بررسی درصد ابتلا به اختلال گلوکز ناشتا در افراد مبتلا به نقص آنزیم گلوکز-6- فسفات دهیدروژناز مراجعه کننده به بیمارستانهای شفا و گلستان اهواز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آنزیم گلوکز-6- فسفات دهیدروژناز آنزیمی است که غشای سلولی را در برابر عوامل اکسید کننده محافظت می نماید. در افراد مبتلا به نقص شدید فعالیت این آنزیم، حساسیت بالای غشای گلوبول های قرمز نسبت به مواد اکسیدکننده می تواند منجر به آنمی همولیتیک گردد. شواهدی در دست است که از میان افراد مبتلا به دیابت تعداد زیادی به نقص آنزیم گلوکز -6- فسفات دهیدروژناز نیز دچار می باشند. هدف این مطالعه بالینی بررسی در صد بروز هایپر گلیسمی در افراد مبتلا به نقص گلوکز-6- فسفات دهیدروژناز بود.
روش بررسی
برای انجام این تحقیق پرونده 143 فرد مبتلا به فاویسم انتخاب شدند و نمونه خون آنها جهت تایید وجود نقص گلوکز-6- فسفات دهیدروژناز از طریق انجام تست بوتلر مورد آزمایش قرار گرفت. غلظت گلوکز خون ناشتا به روش آنزیماتیک تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از جداول آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید.
یافته ها
میانگین قند خون ناشتا در کلیه افراد 35/99 میلی گرم بر دسی لیتر بود که در مقا یسه با دامنه نرمال قند خون (100-70 میلی گرم بر دسی لیتر)در دامنه نرمال قرار داشت. تعداد 86 نفر از افراد(2/60درصد) قند خون نرمال (کوچکتر یا مساوی با 100 میلی گرم بر دسی لیتر) داشتند و در 57 نفر(8/39درصد) قند خون بالاتر از حد نرمال بود (بالاتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر). میانگین غلظت قند خون ناشتا در گروه مردان در مقایسه با گروه زنان تفاوت معناداری را نشان نداد. میانگین قند خون ناشتا ارتباط معناداری را با افزایش سن نشان نداد(05/0P>).
نتیجه گیری
طبق آمار بدست آمده از این مطالعه8/39 درصد از افراد مبتلا به نقص گلوکز-6- فسفات دهیدروژناز به اختلال گلوکز ناشتا نیز مبتلا بودند لذا وجود ارتباط بین نقص گلوکز-6- فسفات دهیدروژناز و افزایش احتمال ابتلاء به دیابت مورد تایید قرار می گیرد؛ گرچه اثبات این مساله به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
157
لینک کوتاه:
magiran.com/p662381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!