فهرست مطالب

Islamic Dental Association of IRAN - Volume:21 Issue: 2, 2009

Journal of Islamic Dental Association of IRAN
Volume:21 Issue: 2, 2009

  • تاریخ انتشار: 1388/05/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • شهید آیت الله مرتضی مطهری صفحه 91
    خداشناسی خود به خود بر روی تمام شخصیت، روحیه، اخلاق و اعمال بشر اثر می گذارد، اندازه این تأثیر به درجه ایمان فرد بستگی دارد، هر اندازه ایمان انسان قویتر و شدیدتر باشد نفوذ خداشناسی در وجود وی بیشتر می گردد و شخصیت آدمی را بیشتر تحت سیطره خود قرار می دهد.
    تأثیر و نفوذ خداشناسی در انسان مراتب و درجات دارد و تفاوت انسانها از نظر کمال انسانی و قرب به خداوند به این درجات بستگی دارد و همه اینها «صدق» و «اخلاص» نامیده می شود، یعنی همه این درجات، درجات صدق و اخلاص است. توضیح اینکه قبلا اشاره گردید: آنگاه که به خدا رو می آوریم و او را عبادت می کنیم چنین ابراز می داریم که تنها مستحق اطاعت، ذات احدیت است و من در مقابل او تسلیم محض هستم. این گونه ایستادن و ابراز داشتن عبادت است و جز برای خدا جایز نیست. ولی این اظهار و ابراز ما تا چه اندازه دارای «صدق» است یعنی ما در عمل تا چه اندازه قید تسلیم در برابر غیر خدا را رها کرده ایم و در مقابل ذات او تسلیم محض هستیم؟ این جهت به درجه ایمان ما بستگی دارد مسلما همه افراد از نظر صدق و اخلاص در یک درجه نیستند. برخی تا این حد پیش می روند که عملا جز امر خدا بر وجود آنها حاکم نیست، از درون و برون فرماندهی جز خدا ندارند، نه هوای نفس و تمایلات نفسانی می تواند آنها را از این سو به آن سو بکشاند و نه یک انسان دیگر می تواند آنان را مسخر فرمان خویش سازد. به تمایلات نفسانی آن اندازه اجازه فعالیت می دهند که موافق رضای خدا باشد و البته رضای خدا همان راهی است که انسان را به کمال واقعی خود می رساند و فرمان انسانهای دیگر از قبیل پدر، مادر، معلم و غیره را برای رضای خدا و در حدود اجازه خدا انجام می دهند. برخی از این پیشتر می روند و مطلوب و محبوبی جز خدا ندارند، خداوند محبوب و معشوق اصلی آنها قرار می گیرد و خلق خدا را به حکم اینکه: «هر کس چیزی را دوست بدارد آثار آن چیز و نشانه ها و یادگارهای آن چیز را نیز دوست می دارد»، از آن جهت دوست می دارند که آثار و مخلوقات الهی و آیات و نشانه ها و یادگارها و یادآورهای خدا می باشند. برخی پا را از این هم فراتر می گذارند و جز او و جلوه های او چیزی نمی بینند، یعنی او را در همه چیز می بینند، همه چیز در حکم آیینه و همه جهان یک آیینه خانه می شود که به هر سو بنگرند او را و جلوه او را می بینند، زبان حالشان این می شود که:به صحرا بنگرم صحرا تو بینم به دریا بنگرم دریا تو بینم به هر جا بنگرم کوه و در و دشت نشان از روی زیبای تو بینم امام علی (ع) فرمود: «هیچ چیزی را ندیدم مگر آنکه قبل از او و با او خدا را دیدم». یک نفر عبادتگر آنچه را در حال عبادت با خدای خویش در میان می گذارد، در متن زندگی آن را پیاده می کند و به مرحله «صدق» در می آورد.
    عبادت برای یک عبادتگر واقعی «پیمان» است و صحنه زندگی وفای پیمان است. این پیمان مشتمل بر دو شرط اصلی است: یکی رهایی و آزادی از حکومت و اطاعت غیر خدا، اعم از هوای نفس و مطامع نفسانی و از موجودات و اشیا و اشخاص و دوم تسلیم محض در مقابل آنچه خدا به آن امر می کند و به آن راضی است و آن را دوست می دارد.
    عبادت واقعی برای عبادتگر عامل بزرگ و اساسی، تربیت و پرورش روحی او است. عبادت، برای عبادتگر درس است. درس وارستگی، آزاد منشی، فداکاری، محبت خدا، محبت خلق خدا، محبت امر خدا، همبستگی و دوستی اهل حق، احسان و خدمت به خلق و.... از آنچه توضیح داده شد روشن گردید که توحید اسلامی، هیچ انگیزه ای غیر خدا را نمی پذیرد، واقعیت تکاملی انسان و واقعیت تکاملی جهان واقعیت «به سوی اوئی» است، هر چه رو به آن سو ندارد باطل و بر ضد مسیر تکاملی خلقت است. از نظر اسلام همچنان که کار خود را باید برای خدا کرد، کار خلق را نیز باید برای خدا کرد. اینکه گفته می شود کار برای خدا یعنی کار برای خلق، راه خدا و خلق یکی است و برای خدا یعنی برای خلق و گرنه کار برای خدا منهای خلق آخوندبازی و صوفیگری است، سخن نادرستی است. از نظر اسلام راه، راه خداست و بس و مقصد خداست نه چیز دیگر. اما راه خدا از میان خلق می گذرد. کار برای خود کردن نفس پرستی است، کار برای خلق کردن بت پرستی است، کار برای خدا و برای خلق کردن شرک و دوگانه پرستی است، کار خود و کار خلق برای خدا کردن توحید و خداپرستی است. در روش توحیدی اسلامی کارها باید به نام خدا آغاز شود. آغاز کردن کار به نام خلق بت پرستی است و به نام خدا و خلق شرک و بت پرستی است و تنها به نام خدا توحید و یگانه پرستی است. از قرآن مجید در مورد اخلاص، نکته جالبی استفاده می شود و آن اینکه مخلص بودن (به کسر لام) غیر از مخلص بودن (به فتح لام) است. مخلص بودن (به کسر لام) یعنی در عمل اخلاص ورزیدن، عمل را پاک و خالص برای خدا انجام دادن. اما مخلص بودن به فتح لام، یعنی پاک و خالص شده برای خدا. بدیهی است که پاک و خالص کردن عمل چیزی است و پاک و خالص بودن به تمام وجود چیز دیگر است.
