ارزیابی تغییرات کالبدی و تحلیل توسعه شهری با استفاده از داده های ماهواره ای با قدرت تفکیک بالا و سامانه های GIS/RS (مطالعه موردی منطقه پنج شهر تهران)

چکیده:
امروزه شهرها با رشدی شتابان در حال توسعه هستند. مطالعه روند رشد شهرها و بررسی مشکلات، امکانات، قابلیت ها و نقاط ضعف شهرها ما را در مدیریت و برنامه ریزی صحیح برای حل مشکلات کنونی و برنامه ریزی های توسعه آینده کمک می کند. در پژوهش حاضر روند توسعه کالبدی منطقه پنج شهر تهران از ابتدای شکل گیری تا کنون مورد بررسی قرارگرفته است. در ابتدا داده های ماهواره ای، نقشه های رقومی و اطلاعات پایه و هم چنین وضعیت کاربری های موجود منطقه بررسی و نقشه های مناسب در این خصوص گرد آوری شده است و جهت بررسی دقیق تر از سیستم های اطلاعات مکانیGIS و سنجش از دور RS استفاده گردیده است که فرآیندهای فنی مانند عملیات بارز سازی تصویر Image Enhancement، آشکارسازی تصاویر اخذ شده ماهواره ای Ikonos و TK2 و ETM+، عملیات تصحیح هندسی و مختصات دارکردن تصاویر، تهیه مدل رقومی منطقه، طبقه بندی تصاویر و بهنگام کردن نقشه ها انجام گرفته است و جهت آنالیز نتایج از تحلیل های مناسب با بهره گیری از GIS استفاده شده است. در نهایت تغییرات کاربری ها و سطح کاربری های منطقه محاسبه و مورد مقایسه و بررسی قرار گرفته اند و پیشنهادات معینی با توجه به اوضاع اقتصادی و اجتماعی و شرائط زیست محیطی منطقه و بررسی برنامه های توسعه در این زمینه ارایه شده است. تلفیق نقشه های رقومی و داده های ماهواره ای جهت برنامه ریزی شهری و ارزیابی ظرفیت های توسعه شهری و مشکلات زیست محیطی و ارایه راهکارها با تکیه بر تکنولوژی های GIS و RS از نکات بارز این تحقیق است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
219
لینک کوتاه:
magiran.com/p664386 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!