روند بیماری مالاریا در جمهوری اسلامی ایران طی سالهای 86 -81

پیام:
چکیده:
مقدمه
مالاریا یکی از مهم تر ین مشکلات بهداشتی کشورهای گرمسیر و نیمه گرمسیر محسوب می شود. سالانه 500 -300 میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده که 2 تا 3 میلیون نفر از آنان که عمدتا کودکان و زنان باردار هستند، جان خود را از دست می د هند. در حال حاضر مالاریا مهم تر ین بیماری انگلی کشور ایران است که خوشبختانه انتقال محلی آن فقط در جنوب و جنوب شرقی گزارش می شود.
روش کار
این مطالعه از نوع گذشته نگر و توصیفی است که بررسی وضعیت اپیدمیولوژیک 6 ساله بیماری را با استخراج اطلاعات از فرم های گزارش ماهیانه مالاریا که توسط معاونت بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به اداره کنترل مالاریا مرکز مدیریت بیماری ها ارسال گردیده، انجام شده است.
یافته ها
در حال حاضر اکثر موارد بیماری به سه استان جنوب و جنوب شرقی معطوف گشته است. تعداد کل موارد مالاریا در سال 86 نسبت به سال 81، 5/6 % کاهش داشته است. 68% از موارد در سال 81 به این سه استان تعلق داشته که درسال 86 سهم دانشگاه های علوم پزشکی زاهدان، هرمزگان و کرمان به 95% افزایش یافته است. 41% درصد از کل موارد بیماری در سال 81 از استان سیستان و بلوچستان گزارش شده که در سال 86 به60% افزایش یافته است. نسبت موارد فالسیپارم با سیر نزولی چشم گیرتری از 15% سال 81 به 5/8% در سال 86 کاهش یافته است که با وجود شرایط جغرافیایی نامستعد و درجه توسعه نیافتگی استان های جنوب شرقی که بخش عمده ای از آن مجاور افغانستان و پاکستان قرار گرفته اند، نشان دهنده نقش قابل توجه تاثیر فعالیت های سیستم بهداشتی در مهار بیماری است. علت کاهش موارد فالسیپارم را می توان عمدا به بهبود وضعیت تشخیص و درمان به خصوص گسترش قابل توجه آزمایشگاه های تشخیص مالاریا مرتبط دانست.
نتیجه گیری
به طور کل می توان گفت بیماری مالاریا در کشور ایران با حمایت های بالای سیاسی و عملکرد صحیح کارکنان شاغل در سطوح مختلف نظام بهداشتی شاغل در دانشگاه های علوم پزشکی جنوب شرقی در آینده قابل حذف می باشد. با آنکه قطعا تاثیر منفی مالاریای کشور پاکستان را نباید هرگز از ذهن دور داشت. بدون شک این مهم در استان سیستان و بلوچستان که بیشترین تاثیرپذیری از مناطق مجاور مرزی ایالت بلوچستان پاکستان را با خود به همراه دارد تا بهبود قابل توجه فعالیت های برنامه کنترل مالاریا در آن کشور به سختی میسر خواهد شد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p640496 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!