    وحدت و یگانگی جهانآیا جهان، (طبیعت= مخلوقات مکانی و زمانی خدا) در مجموع خود یک «واحد» حقیقی است؟ آیا لازمه توحید یعنی یگانگی خدا در ذات و صفات و فاعلیت این است که خلقت در مجموع خود از نوعی یگانگی برخوردار باشد؟ اگر همه جهان در حکم یک واحد مرتبط است این ارتباط به چه شکل است؟ آیا از نوع ارتباط اجزای یک ماشین است که صرفا یک پیوند عرضی و مصنوعی است و یا از نوع ارتباط اعضا یک اندام است با اندام؟ به عبارت دیگر آیا ارتباط اجزا جهان با جهان ارتباط مکانیکی است یا ارگانیکی؟ در جلد پنجم اصول فلسفه درباره این مطلب که وحدت جهان چه نوع وحدتی است بحث گردیده است. همچنان که در کتاب عدل الهی نیز درباره اینکه طبیعت یک «کل تجزیه ناپذیر» است و نبودن یک جزء از طبیعت مساوی است با نبودن کل و برداشتن آنچه به اصطلاح «شرور» نامیده می شود از طبیعت مساوی است با نیستی تمام طبیعت سخن گفته شده است. فلاسفه جدید بالاخص فیلسوف بزرگ آلمانی، هگل اصل «اندام وارگی» را، یعنی اینکه رابطه اجزای طبیعت با کل، رابطه عضو با اندام است تأیید کرده اند. هگل روی اصولی به اثبات این مطلب می پردازد که قبول آنها متوقف است بر قبول همه اصول فلسفه او. پیروان مادی هگل، یعنی طرفداران ماتریالیسم دیالکتیک نیز این اصل را از هگل گرفته و تحت عنوان اصل تأثیر متقابل، یا اصل ارتباط همگانی اشیا یا اصل همبستگی تضادها به شدت از آن دفاع می کنند و مدعی هستند که رابطه جزء با کل در طبیعت، رابطه ارگانیکی است نه مکانیکی. ولی آنجا که در مقام اثبات بر می آیند جز رابطه مکانیکی را نمی توانند اثبات کنند. حقیقت این است که روی اصول فلسفه مادی، اثبات اینکه جهان در کل خود به منزله یک اندام است و رابطه اجزا با کل رابطه عضو با اندام است غیر قابل اثبات است. فلاسفه الهی که از قدیم الایام ادعا کرده اند جهان «انسان کبیر» است و انسان «عالم صغیر» به چنین رابطه ای نظر داشته اند. در میان فلاسفه اسلامی «اخوان الصفا» بیش از سایر فلاسفه بر این موضوع اصرار داشته اند. عرفا نیز به نوبه خود بیش از حکما و فلاسفه به جهان و هستی به چشم وحدت می نگرند. از نظر عرفا تمام خلقت و کائنات «جلوه واحد» شاهد ازلی است.
    عکس روی تو چو در آینه جام افتاد عارف از پرتو می در طمع خام افتاد حسن روی تو به «یک جلوه» که در آینه کرد این همه نقش در آیینه اوهام افتاد عرفا ما سوی را «فیض مقدس» می نامند و در مقام تمثیل می گویند فیض مقدس مانند مخروط است که از جهت «رأس» یعنی از جهت ارتباط با ذات حق بسیط محض است و از جهت قاعده، ممتد و منبسط. در اینجا به هیچ یک از بیاناتی که فلاسفه یا عرفا کرده اند نمی پردازیم، مطلب را از آن جهت که به مباحث گذشته ما ارتباط دارد تعقیب می کنیم. در گذشته گفتیم که جهان واقعیت «از اوئی» دارد. از طرفی در محل خود ثابت است که جهان یک واقعیت متحرک و سیال نیست، بلکه عین حرکت و سیلان است. از طرف دیگر در مباحث حرکت این نکته به ثبوت رسیده است که وحدت مبدا و وحدت منتها و وحدت مسیر، به حرکتها نوعی وحدت و یگانگی می بخشد. پس نظر به اینکه کل جهان از یک مبدا و به سوی یک مقصد و در یک مسیر تکاملی روان است، خواه ناخواه جهان از نوعی وحدت و یگانگی برخوردار است.
    غیبت و شهادت جهان بینی توحیدی اسلامی، جهان را مجموعه ای از غیب و شهادت می داند، یعنی جهان را تقسیم می کند به دو بخش: جهان غیب و جهان شهادت. در خود قرآن کریم مکرر از غیب و شهادت، خصوصا از غیب یاد شده است. ایمان به «غیب» رکن ایمان اسلامی است: الذین یومنون بالغیب (سوره بقره آیه 2) «آنان که به غیب ایمان می آورند.» و عنده مفاتح الغیب لا یعلمها الا هو (سوره انعام آیه 59) «خزائن غیب نزد او است و جز او کسی به آنها آگاه نیست.» غیب یا نهان دو گونه است: نسبی و مطلق. غیب نسبی یعنی چیزی که از حواس یک نفر به علت دور بودن او از آن یا علتی نظیر این، نهان است. مثلا برای کسی که در تهران است، تهران شهادت است و اصفهان غیب است، اما برای کسی که در اصفهان است، اصفهان شهادت است و تهران غیب است.
    در قرآن کریم در مواردی کلمه غیب به همین مفهوم نسبی آمده است. مثل آنجا که (سوره هود آیه 49) می فرماید: تلک من انباء الغیب نوحی ها الیک. «اینها از جمله خبرهای غیب است که بر تو وحی می کنیم.» بدیهی است که قصص گذشتگان برای مردم این زمان غیب است اما برای خود آنها شهادت است.
    ولی در مواردی دیگر قرآن کریم کلمه غیب را به حقایقی اطلاق می کند که «نادیدنی» است، فرق است میان واقعیتی که قابل حس و لمس باشد ولی به علت دوری یا مانع دیده نشود، (آنچنان که اصفهان از کسانی که در تهران هستند نهان است) و میان واقعیتهائی که به علت نامحدودی و غیر مادی بودن قابل احساس به حواس ظاهره نیست و به این اعتبار نهان است. بدیهی است آنجا که قرآن مؤمنان را توصیف می کند که به «غیب» ایمان دارند، مقصود غیب نسبی نیست، به غیب نسبی همه مردم اعم از کافر و مؤمن ایمان و اعتراف دارند. همچنین آنجا که می فرماید: و عنده مفاتح الغیب لا یعلمها الا هو (سوره انعام آیه 59) که اطلاع بر غیب نسبی سازگار نیست. آنجا که غیب و شهادت با یکدیگر ذکر می شوند مثلا در (سوره حشر آیه 22) می فرماید: عالم الغیب و الشهاده هو الرحمن الرحیم «او دانای نهان و پیداست، او بخشنده و مهربان است» یعنی دانای محسوس و نامحسوس است، باز ناظر به غیب نادیدنی است نه غیب نسبی.
    رابطه این دو جهان (جهان غیب و جهان شهادت) چگونه است؟ آیا جهان محسوس، مرزی دارد و ورای این مرز جهان غیب است. مثلا از آنجا تا پشت بام آسمان جهان شهادت است و از آن به بعد جهان غیب است. بدیهی است که این گونه تصورات عامیانه است. با این فرض که مرزی جسمانی دو جهان را از هم جدا کند. هر دو جا شهادت و هر دو جهان جسمانی و مادی خواهد بود. رابطه غیب و شهادت را با تعبیری مادی و جسمانی نمی توان توضیح داد حداکثر تعبیری که مطلب را به ذهن نزدیک کند این است که بگوییم شبیه رابطه اصل و فرع یا شخص و سایه است یعنی این جهان به منزله انعکاسی از آن جهان است. از قرآن چنین استنباط می شود که هر چه در این جهان است، «وجود تنزل یافته» موجودات جهان دیگر است. آنچه در آیه سابق الذکر «مفاتح» نامیده شده در آیه دیگر «خزائن» نامیده شده است. و ان من شیی الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم (سوره حجر آیه 21) «هیچ چیزی نیست مگر آنکه خزانه ها و اصلهای آن نزد ماست، از آن فرود نمی آوریم مگر به اندازه معین.» به این حساب است که قرآن همه چیز حتی اشیائی نظیر سنگ و آهن را «نازل شده» تلقی می کند. و انزلنا الحدید (سوره حدید آیه 25) «ما آهن را فرود آوردیم.» بدیهی است که منظور این نیست که همه اشیا و از آن جمله آهن را از مکانی به مکانی دیگر انتقال داده ایم. آری آنچه در این جهان است «حقیقت»، «اصل» و «کنه» آن در جهانی دیگر است که جهان غیب است و آنچه در آن جهان است «رقیقه»اش، «ظل» و «سایه»اش، مرتبه تنزل یافته اش در این جهان است.
    چرخ با این اختران نغز و خوش و زیباستی صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی صورت زیرین اگر با نردبان معرفت بر رود بالا همی با اصل خود یکتاستی صورت عقلی که بی پایان و جاویدان بود با همه و بی همه مجموعه و یکتاستی این سخن را در نیابد هیچ فهم ظاهری گر ابونصرستی و گر بوعلی سیناستی قرآن همچنان که تحت عنوان «غیب» نوعی ایمان و بینش را درباره هستی عرضه می دارد و لازم می شمارد احیانا تحت عناوین دیگر این مطلب را بیان می کند از قبیل ایمان به «ملائکه» یا ایمان به رسالت رسل (ایمان به وحی).
