بهره برداری از پژوهش ها برای تصمیم گیری های نظام سلامت

پیام:
چکیده:
مقدمه
هدف کلیه مطالعات حیطه سلامت افزایش سلامت انسان ها و افزایش عدالت در سلامت می باشد. برای رسیدن به این اهداف تصمیمات متعددی در سطوح بین المللی و منطقه ای اتخاذ می گردد. در اخذ این تصمیمات چقدر از تحقیقات استفاده می شود؟ مطالعه حاضر برای بررسی وضعیت بهره برداری از دانش در تصمیم گیری های سلامت کشور طراحی گردید.
روش کار
این مطالعه به صورت کیفی و از طریق 10 مصاحبه عمیق فردی با سیاستگذاران و 6 بحث متمرکز گروهی با پژوهشگران در سطوح کلان (مدیران و سیاستگذاران وزارت بهداشت) و محیطی (پژوهشگران و ارایه دهندگان خدمت) انجام گردید.
یافته ها
بهره برداری از دانش در بخش های تولیدکنندگان و استفاده کنندگان از دانش و در فضای تبادل میان آنها در سطوح مختلفی دارای مشکلاتی می باشد. مشکلات ذکر شده در محورهای خصوصیات پژوهش، پژوهشگران و تصمیم گیران، مدیریت سرمایه های انسانی و مدیریت پژوهش و برنامه ها و در نهایت سیاست در پژوهش و تصمیم سازی طبقه بندی گردید. عدم وجود یک برنامه مشخص برای ارتباط میان تولیدکنندگان و استفاده کنندگان از دانش هم از موانع موجود بر سر راه دستیابی به سطح ایده آل ترجمان دانش می باشد.
نتیجه گیری
برای تقویت بهره برداری از پژوهش های بخش سلامت کشور باید با یک نگاه جامع مشکلات را مشخص و راهکارهای مورد نیاز را در سطوح مختلف شناسایی نمود. توجه به نظام ملی نوآوری به عنوان یکی از زیرساخت های لازم برای هدفمند نمودن این اقدامات ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p663647 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!