شیوع بارداری های بدون برنامه و فاکتورهای مرتبط با آن در شهر اراک سال 1386

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
هر ساله 200 میلیون حاملگی در سطح جهان اتفاق می افتد که در حدود یک سوم آن ها ناخواسته هستند و نیمی از آن ها به سقط منجر می گردد. مطاالعه حاضر به منظور تعیین شیوع بارداری ناخواسته و فاکتورهای مرتبط بر آن در اراک انجام گردید.
مواد و روش ها
مطالعه ای مقطعی-تحلیلی بر روی 352 نفر از مادرانی که نوزاد 12-6 ماهه داشتند در سطح شهر اراک با استفاده از پرسش نامه ای روا و پایا و مصاحبه صورت گرفت که ضمن به دست آوردن شیوع بارداری ناخواسته، با مقایسه دو گروه برخی از عوامل مرتبط نیز با آزمون های دقیق فیشر، کای اسکوئر، t-test و رگرسیون لجستیک مشخص گردید.
یافته ها
شیوع بارداری ناخواسته 8/27 درصد محاسبه شد که 1/56 درصد آن ها از روش طبیعی، جهت جلوگیری از بارداری استفاده کرده بودند. ارتباط آماری معنی داری بین سن زن و شوهر، تعداد فرزندان، سواد همسر و بارداری ناخواسته دیده شد. اما این ارتباط با شغل و تحصیلات مادر دیده نشد. بارداری ناخواسته با مراقبت های قبل از زایمان و تغذیه انحصاری با شیر مادر ارتباط معکوسی را نشان داد.
نتیجه گیری
بنابراین لازم است تا برنامه های گسترده ای در خصوص آموزش روش های مختلف پیش گیری از بارداری و مضرات بارداری های ناخواسته در جهت کنترل بارداری های ناخواسته خصوصا در بین خانم های خانه دار و با سطح تحصیلات پائین تر به اجرا درآید تا شاهد کاهش این معضل و پیامدهای آن باشیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
201
لینک کوتاه:
magiran.com/p644849 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!