    آمن الرسول بما انزل الیه من ربه و المومنون کل آمن ب الله و ملائکته و کتبه و رسله (سوره بقره آیه 285) «پیامبر و مومنان به آنچه بر پیامبر فرود آمده ایمان دارند، همه ایمان دارند به خدا و فرشتگانش و کتابهایش و فرستادگانش.» ومن یکفر ب الله و ملائکته و کتبه و رسله و الیوم الاخر فقد ضل ضلالا بعیدا (سوره نساء آیه 196) «آنکس که به خدا و فرشتگانش و کتابهایش و پیامبرانش و روز بازپسین کفر بورزد گمراه شده گمراه شدن دوری.» در این دو آیه ایمان به کتابهای خدا مستقلا ذکر شده است. اگر مقصود از این کتابها کتابهای آسمانی بود که بر پیامبران نازل شده است همان ایمان به رسل کافی بود. این قرینه است که مقصود از این کتابها حقایقی از نوعی دیگر است که از نوع دفتر و ورقه نیست. در خود قرآن مکرر از حقایقی نهانی و غیبی با نام «کتاب مبین»، «لوح محفوظ»، «ام الکتاب»، «کتاب مرقوم» و «کتاب مکنون» یاد شده است. ایمان به این نوع کتب ماورائی جزئی از ایمان اسلامی است. اساسا پیامبران آمده اند که به بشر آن گونه بینش و جهان بینی بدهند که بشر تا آنجا که برایش مقدور است تصوری هر چند مجمل از مجموع نظام آفرینش داشته باشد، خلقت آفرینش محدود به امور حس کردنی و لمس کردنی که در حوزه علوم حسی و تجربی است نمی باشد. پیامبران می خواهند بینش انسان را از محسوس تا معقول و از آشکار تا نهان و از محدود تا نامحدود بالا ببرند. لیکن موج اندیشه های محدود مادی و حسی که از مغرب زمین برخاسته به آنجا کشیده که گروهی اصرار دارند همه مفاهیم عالی، وسیع و گسترده جهان بینی اسلامی را تا سطح محسوسات و مادیات تنزل دهند.
    دنیا و آخرت یکی دیگر از ارکان جهان بینی اسلامی، تقسیم جهان است به دنیا و آخرت. آنچه قبلا تحت عنوان غیب و شهادت گفته شد مربوط بود به جهانی مقدم بر این جهان. جهانی که سازنده این جهان و تدبیرکننده این جهان است، اگرچه از یک نظر جهان آخرت غیب است و جهان دنیا شهادت، ولی نظر به اینکه جهان آخرت متاخر از جهان دنیاست جهانی است که انسان به سوی آن بازگشت می کند. تحت عنوان مستقل قابل توضیح است. جهان غیب جهانی است که از آنجا آمده ایم و جهان آخرت جهانی است که به آنجا می رویم. این است معنی سخن علی علیه السلام: رحم الله امرء علم من این و فی این و الی این؟ رحمت حق شامل حال کسی که بداند: از کجا آمده؟ در کجاست؟ به کجا می رود؟ علی نفرمود خدا رحمت کند کسی را که بداند از چه؟ و در چه؟ و از چه؟ اگر چنین می گفت، می گفتیم مقصود این است که از چه آفریده شده ایم؟ از خاک. اگر چنین گفته بود اشاره ای بود به آیه 55 سوره طه که: منها خلقناکم و فی ها نعیدکم و منها نخرجکم تاره اخری «شما را از زمین آفریده ایم و به زمین بازمی گردانیم و از زمین بار دیگر بیرون می آوریم.» اما سخن علی در اینجا ناظر به آیات دیگری از قرآن است و مفهوم بالاتری دارد و آن اینکه از چه جهانی آمده ایم؟ در چه جهانی هستیم؟ به سوی چه جهانی می رویم؟ دنیا و آخرت هم نیز مانند غیب و شهادت، از نظر جهان بینی اسلامی دو مفهوم مطلقند نه نسبی و به تعبیر قرآن هر کدام نشئه ای جداگانه هستند، آنچه نسبی است کار دنیایی و کار آخرتی است. یعنی یک کار اگر به منظور نفس پرستی باشد کار دنیایی است و احیانا همان کار اگر برای خدا و در راه رضای خدا باشد کار آخرتی است. در ادامه تحت عنوان «زندگی جاوید با حیات اخروی» درباره دنیا و آخرت بحث خواهیم کرد.
    والسلام علیکم و رحمه اله و برکاته
  • فرزانه شیرانی، محمدرضا مالکی پور، غلامحسین برفر صفحه 95
    زمینه و هدف
    تحقیقهای بسیاری نشان داده است که به کارگیری مداوم فرزهای الماسی منجر به کاهش کارآیی آنها در حین تراش حفره می گردد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر تغییرات ایجاد شده در کارآئی فرزهای الماسی بر استحکام باند کامپوزیت به عاج در سیستم باندینگ خود اچ کننده SE Bond می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی تعداد 72 دندان مولر سالم پس از مانت شدن در آکریل و برش مینا جهت اکسپوز شدن عاج، به صورت تصادفی به چهار گروه 18 تایی تقسیم شدند. پس از پالیش کردن عاج با استفاده از کاغذ سمباده سیلیکون کارباید گروه اول توسط فرز الماسی نرم، گروه دوم توسط فرز الماسی خشن نو گروه سوم توسط فرز الماسی خشن دو دقیقه کار کرده و گروه چهارم توسط فرز الماسی خشن ده دقیقه کار کرده تراش داده شدند. سپس کپسول های متحدالشکل کامپوزیتی با استفاده از عامل اتصال SE Bond به سطح عاج اتصال داده شد و پس از سخت کردن در محلول سرم فیزیولوژی در دمای 37 درجه سانتی گراد به مدت 24 ساعت نگهداری شدند و پس از آن توسط دستگاه اینسترون تحت آزمایش استحکام باند برشی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از استحکام باند با استفاده از آزمونهای آماری ANOVA و Tukey مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگین (انحراف معیار) استحکام باند برشی در گروه فرز الماسی نرم (38/3)1986/22، فرز الماسی خشن نو(54/4) 04643/18، فرز الماسی دو دقیقه کار کرده (69/5) 47949/24 و گروه فرز الماسی خشن ده دقیقه کار کرده (52/4)35581/22 به دست آمد. با آنالیز آماری ANOVA و Tukey مشخص گردید، استحکام باند کامپوزیت با عاج تراش خورده با فرز الماسی خشن نو با اختلاف معنی داری (001/0 < Pv) کمتر از سایر گروه ها بود و بقیه گروه ها اختلاف معنی داری در استحکام باند برشی از خود نشان ندادند.
