پیش بینی اثرات محیط زیستی توسعه با استفاده از تصاویر ماهواره ای و تکینک های سنجش از دور

چکیده:
پیش بینی اثرات محیط زیستی توسعه از بخش های مهم ارزیابی اثرات زیست محیطی می باشد. تا کنون از روش ها و تکنیک های مختلفی برای پیش بینی اثرات توسعه استفاده شده است. در این پژوهش کاربرد تصاویر و فنون سنجش از دور در پیش بینی اثرات زیست محیطی توسعه،مورد تحقیق قرار گرفت. مطالعه درشهرستان رباط کریم انجام شد.فرض بر این بود که تصاویر ماهواره ای به دلیل تولید آن ها به صورت سری های زمانی قادر به پیش بینی اثرات زیست محیطی توسعه هستند. عامل زیست محیطی که پیش بینی اثرات توسعه در مورد آن صورت گرفت، پوشش گیاهی طبیعی بود. اثرات توسعه بر پوشش گیاهی منطقه از نظرسطح پوشش گیاهی و میزان بیوماس مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات و داده های پوشش گیاهی و کاربری اراضی در سال های مختلف با استفاده ازتصاویر ماهواره ای به دست آمد.میزان بیوماس با استفاده از شاخص های SAVI و NDVI اندازه گیری گردید و با استفاده از روابط و مدل های رگرسیونی مدل های پیش بینی اثرات توسعه بر پوشش گیاهی تهیه شد.تصاویر ماهواره ای لندست با سنجنده های TMوETM+ با شماره ردیف و مسیر 35-165 و 35-164مورد استفاده قرار گرفت.
نتایج روابط رگرسیونی برآورد بیوماس، به وسیله آزمون t نمونه های جفت تحلیل شد و درسطح 5 % تفاوت معنی داری بین متوسط مقدار برآورد شده و شاهدها وجود نداشت.همچنین تمامی مدل های رگرسیونی به دست آمده برای پیش بینی اثرات توسعه دارای ضریب همبستگی و تبیین بالای 9/0بودند.با توجه به نتایج به دست آمده برای بسیاری از اجزای محیط زیست که اطلاعات آن ها توسط تصاویر ماهواره ای قابل برداشت است، تهیه مدل های پیش بینی اثرات توسعه به وسیله روابط رگرسیونی و تصاویر ماهواره ای قابل اجراست و پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
161
لینک کوتاه:
magiran.com/p664381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!