تعیین مارکرهای سرولوژیک ویروس هپاتیت B در کودکان متولد شده از مادران HBsAg مثبت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
انتقال عمودی مادر به فرزند یکی از مهم ترین راه های انتشار ویروس هپاتیت B (HBV) است. بیش از 50درصد حاملین ایرانی عفونت را از طریق مادر به فرزند دریافت کردند که این مسیر یکی از محتمل ترین راه انتقال HBV در کشور ما می باشد. در این مطالعه میزان عفونت HBV در بچه هایی که از مادران HBsAg مثبت استان مازندران متولد شده بودند، از نظر وجود مارکرهای سرولوژیک ویروس هپاتیت B شامل HBsAg، Anti-HBs، Anti-HBc مورد ارزیابی قرار گرفت.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی برای تعیین حضور مارکرهای سرولوژیک HBV آزمایش الایزا روی نمونه سرم 123 کودکی که از مادران HBsAg مثبت در شهرستان آمل استان مازندران طی سال های 85-1381 متولد شده بودند، انجام گرفت. تمامی کودکان مورد مطالعه، علاوه بر ایمونوگلوبولین هپاتیت B (HBIG) واکسن هپاتیت B را در بدو تولد دریافت نموده و به دنبال آن دوز دوم و سوم را در ماه های یک و شش تزریق کردند. نتایج با روش های آماری کای اسکوئر و آزمون دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
از بین 31241 زن بارداری که در طی 5 سال زایمان نمودند، 140 مورد (45/0درصد) آنها از نظر وجود HBsAg، مثبت بودند که از بین آنها 123 کودک وارد مطالعه شدند. تنها یک مورد (8/0درصد) از این کودکان حامل HBsAg بود و 9/91درصد کودکان دارای یکی از مارکرهای سرولوژیک عفونت HBV بودند. 1/82درصد کودکان دارای ایمنی (Anti-HBs+) و در 9/8درصد آنها نیز Anti-HBc شناسایی گردید.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که بعد از توجه به انتقال عمودی در چندین سال و اجرای استراتژی هایی نظیر واکسیناسیون و تجویز HBIG برای نوزادانی که از مادران HBsAg مثبت متولد شدند، اکنون به نظر می رسد که باید بیشتر به راه های افقی انتقال HBV در این منطقه پرداخت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p623079 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!