    نتیجه گیری
    زمانهای کارکرد متفاوت فرزهای الماسی مورد استفاده استحکام باند برشی کامپوزیت به عاج را در سیستم باندینگ خود اچ کننده SE Bond تحت تاثیر قرار داد. انتخاب فرز مناسب برای چسبندگی عوامل باندینگ سلف اچ به عاج یک اصل ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: عاج، استحکام باند برشی، کامپوزیت رزین، عامل باندینگ خود اچ کننده، کارایی برشی، فرز الماسی
  • امیر قاسمی، حسن تراب زاده، صدیقه مؤیدی صفحه 103
    زمینه و هدف
    خصوصیات مکانیکی ماده تاثیر زیادی در کارآیی و موفقیت یک ترمیم دارد، به همین دلیل هدف از این مطالعه بررسی استحکام فشاری کامپوزیت های متراکم شونده و مقایسه آنها با دو نوع کامپوزیت معمولی می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی تعداد پنجاه نمونه کامپوزیت سیلندر یک به ابعاد 6 4 میلی متر در یک مولد فلزی دو تکه ساخته شدند. نمونه ها به صورت لایه لایه داخل مولد پک شده و هر لایه به مدت چهل ثانیه توسط دستگاه تولید نور (SDI Limited) Rudi Plus پلی مریزه شدند. کامپوزیت های مورد استفاده به ترتیب Alert، Charmfil Plus، 60 P، 100 Z و Spectrum بودند، سپس نمونه ها به مدت 48 ساعت در آب مقطر 37 درجه سانتی گراد نگه داشته شدند و تحت آزمایش استحکام فشاری توسط دستگاه (Zwick/ Roell) Machine Mechanical Testing با سرعت 5/0 میلی متر در دقیقه قرار گرفتند. نتایج توسط آزمونهای One-Way ANOVA و Tukey''s Post-hoc تحت آنالیز آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    از نظر آماری تفاوت معنی داری بین گروه ها وجود دارد. (05/0 < P)، کامپوزیت 100 Z بیشترین و کامپوزیت Charmfil Plus کمترین استحکام فشاری را نشان دادند. از نظر آماری تفاوت معنی داری بین کامپوزیت 100 Z و 60 P وجود نداشت اما بین کامپوزیت 100 Z و بقیه کامپوزیت ها از نظر آماری تفاوت معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    کامپوزیت های متراکم شونده برتری خاصی از نظر استحکام فشاری بر انواع معمولی ندارند.
    کلیدواژگان: کامپوزیت متراکم شونده، کامپوزیت معمولی، استحکام فشاری
  • معصومه حسنی طباطبایی، سیدمصطفی معظمی، مریم قوام، اسماعیل یاسینی، ایوب پهلوان، سکینه آرامی، منصوره میرزایی، نیره بیات، حمید کرمانشاه صفحه 105
    زمینه و هدف
    بهبود قدرت باند مواد چسبنده به عاج در سطحی عاری از میکروب یکی از اهداف Adhesive dentistry می باشد. هدف این مطالعه بررسی اثر Ethylene Diamine Tetraacetic Acid: EDTA با دو نوع غلظت 15 و 24 و دو زمان متفاوت سی و شصت ثانیه روی استحکام باندریز برشی دو نوع باندینگ سلف اچ به عاج و توسط SEM Scanning Electron Microscope: می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی با استفاده از پنجاه دندان پره مولر انسان، صد نمونه تهیه شد. نمونه ها بر اساس گروه باندینگ به دو گروه Clearfil SE Bond (گروه 1) و Futurbond NR (گروه 2) و بر اساس زمان و غلظت هر کدام به پنج زیر گروه تقسیم شدند:1) گروه کنترل، 2) گروه EDTA، 15% و سی ثانیه، 3) گروه EDTA، 15% و شصت ثانیه، 4) گروه EDTA، 24% و سی ثانیه 5) EDTA، 24% و شصت ثانیه. آماده سازی لازم روی نمونه ها انجام شد و بعد استوانه کامپوزیتی روی آنها قرار گرفت و بعد از پانصد سیکل ترموسایکلینگ آزمون Microshear bond strength انجام شد. سپس از ده دندان پره مولر دیگر، ده نمونه تهیه گردید و پس از دمینرالیزیشن در HCI N 6 به مدت سی ثانیه و دپروتئینیزیشن 5/2% Naocl به مدت ده دقیقه و خشک کردن در Desicator در زیر SEM مورفولوژی لایه هیبرید بررسی شد. یافته ها با استفاده از 3 way ANOVA و One way ANOVA و Tukey test آنال گردید.
    یافته ها
    متوسط استحکام باند ریز برشی برحسب مگاپاسکال در گروه 1: (باندینگ (Clearfil SE Bond زیر گروه 1: 13 ± 88/31، زیر گروه 2: 13 ± 4/28، زیر گروه 3: 9 ± 8/29، زیر گروه 4: 11 ± 2/29 و زیر گروه 5: 12 ± 7/32 به دست آمد.
    در گروه 2 (باندینگ (Futurbond NR: زیر گروه 1: 10 ± 6/22، در زیر گروه 2: 9 ± 5/28، در زیر گروه 3: 10 ± 3/27، در زیر گروه 4: 15 ± 4/32، زیر گروه 5: 14 ± 1/31 به دست آمد.
    از لحاظ آماری اختلاف معنی داری بین زمان و غلظتهای مختلف EDTA و بین آماده سازی با EDTA قبل از باندینگ و همچنین بین دو نوع باندینگ پیدا نشد. Futurbond NR در SEM دارای رزین تگ های بیشتر و ضخیمتر و به صورت دسته ای نسبت به Clearfil بود و به نظر می رسید ضخامت لایه هیبرید در گروه آماده سازی با EDTA بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    آماده سازی با EDTA قبل از کاربرد این دو نوع سلف اچ تاثیری در بهبود باند ندارد و غلظت و زمان EDTA بی تاثیر است.
    کلیدواژگان: EDTA، عامل باندینگ، سلف اچ، لایه اسمیر، استحکام باند ریز برشی، میکروسکوپ الکترونی
  • عطیه فیض، مریم خروشی، مریم قیصری فر صفحه 121
    زمینه و هدف
    پس از درمان بلیچینگ داخل تاجی کاربرد آسکوربات سدیم به عنوان آنتی اکسیدان و هیدروکسید کلسیم به عنوان عامل بافرکننده توصیه شده است. این مطالعه به منظور بررسی اثر این دو ماده بر استحکام باند برشی کامپوزیت رزین به مینای بلیچ شده انجام گردید.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی شصت عدد دندان پرمولر سالم انسان جمع آوری و به پنج گروه تقسیم شد، (12= n). سطوح مینایی باکال توسط دستگاه تریمر و کاغذ سیلیکون کارباید صاف و مسطح گردید. گروه کنترل منفی (NC) بلیچ نشد، سایر گروه ها توسط ژل پراکسید هیدروژن 35% به مدت پنج روز بلیچ شدند. پس از اتمام بلیچینگ در گروه کنترل مثبت (PC) بلافاصله، گروه تا خیری (DB) پس از یک هفته تا خیر و گروه های آسکوربات سدیم (SA) و هیدروکسید کلسیم (CH) چهل ساعت پس از کاربرد این دو ماده، سیلندرهای کامپوزیت رزین روی سطح نمونه ها سوار گردید. نمونه ها پس از 24 ساعت تحت چرخه های حرارتی (پانصد چرخه، 5-55 درجه سانتی گراد) قرار داده شدند و سپس تحت آزمون استحکام باند برشی قرار گرفتند. اطلاعات حاصله توسط آزمون Kruskal-Wallis و Mann-Whitney مورد بررسی آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    در مقایسه بین گروه ها پایینترین میانگین استحکام باند به گروه هیدروکسید کلسیم تعلق داشت و تفاوت بین این گروه با سایر گروه ها معنی دار بود. (006/0 p <) گروه کنترل مثبت میانگین استحکام باند کمتری را نسبت به گروه های کنترل منفی، تا خیری و آسکوربات سدیم نشان داد. (001/0 p <)، اما بین سایر گروه ها تفاوت معنی داری وجود نداشت. (05/0< P)
    نتیجه گیری
    تاخیر یک هفته ای و کاربرد ژل آسکوربات سدیم استحکام باند کامپوزیت را در مینای بلیچ شده به میزان قابل توجهی افزایش داد، اما کاربرد خمیر هیدروکسید کلسیم اثر معکوس بر استحکام باند داشت.
