تعیین جمعیت نسبی باکتری های جنس بیفیدوباکتریوم در دستگاه گوارش جوجه های گوشتی با استفاده از تکنیک ژنتیک مولکولی دنسیتومتری

چکیده:
امروزه برای بررسی باکتری های دستگاه گوارش از روش های نوین مولکولی استفاده می شود. باکتری های جنس بیفیدوباکتریوم نقش مهمی در ممانعت از استقرار برخی پاتوژن ها در دستگاه گوارش طیور داشته و ضمن افزایش مقاومت طیور در برابر بیماری ها، سبب بهبود سیستم ایمنی و عملکرد آن ها می شوند. این تحقیق به منظور تعیین جمعیت نسبی باکتری های جنس بیفیدوباکتریوم در دوازدهه، ژوژنوم، ایلئوم و روده کور جوجه های گوشتی در سال 1386 در دانشگاه آزاد اسلامی رشت انجام شد. از تکنیک مولکولی واکنش زنجیره ای پلیمراز و شیوه دنسیتومتری برای بررسی جمعیت نسبی این باکتری استفاده شد.برای این منظور، محتویات گوارشی خارج و DNA مربوطه استخراج شد. با استفاده از یک آغازگر اختصاصی، باند اختصاصی مربوط به این باکتری و با استفاده از یک آغازگر عمومی، باند اختصاصی کل باکتری های دستگاه گوارش به دست آمد. سپس به کمک تکنیک دنسیتومتری، جمعیت نسبی باکتری های جنس بیفیدوباکتریوم نسبت به کل باکتری های دستگاه گوارش تعیین شد. تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد باکتری های جنس بیفیدوباکتریوم 50/4 درصد کل باکتری های دوازدهه را شامل می شدند که این مقدار در ژوژنوم معادل 95/4 درصد برآورد شد. همچنین 17/5 درصد کل باکتری های موجود در ایلئوم را باکتری های جنس بیفیدوباکتریوم تشکیل می دادند و نسبت جمعیت این باکتری ها در روده کور نیز معادل 36/9 درصد برآورد شد. جمعیت نسبی باکتری های جنس بیفیدوباکتریوم در بخش های تحتانی روده (ایلئوم و روده کور) نسبت به بخش های فوقانی روده باریک بیشتر بود. همچنین جمعیت نسبی باکتری های جنس بیفیدوباکتریوم در هر سه سن چهار، چهارده و سی روزگی، در روده کور بیش از سایر بخش های مورد بررسی (دوازدهه، ژوژنوم و ایلئوم) بود. نتایج، نشان دهنده متغیر بودن جمعیت باکتری های جنس بیفیدوباکتریوم در بخش های مختلف دستگاه گوارش طیور است که با عملکرد، وظایف و محیط فیزیکوشیمیایی این بخش ها مرتبط است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
229
لینک کوتاه:
magiran.com/p640092 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!