استفاده از سه روش مولکولی متفاوت در شناسایی الگوی ژنتیکی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ژنوتایپ بیجینگ

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سویه بیجینگ بیش از 4/1 مایکوباکتریوم توبرکلوزیس در سرتاسر جهان را تشکیل می دهد. این سویه ویژگی های مهمی از جمله داشتن ارتباط با مقاومت چند دارویی دارا می باشد. هدف از این مطالعه شناسایی الگوی ژنتیکی سویه های بیجینگ (Beijing) با استفاده از روش های اسپولیگوتایپینگ، تایپینگvariable number tandem repeat (VNTR)و RFLP-IS6110 می باشد.
مواد و روش ها
سویه کشت مثبت 238 مسلول ریوی (سال 1387-1386) با استفاده از روش اسپولیگوتایپینگ تعیین شد. سپس سویه های بیجینگ جدا شده به روش RFLP و VNTR مورد بررسی قرار گرفتند. آنالیز داده های RFLP با استفاده از نرم افزار Gel campair صورت گرفت و داده های اسپولیگوتایپینگ پس از مقایسه با اطلاعات موجود در بانک جهانی اسپولیگوتایپینگ (SPOLDB4) آنالیز شدند. با روش VNTR تنوع آللی 9 لوکوس MPTR-A)، ETR-A، ETR-B، ETR-C، ETR-D، ETR-E، ETR-F، QUB 11b،(QUB3232 در سویه های بیجینگ بررسی شد. با استفاده از آزمون (HGI) Hunter Gaston Index تنوع اللی هر یک از لوکوس ها در سویه های بیجینگ محاسبه گردید.
یافته ها
روش اسپولیگوتایپینگ، 8 گونه مایکو باکتریوم توبر کلوزیس(EA12، EA13، T، U، Haarlem CAS 2، CAS 1، Beijing) را شناسایی کرد. با استفاده از روش VNTR typing، لوکوس QUB 3232 به عنوان لوکوس بسیار افتراق دهنده (HGI ≥ 0.6) و لوکوس هایETR-F، ETR-E و QUB 11b به عنوان لوکوس های افتراق دهنده متوسط (HGI ≥ 0.4-0.6) و سایر لوکوس ها به عنوان ضعیف ترین لوکوس افتراق دهنده در سویه های بیجینگ، شناسایی شدند. در روش VNTR typing،10 سویه (77%) و در روش RFLP، 13سویه از 13 سویه بیجینگ (100%) الگوی متفاوت از خود نشان دادند.
نتیجه گیری
تنوع در الگوی ژنتیکی نشان دهنده فعال شدن مجدد (reactivation) در جمعیت مورد بررسی می باشد. به دلیل هزینه بالا و اتلاف وقت در روش RFLP، می توان از روش VNTR typing همراه با اسپولیگوتایپینگ برای مطالعات اپیدمیولوژی مولکولی سل استفاده کرد
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p667436 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!