    کلیدواژگان: بلیچینگ، استحکام باند، آنتی اکسیدان، هیدروکسید کلسیم، کامپوزیت رزین
  • حمید جلالی، حبیب حاج میرآقا، امیرحسین بذرپور، سعید نوکار صفحه 122
    زمینه و هدف
    روش های مختلفی برای اندازه گیری زاویه تقارب تراش دندانهای خلفی جهت تک روکشهای PFM وجود دارد هدف این مطالعه مقایسه پایایی شش روش اندازه گیری تقارب تراش دندانهای خلفی جهت تک روکشهای چینی فلز می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه آزمایشگاهی تعداد بیست دای انتخاب و از 1 - 20 شماره گذاری شدند. زاویه تقارب تراش در این بیست نمونه توسط پنج دانشجوی سال آخر دندانپزشکی با استفاده از شش روش، اندازه گیری و اعداد ثبت شدند.
    روش های دستی شامل: 1- دستگاه فتوکپی، خط کش و نقاله 2- دوربین دیجیتال، چاپگر، خط کش و نقاله 3- دوربین آنالوگ، خط کش و نقاله 4- دستگاه اورهد پروژکتور، خط کش و نقاله روش های رایانه ای شامل: 1- دستگاه اسکنر و برنامه اتوکد 2- میکروسکوپ و برنامه اتوکد بودند.
    داده ها با استفاده از آنالیز آماری One Way Random Effect در برنامه SPSS ویرایش 11 بررسی شدند.
    یافته ها
    ضریب آلفای تکرارپذیری برای روش های 1-6 به ترتیب 9981/0، 9988/0، 9986/0، 9991/0، 9957/0 و 9994/0 بودند. اختلاف معنی داری در تکرارپذیری (پایایی) این روش ها مشاهده نشد و همه این روش ها به طور معنی داری تکرارپذیر بودند.
    نتیجه گیری
    از نظر تکرارپذیری در بین روش های مختلف یادشده تفاوتی وجود ندارد، به علاوه اینکه همه آنها تکرارپذیر هستند و از همه این روش ها می توان برای اندازه گیری این زاویه در نمونه ها بهره گرفت.
    کلیدواژگان: تکرارپذیری، زاویه تقارب، شیب دیواره های اگزیال، ریتنشن
  • حسین شاهون، مهندس ناصر ولایی، سمیرا پناهی صفحه 127
    زمینه و هدف
    یکی از نگرانی های بعد از جراحی دندان عقل نهفته زمان خارج کردن بخیه می باشد که در کتب مرجع متفاوت ذکر شده است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر زمان باز کردن بخیه در روزهای پنج، هشت و ده بر میزان بهبودی زخم پس از جراحی دندان عقل نهفته می باشد.
    روش بررسی
    این کارآزمایی بالینی و دوسوکور روی نود بیمار نیازمند به جراحی دندان عقل نهفته انجام گرفت. بیماران از لحاظ سن و جنس مشابه و فاقد بیماری سیستمیک و مصرف سیگار بودند و پس از جراحی دندان عقل و شرایط یکسان سوچور متریال و داروی مصرفی به طور تصادفی به سه گروه خارج کردن بخیه در روزهای پنج (گروه A)، هشت (گروه B)و ده (گروه C) تقسیم شدند. تاثیر زمانها بر مبنای میزان کشش زخم، میزان التهاب و میزان ترمیم زخم و آزاد شدن بخیه تعیین شد و نتایج با آزمون Kruskal-Wallis و X2 مورد تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    در گروه A، 100% و در گروه B، 33% و در گروه C، 17% فاقد کشش زخم مناسب یا دارای کشش کم بودند. (01/0 p <) میزان التهاب متوسط و زیاد در گروه A، 70%، در گروه B، 3/23% و در گروه C، 20% بود. (001/0 p <)، میزان ترمیم در گروه A، 83% و در گروه B، 17% و در گروه C 10% فاقد ترمیم و ترمیم کم بود. (001/0 p <) میزان از بین رفتن کشش در نخ بخیه در روز پنجم 3/13%، در روز هشتم 70% و در روز دهم 7/86% بود. (001/0 p <)
    نتیجه گیری
    به نظرمی رسد با افزایش زمان باقی ماندن نخ بخیه به روند ترمیم زخم کمک می شود و تاجایی ادامه می یابد که کشش نخ بخیه کم نشده باشد.روزهشتم بهترین زمان برای خارج کردن نخ بخیه به علت ترمیم مناسب و کشش مناسب زخم و کاهش عفونت موضعی می باشد.
    کلیدواژگان: نخ بخیه، کشش زخم، التهاب، ترمیم زخم، زمان خارج کردن بخیه، جراحی دندان عقل
  • مریم احسانی، محمد سلطانی گرمابی صفحه 132
    زمینه و هدف
    درمان موفق ریشه پس از آماده سازی کانال، بستگی به تطابق مناسب پرکردگی با دیواره های کانال دارد. هدف از این مطالعه مقایسه اثر تهیه فوری و تاخیری فضای پست بر سیل اپیکالی کانال، با کاربرد دو نوع سیلر AH26 و آپاتیت روت سیلر می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی– آزمایشگاهی تعداد 76 دندان قدامی تک ریشه به کار گرفته شده اند. تاج دندانها از ناحیه سرویکال قطع گردید به طوری که حداقل 12 میلی متر از طول ریشه باقی ماند. دندانها به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند. در هر گروه دو دندان کنترل مثبت و دو دندان کنترل منفی علاوه بر 15 دندان آزمایشی وجود داشت. تمامی دندانها به روش Step back پاکسازی و شکل دهی گردیدند و با روش لترالی با استفاده از گوتاپرکا و سیلر AH26 (گروه 1 و 2) و آپاتیت روت سیلر(گروه 3 و 4) پر شدند. در گروه 1 و 3 فضای پست بلافاصله با پیزوریمر تهیه گردید و چهار میلی متر انتهای پرکردگی باقی ماند. دندانهای گروه دو و چهار به مدت یک هفته در رطوبت 100% نگهداری شدند و سپس فضای پست مطابق روش تهیه گردید. نهایتا تمام دندانها 72 ساعت در مرکب هندی قرار گرفتند، سپس دندانها در اسید نیتریک دمینرالیزه شدند و با قرار دادن در الکل اتیلیک جذب رطوبت صورت پذیرفت و در متیل سالیسیلات شفاف گردیدند. پس از آن به کمک استریو میکروسکوپ با بزرگنمایی 40× متصل به کامپیوتر از زوایای مختلف از دندان عکس تهیه گردید تا حد نهایی نفوذ رنگ دیده شود. عکسها توسط دو نفر به طور جداگانه بررسی و میزان نفوذ رنگ اندازه گیری شد. نتایج توسط آزمون Two way ANOVA و Tukey مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    گروه AH26 فوری کمترین و گروه آپاتیت روت سیلر تاخیری بیشترین میزان نفوذ رنگ و نشت آپیکال را داشته اند. در مجموع بین دو روش فوری و تاخیری تهیه فضای پست، اختلاف معنی داری مشاهده گردید. (01/0> P) در حالی که برای دو نوع سیلر تفاوت معنی داری وجود نداشت. (426/0= P)
    نتیجه گیری
    تهیه فضای پست فوری و پیش از سفت شدن سیلر نسبت به روش تاخیری ریز نشت اپیکالی کمتری دارد. دو سیلر AH26 و آپاتیت روت سیلردر هر دو روش فوری و تاخیری از نظر ریز نشت اپیکالی تفاوتی نداشتند.
    کلیدواژگان: نشت اپیکالی، تهیه فضای پست، سیلر
  • سید سعید مظلومی محمودآباد، امیر معین تقوی، ابوالفضل برخورداری، فرهاد علیدوستی صفحه 138
    زمینه و هدف
    روش های مختلفی برای آموزش بهداشت کودکان وجود دارد یکی از روش هایی که کمتر به آن پرداخته شده است تئاتر می باشد. هدف از این مطالعه بررسی میزان تاثیر این روش آموزشی بر بهداشت دهان و دندان دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر یزد بوده است.
