was to demonstrate status of work injuries admissions to trauma hospital in Semnan, as a main industrial city of Iran.
    Material And Methods
    This descriptive study was performed based on the information collected from all injured patients admitted during to hospitals in Semnan during 2002-2006. Data analysis was performed using SPSS 11
    Results
    The results showed the incidence rate of occupational accidents was 3.8/1000 during years between 2002 and 2006. Occupational accidents were greater in young (20-24 years), male and married workers. Most of accidents had been happened between 7and 10 am. Finally, most related factors were personal factors (fatigue, multi-job, family problems, and using of medicines. These factors were responsible for 53.6% of all occupational accidents.
    Conclusion
    It seems that constant safety education for the public and professional training for workers would reduce the incidence of occupational injuries. Prevention strategies and guidelines, particularly about personal factors that are implicated in injuries during working, must be provided and coordinated on a national level. These guidelines should
  • A. A. Sharafi, M. Mokhtari, Dizaji, N. Mokhlesian, B. Larijani, A. Kazemnejad Page 101
    Introduction
    Dual X-ray absorptiometry (DXA) is one of the most widely used techniques for non-invasive assessment of bone status. Radiation dosimetry is well established technique for pencil beam and fan beam DXA system, for the assessment of the surface absorbed dose. No published assessment of the absorbed dose for the various depths of the critical organs such as the thyroid and uterus was found. Therefore, in this study, we measured the surface dose and depth dose of critical organs to determine the correlation between the depth dose and the surface dose.
    Materials And Methods
    A Lunar DPX-MD (pencil beam) system was used in this study. An anthropomorphic phantom was designed. AP spine and femur scan modes were used to measure the surface and depth doses of the thyroid left and right lobes and uterus in various deeps and scan centers. TLDs-400 were placed at the surface, near the source and also inserted at different depths in thyroid and uterus of the anthropomorphic phantom. Absorbed doses were measured on the phantom for AP spine and femur scans. The correlation between the absorbed dose and the depth was found using the linear regression analysis.
    Results
    There was no significant correlation between the depth dose and the scan center dose except in the femur scan. AP spine effective dose were calculated as 0.064, 0.059, 0.061 and 0.242 µSv for thyroid left, right lobes, uterus and ovary, respectively.
    Conclusion
    It is concluded that there is significant correlation between the surface and the dose of various depths of the scanned sections.
  • R. Bagherian, G. H. Ahmadzadeh, E. Yazdani Page 111
    Introduction
    Hemodialysis patients face with many challenges in their daily life requiring them to use coping strategies for adjustment. The purpose of this study was to determine the coping styles among Iranian dialysis patients.
    Materials And Methods
    In a case-control study, one hundred consecutive hemodialysis patients referred to Hemodialysis center of Noor hospital, Isfahan, were selected based on the inclusive and exclusive criteria and compared to one hundred normal people randomly selected from population visiting inpatients and they were matched with case group. Data collected by using a demographic questionnaire and the Jalowiec Coping Scale, and then MANCOVA and co-variance were used to analyze the data.
    Results
    The findings of MANCOVA showed significant difference between two groups in coping styles (P= 0.0001). Also, the results of covariance indicated significant differences in three coping styles including confrontive coping style (P= 0.0001), evasive coping style (P= 0.002) and palliative coping style (P= 0.001). However, there was no significant difference in other coping styles between two groups.
    Conclusion
    Generally, the findings confirmed that the hemodialysis patients have low tendency to use confrontive coping style. The commonly used coping strategies among the hemodialysis patients in deal with stresses are evasive and palliative coping styles. Thus, it seems that the hemodialysis patients deal with challenges due to their illness and treatment predominately by using emotion-oriented coping styles. The findings emphasis the role of hemodialysis patients` psychological appraisal from challenges due to their illness and treatment, or new concept called “illness representation” in coping styles.
  • M. Mazaheri Page 119
    Introduction
    β-thalassemia major due to ineffective erythrocyte life span leads to severe anemia requiring regular ‎transfusion, which it can lead to major organs damage. Renal damage can be attributed to chronic anemia, ‎iron over load and or defferoxamin toxicity. The object of this study was to analyze renal tubular and glomerular function in pediatric patients with beta-thalassemia major.
