بررسی اثر آماده سازی عاج با غلظتها و زمان کاربرد متفاوت EDTA بر استحکام باند ریز برشی دو نوع باندینگ سلف اچ توسط SEM

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بهبود قدرت باند مواد چسبنده به عاج در سطحی عاری از میکروب یکی از اهداف Adhesive dentistry می باشد. هدف این مطالعه بررسی اثر Ethylene Diamine Tetraacetic Acid: EDTA با دو نوع غلظت 15 و 24 و دو زمان متفاوت سی و شصت ثانیه روی استحکام باندریز برشی دو نوع باندینگ سلف اچ به عاج و توسط SEM Scanning Electron Microscope: می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی با استفاده از پنجاه دندان پره مولر انسان، صد نمونه تهیه شد. نمونه ها بر اساس گروه باندینگ به دو گروه Clearfil SE Bond (گروه 1) و Futurbond NR (گروه 2) و بر اساس زمان و غلظت هر کدام به پنج زیر گروه تقسیم شدند:1) گروه کنترل، 2) گروه EDTA، 15% و سی ثانیه، 3) گروه EDTA، 15% و شصت ثانیه، 4) گروه EDTA، 24% و سی ثانیه 5) EDTA، 24% و شصت ثانیه. آماده سازی لازم روی نمونه ها انجام شد و بعد استوانه کامپوزیتی روی آنها قرار گرفت و بعد از پانصد سیکل ترموسایکلینگ آزمون Microshear bond strength انجام شد. سپس از ده دندان پره مولر دیگر، ده نمونه تهیه گردید و پس از دمینرالیزیشن در HCI N 6 به مدت سی ثانیه و دپروتئینیزیشن 5/2% Naocl به مدت ده دقیقه و خشک کردن در Desicator در زیر SEM مورفولوژی لایه هیبرید بررسی شد. یافته ها با استفاده از 3 way ANOVA و One way ANOVA و Tukey test آنال گردید.
یافته ها
متوسط استحکام باند ریز برشی برحسب مگاپاسکال در گروه 1: (باندینگ (Clearfil SE Bond زیر گروه 1: 13 ± 88/31، زیر گروه 2: 13 ± 4/28، زیر گروه 3: 9 ± 8/29، زیر گروه 4: 11 ± 2/29 و زیر گروه 5: 12 ± 7/32 به دست آمد.
در گروه 2 (باندینگ (Futurbond NR: زیر گروه 1: 10 ± 6/22، در زیر گروه 2: 9 ± 5/28، در زیر گروه 3: 10 ± 3/27، در زیر گروه 4: 15 ± 4/32، زیر گروه 5: 14 ± 1/31 به دست آمد.
از لحاظ آماری اختلاف معنی داری بین زمان و غلظتهای مختلف EDTA و بین آماده سازی با EDTA قبل از باندینگ و همچنین بین دو نوع باندینگ پیدا نشد. Futurbond NR در SEM دارای رزین تگ های بیشتر و ضخیمتر و به صورت دسته ای نسبت به Clearfil بود و به نظر می رسید ضخامت لایه هیبرید در گروه آماده سازی با EDTA بیشتر بود.
نتیجه گیری
آماده سازی با EDTA قبل از کاربرد این دو نوع سلف اچ تاثیری در بهبود باند ندارد و غلظت و زمان EDTA بی تاثیر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
105
لینک کوتاه:
magiran.com/p656168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!