بررسی یخچال طبیعی علم چال با استفاده از تصاویر ماهواره ای

چکیده:
با توجه به اینکه مقدار قابل توجهی از آب شیرین ایران از منابع یخچال ها و برف چال های طبیعی تامین می شوند، بنابراین مطالعه و حفاظت از این منابع ضروری به نظر می رسد. این مطالعه شامل برآورد پارامترهای مختلف یخچالی نظیر بیشترین و کمترین ارتفاع، مساحت و محیط، موقعیت خط برف و... است. با توجه به مشکلات مطالعه مستقیم این مناطق از نظرهزینه و سختی کار، استفاده از فناوری سنجش از دور جهت مطالعه و بررسی آنها بسیار کارا و مفید است. استفاده از الگوریتم های مختلف سنجش از دور ماهواره ای برای آشکارسازی مناطق یخچالی و همچنین محاسبه پارامترهای مهم یخچالی از این جمله اند.
برای رسیدن به این هدف، باید قابلیت تصاویر ماهواره ای از نظر قدرت تفکیک مکانی، طیفی و رادیومتری برای مطالعه دقیق یخچال های طبیعی ایران را بررسی و ارزیابی کرد.
در این تحقیق، به منظور بررسی یخچال طبیعی علم چال، تصاویر ماهواره ای با قدرت تفکیک مختلف بررسی شدند و پارامترهای یخچالی به کمک تصاویر ماهواره ای انتخاب شده مطالعه و شناسایی شدند تا تصاویر ماهواره ای بهینه که برآورد کننده دقت مطالعات یخچال های طبیعی ایران باشند، مشخص شوند. همچنین قابلیت های مدل ارتفاعی رقومی(DEM) در ترکیب با تصاویر ماهواره ای به منظور استخراج پارامترهای هندسی یخچال از قبیل وضعیت توپوگرافی کاسه یخگیر، ارتفاع حد بالا و پایین کاسه یخگیر، وضعیت توپوگرافی منطقه و حوضه آبریز و... مورد ارزیابی قرار گرفت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p657207 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!