    روش بررسی
    این مطالعه نیمه تجربی به روش قبل و بعد و زمان اجرای آن نیمه دوم سال 83 بود. این بررسی روی دویست دانش آموز دختر مقطع ابتدایی انجام گردید. در هر منطقه شهر، یک دبستان و در هر دبستان به صورت خوشه ایاز هر یک از مقاطع یک کلاس بیست نفری انتخاب گردید. روش جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای بود که قبل و بعد از اجرای تئاتر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان به وسیله آن سنجیده شد. از آزمونهای آماری Chi-Square، Wilcoxon و بسته نرم افزاری SPSS برای مقایسه نتایج قبل و بعد از آموزش استفاده گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که به طور کلی تئاتر در افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در مورد بهداشت دهان و دندان مؤثر بوده است. تاثیر تئاتر به ترتیب بر آگاهی دانش آموزان بیشتر از نگرش و بر نگرش آنها بیشتر از عملکرد بود. (0001/0 < P)در مورد رابطه سواد مادر با میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در مورد بهداشت دهان و دندان آزمون آماری نشان داد که تنها ارتباط سواد مادر با عملکرد معنادار بوده است. (021/0 = P)، همچنین نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین مقطع تحصیلی دانش آموز با میزان آگاهی (020/0 = P)، نگرش (0001/0 = P) و عملکرد (022/0 = P) وجود دارد، به طوری که در مقاطع بالاتر این مقادیر افزایش می یابد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که اجرای سناریوی استفاده شده در این بررسی متناسب با مسائل فرهنگی هر منطقه در مدارس سطح شهرستان می تواند در جهت ارتقای سطح آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در مورد بهداشت دهان و دندان مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: تئاتر، آموزش بهداشت وبهداشت دهان و دندان، دانش آموزان
  • معصومه مسلمی، لیلا عرفان پرست، رضا فکرآزاد، حسن تراب زاده، علیرضا اکبرزاده باغبان صفحه 143
    زمینه و هدف
    کاربرد فیشور سیلنت ها روش ایمن و مؤثر در پیشگیری از پوسیدگی اکلوزال می باشد. گیر طولانی مدت سیلنت ها برای موفقیت آنها ضروری است و این موضوع تا حدی بستگی به روش آماده سازی شیارها دارد. هدف از انجام این مطالعه مقایسه تاثیر لیزر Er،Cr:YSGG و روش های ایرابریژن و اسیداچ برگیر فیشور سیلنت ها از طریق تعیین استحکام باند ریز برشی بوده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی از دندانهای پره مولر سالم استفاده گردید. دندانها از طریق Ground section مزیودیستالی برش داده شده و قسمتهای باکالی و لینگوالی مورد استفاده قرار گرفتند. نمونه ها به طور تصادفی به سه گروه (هر گروه شامل 15 دندان) اختصاص داده شدند. گروه I، نمونه ها توسط اسیدفسفریک 37 ٪ اچ شدند. گروه II نمونه ها قبل از اچینگ تحت تاثیر ایرابریژن (50μ، Al203) قرار گرفتند. گروه III نمونه ها تحت تاثیر لیزر Er، Cr:YSGG و با قدرت دو وات قرار داده شده و سپس اچ گردیدند. باندینگ بر روی نمونه ها قرار گرفته و سیلنت داخل Micro bore tygone tube به ارتفاع یک میلی متر و قطر 7/0 میلی متر قرار داده شد و بعد از کیورکردن سیلنت استحکام ریزبرشی تمام نمونه ها اندازه گیری شد. برای آنالیز آماری از آزمون One-Way ANOVA و Tukey استفاده شد.
    یافته ها
    میزان استحکام باند ریزبرشی در گروه I 94/6 ± 51/23 مگاپاسکال و در گروه II 11/15 ± 05/39 مگاپاسکال و در گروه III 18/6 ± 44/21 مگاپاسکال بود. نتایج نشان داد سه گروه از لحاظ گیر با یکدیگر اختلاف معنی دار آماری دارند (01/0 < P) و استحکام باند در گروه ایرابریژن به طور معنی داری از دو گروه بالاتر بود.
    نتیجه گیری
    استفاده از لیزر Er، Cr:YSGG قبل از اچینگ گیرفیشور سیلنت ها را افزایش نداد و استفاده از ایرابریژن قبل از اچینگ موفقترین روش در افزایش گیرفیشور سیلنت ها بود.
    کلیدواژگان: گیر، استحکام ریزبرشی، فیشورسیلنت، لیزر Er، Cr:YSGG، ایرابریژن
  • جمیله بیگم طاهری، فهیمه عنبری، نگین کاتبی، فاطمه فلاح، محمد جواد خرازی فرد صفحه 150
    زمینه و هدف
    سانوسیل(SANOSIL) یک محصول ضدعفونی کننده جدید با پراکسید هیدروژن و مقادیر جزئی نقره است که به دلیل اثر بخشی بالا مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی ضدعفونی وسایل و دستگاه هادر بخش دندانپزشکی با ماده سانوسیل بر اساس نوع میکروارگانیسم به دست آمده از کشتهای محیط می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه آزمایشگاهی شصت نمونه از ابزار دندانپزشکی قبل و بعد از اثردهی سانوسیل جمع آوری شد. نمونه های جمع آوری شده بر روی محیطهای کشت بلاد آگار و شکلات آگار کشت داده شدند. بعد از 24 ساعت که در دمای 37 درجه سانتی گراد قرار گرفتند. پلیت ها از نظر رشد میکروبی بررسی شدند. پس از تعیین جنس و گونه باکتری بر اساس کشتهای افتراقی و آزمایشهای بیوشیمیایی تعداد کلونی های میکروبی پس از مواجهه با سانوسیل شمارش شدند. تجزیه و تحلیل داده ها در محیط نرم افزار آماری SPSS ویرایش 14 انجام شد. برای تعیین معنادار بودن اختلاف بین نتایج قبل و بعد از مداخله از آزمون غیرپارامتریک Chi-Square استفاده گردید. حد معنادار بودن اختلاف در این مطالعه 05/0 p < در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    پس از ضدعفونی با سانوسیل باکتری ها قادر به رشد در محیطهای کشت نبودند) بیش از 90 %) استرپتوکوکوس ویریدنس، استافیلوکوکوس اورئوس، استافیلوکوک های کوآگولاز منفی، ائروموناس هیدروفیلیا، ائروموناس هیدروفیلیا، نیسریا لاکتامیکا، باسیلوس سوبتیلیس، باسیلوس سرئوس، میکروکوکوس لوتئوس، کورینه باکتریوم و اشرشیاکلی باکتری های به دست آمده در این مطالعه بوده است. تمام محیطهای کشت پس از اثردهی این ماده منفی گزارش شدند یا میزان رشد ارگانیسم به نحو چشمگیری کاهش داشت. در مورد اثربخشی سانوسیل بر سویه های مقاوم آزمایشگاهی و نیز میزان پایین کلونی میکروب های استاندارد پس از مواجهه با سانوسیل حاکی از اثر باکتریسیدال سانوسیل بر سویه های مورد آزمایش است. این کاهش معنادار است. (05/0 p <)
    نتیجه گیری
    محلول سانوسیل میزان آلودگی ابزار دندانپزشکی را به طور معناداری کاهش داد. در طی مدت استفاده از این ماده هیچ خاصیت خورندگی و ایجاد بقایا، بر روی ابزار یا دستگاه ها چه به صورت استفاده از پنبه آغشته به سانوسیل و یا اسپری سانوسیل مشاهده نگردید.