    Materials And Methods
    ‎39 patients with β -thalassemia major whose mean ages were 11.8 yr and 22 sex and age matched healthy ‎children as control group were studied. Blood ‎and urine samples were obtained for measuring biochemical markers. Urinary N-Acetyl-β.D.glucosaminidase (NAG) and urine NAG to creatine ratio (U ‎NAG/ Cr ratio) were measured
    Results
    No significant differences were found between serum BUN, creatinine, and also creatinine clearance between ‎both groups. Also there were no significant differences in urine osmolality between patients and ‎controls. Urine NAG was significantly higher in thalassemic patients than control group (p< 0.000). There was positive ‎relation between urinary ‎NAG‎ and duration of illness(r = 0314, p<0.01). There was no significant relationship ‎between urinary NAG and serum ferritin. Finally, no significant difference was found in GFR of both groups.
    Conclusion
    Our study showed renal tubular function is impaired in in patients with β-thalassemia ‎major as indicated with increased urinary NAG. Further, we have found a positive relationship between urinary NAG and duration of disease. Thus, in spite of normal GFR and other biochemical marker such as BUN and creatinine, increased urinary NAG may be as an early marker of renal disease in patients with β-thalassemia majo.‎
  • Sh. Kamal, S. M. Sadat Hashemi, M. Nasaji, E. Moshiri, R. Shahriyari, A. Azizi Page 125
    Introduction
    Brucellosis as a zoonosis is still a public health problem in many countries such as Iran. ‎To perform preventive, control and eradication policies about the disease, we need the ‎exact epidemiologic information and patterns of brucellosis in our country. In this study, we invstiagated frequency of reported cases of Brucellosis to province ‎health center from public and private sectors in Semnan during 2006-2007‎
    Materials And Methods
    In this descriptive study, we only enrolled the patients who had brucellosis in 2006-7 and ‎there was a record of their disease in the public health centers of Semnan including ‎Sorkheh, Mehdishahr and Shahmirzad. A checklist was prepared for the patients and the ‎data analyzed by computer‎.
    Results
    The findings showed that only 26 out of 62 (41.9%) patients with brucellosis had a ‎disease record in the health center of Semnan province. Private laboratories, educational ‎hospitals, general practitioner and specialist physicians’ surgeries reported only 7.6, 20, ‎‎18.2 and 50% of their diagnosed brucellosis cases to the health center of Semnan ‎province, respectively. Three patients with brucellosis who were diagnosed in non-‎educational hospitals had no a disease record in the health center of Semnan province. ‎Meanwhile, 93.7% of the cases were diagnosed in one of the public heath centers had a ‎disease record in the heath center of Semnan province.‎
    Conclusion
    These results showed therapeutic and diagnostic centers, except public heath centers, had no ‎enough attention for reporting of brucellosis cases to Semnan province public health ‎center. Therefore, there is no exact information about the number of brucellosis cases in ‎the province and it makes some difficulties about preventing and control of the disease
  • M. Foruzesh Fard, H. Miladi Gorji, R. Ghorbani, A. Shafiei, M. Yazdan Mehr Page 131
    Introduction
    Pain is the most common complaint of patients and therefore its treatment is the most ancient problem of human being. Since opioids have many side effects, morphine (MOR) are administrated limitedly. Recent studies have shown that cimetidine (CIM) induces analgesia in animals and humans. This study was designed to evaluate the effect of CIM in control of post operative pain.
    Materials And Methods
    This study was a double-blind clinical trial. Following filling a consent form, one hundred and twenty patients (male & female) were randomly divided to four groups. The first three groups, as CIM groups, were received different doses of CIM (3mg /kg, 6mg /kg and 8mg /kg) and the last group given MOR (o.1 mg/kg). The drugs were injected (IV) in peak of pain during post operation period. Numeric rating pain scale (RPS) method was used for pain scaling. Pain was measured in 30 min, 60 min and 120 min after injection the drug and compared with pain score before injection of the drug.
    Results
    Pain intensity was not significantly different prior to injection, 30, 60 min and 120 min after drug injections in all four groups (MOR and CIM groups), but it was significantly lower when compared with pain score before injection of drug (P< 0.05). In addition, there were no significant differences in duration of analgesia among four groups.
