بررسی وضعیت سلامت روانی پرستاران شاغل دربیمارستانهای

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

نگاهی به آمار و برونداد های منتشره در زمینه شیوع اختلالات روانی در کشور های مختلف جهان و ایران، اهمیت و ضرورت پرداختن به بهداشت روان را مشخص تر می نماید. فشارهای روانی محیط کار از جمله عوامل استرس زاست که بر سلامت روانی پرستاران تاثیر می گذارد و می تواند به کارکرد شغلی و ایمنی آنان و مشتریان مراکز ارائه خدمات بهداشتی آسیب رساند. سلامت عمومی بویژه سلامت روان پرستاران بویژه نوبت کاران با توجه به کار در خارج از دریچه زمانی طبیعی و حساسیت شغل آنها در مراکز خدمات درمانی و سیستم مراقبت های بهداشتی اهمیت بسیار دارد.

روش کار

این پژوهش یک مطا لعه توصیفی – مقطعی است که در سال 85-1384 انجام شد. جامعه آماری پژوهش، پرستاران شاغل (131 مر و 1064 زن) در بیمارستانهای دولتی وخصوصی شهر شیراز و ابزار پژوهش، پرسشنامه سلامت عمومی– 28 سوالی (GHQ-28) General Health Questionnaire بود. بررسی های انجام یافته در اپیدمیولوژی اختلالات روانی در ایران با استفاده از پرسشنامه مذکور نشان دهنده این واقعیت است که میزان روایی و پایایی این آزمون با نمره برش 6 بین 84/0 تا 93/0 و با نمره برش 23 بین 68/0 تا 94/0 متغیر می باشد. در این مطالعه از روش نمره گذاری رایج و نمره برش 23 استفاده گردید.

نتایج

میانگین سنی پرستاران نوبت کار 08/7 ± 81/30 سال و سابقه کار آنها نیز 38 /6 ± 7 سال بود. شیوع موارد مشکوک به اختلالات روانی با استفاده از نمره برش 23 در کل و 6 در خرده مقیاس نشان داد که 7/28% پرستاران نوبت کار، مشکوک به اختلالات روانی بودند. بین شیوع موارد مشکوک به اختلال روانی و جنس و تاهل ارتباط معنا دار آماری مثبتی وجود داشت.

نتیجه گیری

نتایج این بررسی نیز مشابه سایر تحقیقات در این زمینه، نشان از این حقیقت دارد که مطالعه وضعیت سلامت روان شاغلین نوبت کار می تواند اطلاعات ارزشمندی را در زمینه برنامه ریزی های پیش گیری در سطوح مختلف، آموزشی مداوم، انجام معاینات دوره ای شاغلین نوبت کار، درمان و پیش گیری از بروز اختلالات روانی در اختیار سیاست گزاران، برنامه ریزان و مدیران سیستم های بهداشت و درمان کشور قرار دهد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p633793 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!