    کلیدواژگان: ضدعفونی کننده، ابزار دندانپزشکی، کشت میکروبی، محلول سانوسیل
|
  • Farzaneh Shirani *, Mohammad Reza Maleki-Pour, Gholamhosein Barfar Page 95
    Background And Aim
    Many researchers have reported that, constant use of diamond burs can reduce their cutting efficacy during cavity preparation. The aim of this study was to evaluate the effect of changes in diamond bur sharpness on dentin bond strength when using self-etch bonding system.
    Materials And Methods
    A total of seventy-two caries-free human 3rd molars were included in this in-vitro investigation. The teeth were sectioned in occlusal surface in order to expose dentin, and then were randomly divided into four groups. For dentin preparation, a fine diamond bur was used in group 1, a new coarse diamond bur was used in group 2, a used coarse diamond bur was used in group 3 after applying on porcelain for two minutes, and a used coarse diamond bur was used in group 4 after it was applied on porcelain for ten minutes. Unique composite capsules were bonded to all dentin surfaces using Clearfil SE Bond and then cured. After storage for 24 hours in 37○C distilled water, the bonded teeth were subjected to shear testing by using Instron testing machine. The bond strengths were calculated and recorded as failure. Bond strength data were analyzed by One-Way ANOVA and Tukey tests.
    Results
    The mean (Standard Deviation) of shear bond strength in each group can be reported as follows: 22.2Mpa(3.38) for group one, 18.05Mpa(4.54) for group two, 24.5Mpa(5.69) for group three and the figure was 22.4Mpa(4.52) for group four. The statistical analysis demonstrated that Shear bond strength of new coarse diamond bur preparations were significantly (P<0.001) less than fine or used diamond burs.
    Conclusion
    Used diamond burs of different durations can affect dentin bond strength of SE Bond self etch bonding system. Accurate type of bur and adhesive selection are essential in optimizing dentin adhesion to self-etching adhesives.
  • Page 103
    Background And Aim
    The mechanical properties of composite resin have significant effect on performance and success of a restorative procedure. The aim of present investigation was to evaluate the compressive strength of conventional and pack able composite materials.
    Materials And Methods
    A stainless steel mold of 4 mm in diameter by 6 mm in height was used to fabricate 50 study specimens. The cylindrical specimens were divided in five groups (n=10). The materials used in this study were Alert, Charmfil Plus, P60, Z100 and Spectrum. Following photo polymerization by using Radi Plus light curing unit (SDI Limited), the specimens were stored in distilled water at 37 ○ C for 48 hours. The specimens were subjected to compressive stress using mechanical testing machine (Zwick/Roell) at cross head speed of 0.5 mm/min. One-Way ANOVA and Tukey's Post-hoc tests were employed to determine group differences and the significance level if any of the restorative materials could show significant difference among others.
    Results
    There were significant statistical differences between groups (P < 0.05). Z 100 showed the highest and Charmfil Plus demonstrated the lowest amount of compressive strength. There was no significant statistical difference between Z 100 and P 60, but, differences were significant between Z 100 and other materials.
    Conclusion
    Based on the findings of this investigation, the compressive strength of packable composites was not proving better than conventional composites.
  • Masomeh Hassani-Tabatabaei, Mostafa Moazzami, Maryam Ghavam, Esmaeil Yassini, Ayoub Pahlavan, Sakineh Arami, Mansoreh Mirzaei, Nayereh Bayat, Hamid Kermanshah * Page 105
    Background And Aim
    The main objective of using adhesive material is the improvement of restorative materials bonding to dentin surface in clean environment. The aim of this study was to investigate the effect of EDTA on bond strength of composite resin to dentin surface when used at different times and concentrations prior to application of adhesive systems by employing Scanning Electronic Microscope (SEM).
    Materials And Method
    A total of 100 dentin samples were prepared from 50 human premolars. These samples were divided into two groups according to bonding type (Clearfil SE Bond =group I, Futurbond NR=group II) and each one was classified 5 subgroups according to time and concentration of EDTA as follows: 1 – Control. 2- EDTA 15%, 30 seconds. 3 – EDTA 15%, 60 seconds. 4 – EDTA 24%, 30 seconds. 5 – EDTA 24%, 60 seconds. These samples were conditioned and composite cylinders were adhered to them. After 500 cycles of thermocycling, the testing for micro-shear bond strength was conducted on these samples. Another 10 samples were demineralized for 30 seconds with 6NHCL and deproteinized with 2.5% Naocl for 10 minutes, air dried with desiccators and viewed under SEM. Data were analyzed using one-way as well as three-way ANOVA and Tukey tests.
    Results
    The mean Micro-shear bond strength in group I (Clearfil SE bond) were: 31.88 (± 13) for subgroup 1, 28.4 (± 13) in subgroup 2, 29.8 (± 9) in subgroup 3, 29.2 (± 11) in subgroup 4, and 32.7 (± 12) in subgroup 5. The mean Micro-shear bond strength in group 2 (Futurbond NR): were: 22.6 (± 10) for subgroup 1, 28.5 (± 9) in subgroup 2, 27.3 (± 10) subgroup 3, 32.4 (± 15) in subgroup 4, and 31.1 (± 14) in subgroup 5. There were no significant differences between the samples conditioned and the ones not conditioned with EDTA, time and the concentration of EDTA applied and also the two bonding types.
    Conclusions
    EDTA conditioning prior to use of the two bonding agents under investigation in this study did not improve the bonding strength of the self etch systems, neither did the time and the concentration of EDTA applied.
  • Atiye Feiz, Maryam Khoroushi, Maryam Gheisarifar * Page 121
    Background And Aim
    Application of sodium ascorbate as an antioxidant and calcium hydroxide as a buffering agent has been recommended after bleaching. The aim of this study was to investigate the effect of these two materials on shear bond strength of composite resin attached to bleached enamel.
    Materials And Methods
    This in-vitro investigation used 60 human sound premolars. They were randomly divided into five groups (n=12). Buccal enamel surfaces were flattened by using a trimmer machine and silicon carbide paper. The samples in negative control (NC) group were not bleached, while all others were bleached with 35% hydrogen peroxide gel for 5 days. Composite cylinders were bonded in positive control (PC) group immediately after bleaching; in delayed bonding (DB) group after one week; in sodium ascorbate (SA) and calcium hydroxide (CH) groups after 40 hours of treatment with these two materials, respectively. The specimens were thermocycled (5-55○C, 500 cycles) 24 hours after bonding and they were subjected to shear bond testing by using universal machine. Statistical analyses were carried out to identify group differences and Kruskal–Wallis and Mann–Whitney tests were used to detect the significance level.
    Results
    Group differences revealed that, the lowst mean of bond strength belonged to the calcium hydroxide group the difference of which was significant compared with the other groups (P<0.006). The positive control group had lower bond strength in comparison with the negative control, sodium ascorbate and delay bonding groups (p<0/001). But the difference among other groups was not significant.
    Conclusions
    Both one week delay and using sodium ascorbate treatment could significantly increase the bond strength of composite resin to bleached enamel, while the use of calcium hydroxide had an adverse effect on composite resin bond strength.
  • Hamid Jalali, Habib Hajmiragha, Amirhoseian Bazrpour, Saeed Nokar * Page 122
    Background And Aim
    There are several methods of measuring Convergence Angle in posterior single PFM crown. The aim of the present study was to compare the reliability of these methods.
    Materials And Methods
    This experimental study was conducted with twenty selected stone dies, numbered 1 to 20. The convergence angles were measured and recorded by five last year dental students using manual and computer assisted methods. The manual methods used were: 1. Photocopy machine, 2. Digital camera, 3. Analogue camera (photography), 4. Overhead projector; the computer assisted methods were: 5. Scanner machine and 6. Microscope. Data were analyzed using One Way Random Effect, and SPSS version 11 statistical software.
    Results
    Coefficient of reliability for methods 1 to 6 was 0.9981, 0.9988, 0.9986, 0.9991, 0.9957, and 0.9994 respectively. No significant difference was detected among these methods and all were found to be reliable.
