ارتباط سطح سرمی لپتین و ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استرس یکی از عوامل مهم در ایجاد سندرم روده تحریک پذیر می باشد. مطالعات مختلف ارتباط بین سطح سرمی لپتین و استرس را نشان داده اند. این مطالعه به منظور بررسی ارتباط بین سطح سرمی لپتین و ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه مورد - شاهدی 80 بیمار مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر و80 فرد سالم بررسی شدند. برای همه بیماران پرسشنامه ای شامل اطلاعات دموگرافیک، سابقه پزشکی و پرسشنامه ارزیابی استرس تکمیل شد. سطح سرمی لپتین به روش ELIZA اندازه گیری و از آزمون های آماری Chi-square، student t-test، pearson correlation، logistic regressionبه منظور بررسی ارتباط بین متغیرها استفاده شد.
یافته ها
میزان استرس در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر به طور معناداری بالاتر از افراد سالم بود (P<0.05). از طرف دیگر سطح سرمی لپتین به طور معناداری در این گروه پائین تر از گروه کنترل بود (P<0.05). آنالیز چندمتغیره لجستیک رگرسیون نشان داد که حتی با در نظرگرفتن اثر متغیرهایی مثل میزان استرس و شاخص توده بدن، میزان لپتین سرم در گروه مورد به طور معنی داری کمتر از گروه شاهد است (94/0-85/0 CI 95 درصد، 9/0=Odds Ratio).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که بین لپتین سرم و ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر ارتباط وجود دارد. نتایج این مطالعه بیانگر آن است که سطح سرمی لپتین در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر پائین می باشد و این یافته مستقل از سایر عوامل مخدوش کننده از جمله استرس، شاخص توده بدنی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p623075 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!