مقایسه اثر رژیم غذایی نمایه گلایسمی پایین و رژیم غذایی کم چرب روی توده چربی بدن و نسبت دورکمر به دور باسن در زنان چاق

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در سال های اخیر کارآمدی رژیم کم چرب در درمان و پیشگیری از چاقی مورد سوال قرار گرفته است. زیرا در رژیم غذایی کم چرب به دلیل کاهش درصدچربی، درصد کربوهیدرات ها افزایش می یابد که پیامد این جریان افزایش غلظت گلوکز و انسولین خون بعد از غذا می باشد و سبب افزایش ذخیره چربی در بدن می شود. همچنین مطالعاتی نیز به تاثیر رژیم با نمایه گلایسمی پایین در پیشگیری و درمان چاقی اشاره دارد. لذا این مطالعه به منظور بررسی تاثیر دو رژیم غذایی ایزوکالریک کم چرب و نمایه گلایسمی پایین در کاهش وزن، شاخص توده بدن، درصد توده چربی بدن و نسبت دور کمر به باسن در زنان چاق انجام گرفت.
روش بررسی
در این کارآزمایی بالینی 46 زن چاق با BMI بیشتر و یا مساوی 27، میانگین سنی 6/7±9/37 به طور تصادفی به دو گروه رژیمی کم چرب و نمایه گلایسمی پایین تقسیم شدند و به مدت 6 هفته رژیم خاص گروه خود را دریافت کردند. هر دو هفته یک بار در طول مطالعه و در پایان شش هفته وزن، توده چربی بدن و نسبت دور کمر به دور باسن تعیین شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی استودنت و تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
وزن بدن، شاخص توده بدنی، دور کمر، دور باسن، نسبت دور کمر به باسن و ضخامت چین پوستی در نواحی چربی شکمی، چربی دو سر بازو، چربی زیر کتف، چربی سه سر بازو در هر گروه در ابتدا و انتهای مطالعه کاهش معنی داری داشت (P<0.05)، اما بین دو گروه رژیمی کم چرب و نمایه گلایسمی پایین اختلاف معنی داری یافت نشد. درصد توده چربی بدن در ابتدا و انتهای مطالعه در هر گروه و در بین دو گروه اختلاف معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که دو رژیم غذایی کم کالری کم چرب و نمایه گلایسمی پایین به یک نسبت در کاهش وزن بدن، شاخص توده بدن، نسبت دور کمر به باسن موثر می باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p623076 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!