کانی سازی و نحوه تشکیل کانسار نوع رگه ای (نیکل - کبالت - آرسنیک - بیسموت و عناصر پایه) بایچه باغ(شمال باختری زنجان - ایران)

چکیده:
منطقه معدنی بایچه باغ در شمال تکاب، از دیدگاه چینه نگاری شامل سنگهای گنیس، آمفیبولیت، شیست و سنگهای فرامافیک پرکامبرین است که به طور دگر شیب توسط واحدهای سنگی آتشفشانی - آتشفشانی آواری و رسوبات وابسته از زمان ترشیری و کواترنری پوشیده شده اند.
سنگهای آتشفشانی به دو گروه ریولیتی و آندزیتی تقسیم شده و گروه سنگهای ریولیتی میزبان اصلی کانسار بایچه باغ است. پاراژنز کانی شناختی این کانسار شامل کانه های مس، سرب، روی، نیکل، کبالت و بیسموت است که در 9 رگه اصلی و تعدادی رگچه های فرعی تشکیل شده اند. شرایط فیزیکو - شیمیایی سیالهای کانه دار حاکم بر کانی سازی، با مطالعه میانبارهای سیال کنترل شده و پارامترهای وابسته به دست آمده به شرح زیر است: - گستره دمای همگن شدگی (TH) از°C 212 تا °C 470. - شوری (معادل درصد کلرید سدیم) حدود 25 درصد. - فشار به دام افتادگی سیال از 50 تا 800 بار.فرایندهای زایشی کانه ها در کانسار بایچه باغ، بر اساس ماهیت سنگهای ماگمایی میزبان، مجموعه کانه های معدنی و داده های دماسنجی به مانند کانسارهای گرمابی نوع رگه ای پنج عنصری بوده و در ارتباط با بازچرخش مواد کانه و انتقال سیالهای کانه دار صورت گرفته است. این سیالهای در راستای بازچرخش در سنگهای میزبان مجاور، سنگهای فرابازی و بازی پی سنگ قدیمی در ژرفای زیاد را نیز شسته و در شرایط مناسب، کانه های معدنی را در فضاهای ناشی از گسلش رسوب داده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
40
لینک کوتاه:
magiran.com/p642956 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!