    Conclusion
    There were no significant differences among the methods evaluated. Moreover, all methods were found to be significantly reliable and can be used for measuring convergence angles.
  • Hoseian Shahoon *, Naser Valaee, Samira Panahi Page 127
    Background And Aim
    Suture removal time is one of the most controversial issues after third molar surgery. The purpose of this study was to evaluate wound healings in relation with suture removal time after 5, 8, and 10 days following the third molar surgery.
    Materials And Methods
    This clinical trial study with double blind method was conducted on 90 patients in need of third molar surgery. Patients were non-smokers and had no history of known systemic diseases. Sex and age range were similar in all study groups. The same suturing material as well as post surgery medications were used for all participants. Patients were then divided into 3 groups in order to have their suture removal at 5th (group A), 8th (group B), and 10th (group C) day following the surgery. Statistical analysis was conducted and Kruskal-Wallis and χ2 tests were used for analyzing group differences and significance level by evaluating wound tension, wound healing and inflammation status.
    Results
    Group A, was almost without wound tension or had just a negligible amount of tension. Group B had 33% and group C had 17% of this condition (P<0.01). Moderate to severe inflammation was measured 70% in group A, 23.3% in group B and 20% in group C (P<0.001). Wound healing was 83% in group A, 17% in group B and 10% in group C (P<0.001). Amount of tension in suture was 13.3% in group A, 70% in group B and 86.7% in group C (P<0.001).
    Conclusion
    Based on the results of this study, it seems that time factor plays an important role in wound healing. This is true as long as the suture tension is not reduced. Therefore, 8 days after the surgery is the best time for sutures removal.
  • Maryam Ehsani *, Abbas Mesgarani, Mohammad Soltani-Garmabi Page 132
    Background And Aim
    Successful preparation and treatment of root canal depends on the compatibility between filling material and canal walls. On the hand, proper crown repair most often require post and core preparation. The aim of this study was to compare the effect of immediate versus delayed root canal preparation for post-space on apical seal using 2 types of sealers Apatite root sealer and AH26.
    Materials And Methods
    This experimental study was conducted on 76 anterior teeth with single root canals. These teeth were sectioned from the cervical area which left at least 12 mm of root portion. All teeth were randomly divided into 4 groups. There were 2 positive and 2 negative control teeth aside from 15 experimental teeth in each group. After cleaning and shaping, root canals were filled with Gutta Percha, using lateral condensation method and AH26 sealer (in groups 1 and 2), and Apatite root sealer (in groups 3 and 4). Post-spaces were immediately prepared in groups 1 and 3, leaving the last 4 mm of Gutta Percha in root canals. The root canals in groups 2 and 4 were kept in 100% moisture for a week and post-spaces were prepared with the same technique. Finally, all teeth were kept in Indian ink for 72 hours. All teeth were then demineralized in citric acid and demoisturized using ethylic alcohol. Photographs were taken from different angles using stereomicroscope connected to computer with 40x magnification in order to detect dye preparation. Photographs were evaluated by 2 independent individuals separately and dye penetration was measured. Data were analyzed using Two-Way ANOVA and Tukey tests.
    Results
    The immediate AH26 group had the lowest and the delayed Apatite root sealer had the highest rate of apical leakage and dye penetration. A significant difference was detected between immediate and delayed methods of post-space preparation (P<0.01). There was no significant difference between the 2 types of sealers used (P=0.426).
    Conclusion
    Immediate post-space preparation before sealer setting had less apical leakage. No significant difference was detected between AH26 and Apatite root sealers.
  • Mazloomi-Mahmoodabad, Moein-Taghavi *, Barkhordari, Alidoosti Page 138
    Background And Aim
    There are different methods of oral health education for child population. Theater show is a method that has not received enough attention until now. The aim of this study was to evaluate the effect of using theater show on dental health education in Yazd femal elementary students.
    Materials And Methods
    This was a quasi experimental study performed by using pre- and post-test method in Iran over the year 2004. One elementary school from each region of the city was selected. Twenty students from each grade of each school were included in the study (n=200). The information on knowledge, attitudes and practice of oral health were collected by using a valid and reliable questionnaire before and after theater show performance. Data were analyzed using SPSS and Wilcoxon signed rank test.
    Results
    This study showed that the theater show could improve knowledge, attitude and proper oral health practice of children. The effect of the theater show on knowledge was more than attitude and was more on attitude than practice (P<0.001). Only literacy on the part of mothers was significantly correlated with practice (P=0.021). There were significant correlations between Knowledge (P=0.020), Attitude (P=0.0001) and oral health Practice (P=0.022) with student's grade level.
    Conclusion
    This study showed that using theater show for oral health education, could improve the oral health related knowledge, attitude and proper oral health practice by elementary school students.
  • Masomeh Moslemi *, Leyla Erfanparast, Reza Fekrazad, Hasan Torabzadeh, Alireza Akbarzadeh-Baghban Page 143
    Background And Aim
    Use of pit and fissure sealants are safe and effective preventive procedures for occlusal caries. Long term retention of pit and fissure sealants is essential for their success and depends partly on the method of fissure preparation. Recently, new technologies such as laser and air abrasion have been used to increase bond of sealants. This in vitro study compared the effect of laser with other methods (air abrasion and conventional) on retention of sealants by measuring micro shear bond strength.
    Materials And Methods
    This experimental in-vitro study used sound premolar teeth. They were sectioned mesiodistally in order to use the buccal and lingual surfaces. Samples were randomly divided into 3 groups. Group I samples were prepared with 37% acid phosphoric. Group II samples were exposed to air abrasion and then acid etching. Group III specimens were exposed to Er,Cr:YSGG (2W power) and then acid etching. Bonding was applied on all samples and sealants in microbore tygon tube (0.7 mm in diameter and 1mm height) were cured. Data on micro shear bond strength was measured and analyzed statistically by One-Way ANOVA and Tukey tests.
    Results
    Mean micro shear bond strength for group I, II, III, were 23.51(6.9), 39.09(15.11), 21.44(6.18)MPa respectively. A significant statistical difference (P<0.01) was detected in group II (air abrasion with etching) compared with other groups.
    Conclusion
    Considering the smooth surface enamel used in this study, it can be concluded that irradiation of the laser before etching can not increase fissure sealant retention. However, air abrasion technique before etching showed greater sealant retentions.
  • Jamileh Taheri *, Fahimeh Anbari, Negin Katebi, Fatemeh Fallah, Mohammadjavad Kharazifard Page 150
    Background And Aim
    Sanosil is a brand new disinfectant that is composed of H2O2 and traces of Ag with considerable effectiveness. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of Sanosil on disinfecting dental devices and instruments.
    Materials And Methods
    This laboratory-based study was conducted on 60 samples that were collected before (n=30) and after (n=30) administration of Sanosil from the same spots on dental instruments. The samples were cultured on blood agar and chocolate agar and were incubated in 37 ○ C for 24 hours. The effect of Sanosil was investigated by counting the number of microbial colonies after determining the standard laboratory species’ type and subtype. The data were analyzed by using SPSS version 14 and Chi-square test for determining the significance level, and alpha error was set at 0.05.
    Results
    The isolated microorganisms were mainly: Staphylococcus aureus, Streptococcus viridans, coagolase negative Staphylococcus, E.coli, Bacillus cereus, Bacillus subtilis and Staphylococcus epidermidis, E.coli Aeromonas hydrophila, corynebacterium, Microccus luteus. From the total samples 90% were free of any bacteria. Microbial load was significantly reduced (P<0.05) after Sanosil application on dental instruments and it also deferred the growth of standard microorganisms in vitro.
    Conclusion
    Sanosil is an effective agent in decreasing bacterial contamination of dental instruments without any adverse effect on the surface of instruments.