    Conclusions
    The results of this study indicated that the analgesic effects (time and quality) of CIM (each three doses) are compatible with that those induced by MOR. Therefore, It seems that CIM is a safe drug in control of post operative pain.
  • F. Malek, M. Malek, J. Alavi Toosi, M. R. Tammadon, M. Zahmatkesh, L. Arzhangnia Page 137
    Introduction
    Cerebrovascular accidents (CVA) are the third and second common cause of death and morbidity in the world, respectively. Since high levels of serum lipids and atherosclerosis are one the risk factors of CVA, and also there are some reports about relation between atherosclerosis and earlobe crease (ELC), the present study was performed to verify any association between ELC and CVA.
    Materials And Methods
    This study was designed as a case-control study. 55 patients with CVA (case group) and 55 patients without CVA (control group) were selected, and then presence of ELC and serum levels of cholesterol, LDL, HDL were measured in both control and case groups.
    Results
    The prevalence of ELC in CVA patients was more than without CVA (%74.1 vs. %26.8- p<0.001). Mean level of Cholesterol and LDL were more in patients with CVA than without CVA (p<0.001). Also, mean level of HDL in CVA group was less than control group (p<0.001). Mean level of cholesterol and LDL were more and mean level of HDL was less in patients with ELC than patients without ELC (p<0.001)
    Conclusion
    The prevalence of ELC in patients with CVA is more than in patients without CVA (OR: 7.81). Mean level of serum lipids in these patients were more than patients without CVA. CVA in patients with ELC is 7.81 times more common than without ELC. In due attention to high prevalence of ELC in patients with CVA, it seems ELC must be evaluated as a risk factor
  • T. Baluchnejadmojarad, M. Roghani, H. Homayounfar, Z. Khaste Khodaie Page 143
    Introduction
    In diabetic patients, decreasing of oxidative stress level and serum glucose and lipids is clinically important. In this study, the effects of chronic administration of silymarin (S) on blood glucose and lipids and oxidative stress in diabetic rats were investigated.
    Materials And Methods
    In this experimental study, male rats (n =40) were randomly divided into 4 groups, i.e. control, S-treated control, diabetic, and S-treated diabetic groups. The treatment groups (in diabetic group, before induction of diabetes by i.p. administration of streptozotocin) were received an initial dose (200 mg/kg) and then a daily dose (100mg/kg) for 8 weeks. Serum glucose, triglyceride, total cholesterol, LDL- and HDL- cholesterol levels and activities of superoxide desmolase (SOD) enzyme and malondialdehyde (MDA) levels were determined before the study and after 8 weeks.
    Results
    After 8 weeks, serum glucose, total cholesterol, LDL cholesterol, and triglyceride levels were increased (P=0.03-0.0001) and HDL- cholesterol level was decreased (P=0.03) significantly in the diabetic group as compared with the control group. S treatment of diabetic rats caused a decrease in serum glucose, total cholesterol, LDL cholesterol, and triglyceride levels (P=0.01-0.0001) and an increase in HDL- cholesterol level ((P=0.03). On the other hands, serum SOD antioxidant activity was decreased and serum MDA levels increased in diabetic rats in compared to the control group. In S-treated diabetic rats, serum SOD activity was increased and serum MDA levels decreased.
    Conclusion
    Treatment of diabetic rats with silymarin not only decreases the level of serum glucose but also has beneficial effect on serum lipids and oxidative stress level.
  • S. Soltany, M. Faranoush Page 151
    Carcinoids are the most common neuroendocrine tumors, which arise ‎commonly in the gastrointestinal or respiratory tract. Breast carcinoid is rare and ‎may be primary or metastatic. Primary breast carcinoids account for <1% of ‎primary breast cancer and can be mistaken with other primary breast cancer. ‎Immunohistochemical analysis can be useful in diagnosis. Here we reported a 78 years old women with right breast mass. Mass resected and patient worked ‎up for extramammary origin. Finally primary breast carcinoid tumor was ‎diagnosed for the patient and modified radical mastectomy and axillary node ‎dissection performed. No adjuvant therapy was used