مطالعه اثرات ضدباروری یک مشتق جدید Nifedipine در موشهای صحرائی نر بالغ

چکیده:
1،4dihydro 2،6dimethyl 4(4.nitrophenyl)3،5pyridinedicarboxylic acid dimethyl ester (DDNPD)یک آنالوگ جدید nifedipine است که فاقد اثر بر کانالهای کلسیمی قلب و عروق می باشد با توجه به این که nifedipine می تواند (با اثر بر کانالهای کلسیمی غشا اسپرم و ممانعت از واکنش آکروزومی اسپرم) باعث کاهش باروری در جنس نر گردد، لذا این مطالعه با هدف بررسی اثر احتمالی DDNPD بر دستگاه تولیدمثل و باروری در موش بزرگ آزمایشگاهی صورت گرفت.
در این مطالعهDDNPD دوبار در روز به مدت 50 روز به میزان mg/kg10 به صورت زیر پوستی به موشهای گروه آزمایش(24=n) تزریق شد و همچنین حلال پروپیلن گلایکول (که فاقد اثر بر دستگاه تولید مثل نر می باشد) به میزان mg/kg 1 دوبار در روز به مدت 50روز به صورت زیر پوستی به موشهای گروه کنترل (24=n) تزریق گردید.
در بررسی برخی شاخص های باروری، کاهش قابل توجهی در میزان تحرک اسپرم و قابلیت زنده ماندن اسپرم (p<0.001)، میزان ذخیره اپیدیدیمی اسپرم (p<0.001) و میزان باروری (p<0.001) در گروه آزمایش مشاهده شد اما سطح تستوسترون سرمی بین گروه آزمایش و کنترل تفاوتی نداشت.
این نتایج حاکی از آن است که DDNPD با مقدار mg/kg 10 وبمدت 50 روز با اثر برتکامل و بلوغ اسپرمها در اپیدیدیم باعث کاهش باروری در موش صحرائی نر شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p617144 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!