بررسی مقایسه‎ای فراوانی عوامل خطر بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک و هموراژیک بستری در بیمارستان رسول اکرم (ص).

پیام:
چکیده:
مقدمه
سکته مغزی شایع ترین اختلال نورولوژیک و نیز سومین علت شایع مرگ در بسیاری از کشورهاست. سکته مغزی به دو گروه عمده ایسکمیک و هموراژیک تقسیم می‎شود، بطوریکه میزان مرگ و عوارض در سکته مغزی هموراژیک نسبت به ایسکمیک بیشتر می‎باشد. برخی از مهمترین عوامل خطر سکته مغزی نیز شامل دیابت، هیپرتانسیون، مصرف سیگار و هیپرلیپیدمی می‎باشند.
هدف
مقایسه فراوانی برخی از مهمترین عوامل خطر بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک و هموراژیک بستری در بیمارستان رسول اکرم (ص).
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی تعداد 100 بیمار مبتلا به سکته مغزی که در سال 1386 در بیمارستان رسول اکرم (ص) بستری شده بودند بطور تصادفی یک در میان انتخاب، و از نظر فراوانی مهمترین عوامل خطر دخیل در بیماری مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. جمع آوری داده ها از طریق فرم ثبت اطلاعات مشتمل بر سن، جنس، نوع سکته مغزی، و وجود یا عدم وجود عوامل خطر مربوطه از پرونده بستری بیماران انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس و تست آماری کای دو با P<0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: از 100 بیمار تحت بررسی، 74 درصد سکته مغزی ایسکمیک و 26 درصد سکته مغزی هموراژیک داشتند. میانگین سنی بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک 56/16 3/68 سال بوده که نسبت به بیماران مبتلا به سکته مغزی هموراژیک (69/13 9/61) سال بالاتر بود. فراوانی عوامل خطر شامل دیابت، هیپرتانسیون، مصرف سیگار و هیپرلیپیدمی در سکته مغزی ایسکمیک به ترتیب چنین بود: 86/64 درصد، 75/56 درصد، 62/21 درصد و 51/13 درصد و نیز در سکته مغزی هموراژیک به ترتیب زیر بود:38/65 درصد، 53/61 درصد، 8/3 درصد و 8/3 درصد. بین فراوانی مصرف سیگار (048/0 = P) و نیز فراوانی هیپرلیپیدمی (000/0=P) در سکته مغزی ایسکمیک و هموراژیک اختلاف معنی داری وجود داشت.
بحث و نتیجه گیری: دیابت، هیپرتانسیون، مصرف سیگار و هیپرلیپیدمی برخی از مهمترین عوامل خطر سکته مغزی ایسکمیک و هموراژیک می‎باشند. با توجه به فراوانی بالای این عوامل خطر، کنترل بهتر و دقیق تر آنها، افزایش آگاهی عمومی و تغییر سبک زندگی موضوع ارزشمندی در پیشگیری اولیه و ثانویه از سکته مغزی، عوارض ناشی از آن می‎باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p631378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!