بررسی و مقایسه روش های استخراج DNA از نمونه خون و اسلایدهای مغز استخوان و خون محیطی

پیام:
چکیده:
مقدمه
روش های استخراج DNA برای انجام تحقیقات ژنتیک و همین طور آزمایشات تشخیص طبی جهت بیماری هایی که منشاء ژنتیک دارند حائز اهمیت است. همچنین در مورد سرطانها استفاده از روش های استخراجDNA و بررسی ژنی در طول مراحل درمان، بعنوان یکی از روش های آزمایشگاهی مطرح می باشد. حال بررسی آنکه کدام روش استخراج DNA و استخراج از چه نمونه ای بهترین نتیجه را می دهد بسیار مهم خواهد بود.
روش بررسی
در این تحقیق از 5 نمونه مختلف شامل 1- خون 2- اسلاید مغز استخوان آرشیوی رنگ شده به روش گیمسا 3- اسلاید خون محیطی آرشیوی رنگ شده به روش گیمسا 4- اسلاید خون محیطی تازه رنگ شده به روش گیمسا و 5- اسلاید خون محیطی رنگ نشده، با سه روش 1- نمک زدن2- جوشاندن و 3- فنل– کلروفرم،DNA استخراج شد. در این تحقیق سه پارامتر کیفیت (Optimal Density:OD)، کمیت (غلظت DNA) و بازدهی یا وضعیت PCR:Polymerase Chain Reaction مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
بهترین کیفیت در نمونه خون با روش نمک زدن (74/1) و کمترین کیفیت در تمام نمونه های مورد بررسی با روش جوشاندن حاصل شد و در مورد اکثر نمونه ها روش نمک زدن و فنل کلروفرمDNA کیفیت مشابهی داشت. در مورد کمیت DNA بیشترین کمیت DNA استخراج شده در تمام نمونه ها مربوط به روش جوشاندن بود (6.7μg/ml) و فقط در مورد نمونه اسلاید رنگ نشده بیشترین کمیت مربوط به روش فنل–کلروفرم بود. در حالیکه در برخی نمونه ها روش فنل–کلروفرم و در برخی دیگر روش نمک زدن کمترین کمیت DNA استخراجی را داشتند. در مورد وضعیت PCR یا بازدهیDNA استخراج شده نمونه خون با هر سه روش 100% بازدهی را داشت. در حالیکه در نمونه های دیگر اسلاید مغز استخوان آرشیوی، اسلاید خون محیطی رنگ شده آرشیوی، اسلاید خون محیطی رنگ شده تازه و اسلاید خون محیطی رنگ نشده تازه بهترین بازدهی مربوط به روش جوشاندن بود(100%، 88%، 84%، 72%).
نتیجه گیری
تحقیق حاضر نشان داد که استخراجDNA از نمونه های اسلایدهای مختلف به غیر از نمونه اسلاید خون محیطی رنگ نشده، نتایج خیلی مطلوبی دارد و ذخیره سازی اسلاید خون محیطی رنگ شده تاثیری در نتیجه استخراجDNA نخواهد داشت که این نتیجه برای مطالعات بعدی حائز اهمیت است.
زبان:
فارسی
صفحات:
149 تا 157
لینک کوتاه:
magiran.com/p659694 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!