مقایسه تاثیر دوزهای متفاوت کتامین و پتیدین در کاهش لرز پس از عمل جراحی سزارین انتخابی

پیام:
چکیده:
مقدمه
لرز بعد از عمل از مشکلات شایع با عوارض متعدد برای بیمار می باشد. این مطالعه به بررسی مقایسه ای دوزهای پایین کتامین با پتیدین جهت کنترل لرز می پردازد.
روش کار
در طی یک مطالعه کارآزمایی بالینی دوسوکور 189 بیمار سزارین شده که در ریکاوری دچار لرز شدند به طور تصادفی به سه گروه 63 نفری تقسیم شدند و بر اساس وجود لرز از درجه 2 به بالا کتامین 3/0میلی گرم بر کیلوگرم و 5/0 میلی گرم بر کیلوگرم و پتیدین 3/0 میلی گرم بر کیلوگرم بصورت وریدی دریافت کردند. بعد از گذشت 5 و 10 دقیقه بیماران از نظر شدت لرز بررسی شدند.
نتایج
میزان و شدت لرز پنج دقیقه بعد از تزریق داروها در گروه پتیدین کمتر از دو گروه کتامین بود و کتامین با دوز 5/0 میلی گرم بر کیلوگرم در مقایسه با دوز 3/0 میلی گرم بر کیلوگرم قدرت بیشتری در کنترل لرز داشت (041/0 = p). 10 دقیقه پس از تجویز دارو در ریکاوری میزان و شدت لرز در گروه کتامین با دوز 5/0 میلی گرم بر کیلوگرم کاهش بیشتری نسبت به گروه کتامین با دوز 3/0 میلی گرم بر کیلوگرم داشت(007/0=p). در گروه پتیدین کاهش در میزان و شدت لرز در مقایسه با گروه کتامین 5/0 میلی گرم بر کیلوگرم بیشتر بود (001/0 p <) که نشان دهنده بهتر بودن پتیدین در مقایسه با کتامین می باشد.
نتیجه گیری
اگر چه کتامین با دوز 5/0 میلی گرم بر کیلوگرم بطور چشمگیری باعث کنترل لرز شود ولی پتیدین همچنان انتخاب بهتری برای این عارضه می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p659740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!