قومیت و شکل صورت پسران 17 تا 20 ساله شهرستان گرگان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سفالومتری از شاخه های علم آنتروپومتری است. با توجه به اهمیت شاخص های آنتروپومتریک و کاربرد آن در جراحی پلاستیک، پزشکی قانونی، آناتومی و ارتودنسی، این مطالعه به منظور تعیین انواع شکل صورت پسران جوان در گروه های قومی شهرستان گرگان انجام شد.
روش تحقیق: این مطالعه توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی روی 398 نفر پسر 17-20 ساله در دو گروه قومی فارس بومی و ترکمن که از نظر بالینی سالم بودند، به روش سفالومتری انجام شد. در این بررسی طول و عرض صورت توسط سفالومتر مدرج میلیمتر مارتین سالر، با دقت 5/0 میلیمتر و خط کش T اندازه گیری شد و به کمک این ابعاد، شاخص پروسوپیک به دست آمد و بر اساس این شاخص شکل صورت به پنج گروه بین المللی طبقه بندی شد؛ سپس فراوانی و درصد طبقات شکل صورت در دو گروه قومی مورد مقایسه قرار گرفت. در بررسی رابطه شاخصهای ریخت شناسی با گروه قومی از آزمون کای اسکوئر و به منظور مقایسه میانگین اندازه های آنتروپومتریک از آزمون تی در سطح اطمینان 95% (05/0=) استفاده گردید.
یافته ها
شکل غالب صورت در گروه قومی فارس بومی از نوع مزو پروسوپیک (44%) و در گروه ترکمن نیز از نوع مزو پروسوپیک (4/38%) بود. نوع نادر شکل صورت در بالغین مذکر فارس بومی، هایپرلپتوپروسوپیک و هایپر اوری پروسوپیک (4%) و در گروه قومی ترکمن هایپر اوری پروسوپیک (6/8%) بود. میانگین شاخص پروسوپیک در دو گروه قومی ذکر شده تفاوت آماری معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
این مطالعه علاوه بر مشخص کردن انواع (تیپ های) صورت در این منطقه، نشان داد تنوع شکل صورت در گروه های قومی، به علت عامل ژنتیکی و وراثت، می تواند متنوع باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
100
لینک کوتاه:
magiran.com/p634029 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!