استفاده از سامانه SCADA در مانیتورینگ وضعیت تجهیزات و مدیریت بهینه نگهداری و تعمیرات

چکیده:
امروزه گستردگی و پیچیدگی صنایع تا حدی است که پایش وضعیت تاسیسات به منظور اطمینان از عملکرد آنها با روش های سنتی ممکن نیست. لذا لازم است از فناوری های نوین در مانیتورینگ و پایش وضعیت استفاده شده و برنامه ریزی صحیح برای نگهداری و تعمیرات تجهیزات بر اساس وضعیت موجود تجهیزات صورت پذیرد.
سامانه های کنترل نظارتی و اکتساب داده (SCADA) امروزه نقش مهمی در مانیتورینگ و نظارت بر عملکرد سامانه های تولید، انتقال و توزیع ایفا می کنند. این سامانه ها با دریافت کمیتهای فیزیکی از طریق حسگرهای موجود در فرایند، وضعیت عملکرد فرایند را مانیتور نموده، در صورت نیاز، تغییرات لازم روی نقاط تنظیم (Set Point) و سایر کنترلهای نظارتی صورت می پذیرد. از دیگر امتیازات سامانه های SCADA جمع آوری اطلاعات تاسیسات موجود در راه دور است. این اطلاعات در کنار اطلاعات سازندگان تجهیزات در خصوص ساعات کارکرد تجهیزات و شرایط بهره برداری آنها باعث می شود که بانک اطلاعاتی پویایی از وضعیت کل سامانه ایجاد شده و برنامه ریزی دقیقی برای نگهداری و تعمیرات تجهیزات صورت پذیرد. این موضوع باعث می شود تا نگهداری و تعمیرات تجهیزات دور دست (همچون تاسیسات موجود روی سکوهای بدون نفر تولید نفت و گاز در دریا و یا تاسیسات موجود روی خطوط لوله در مناطق دور افتاده) با داشتن اطلاعات جدید و به روز، در کنار سوابق گذشته تجهیزات در بانک اطلاعاتی ایجاد شده، به صورت بهینه و با دیدگاه پیشبینانه و پیشگیرانه صورت پذیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p622243 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!