مقایسه تاثیر شیر مادر و شیر خشک بر درد ناشی از تزریق عضلانی نوزادان

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
نوزادان حتی وقتی سالم متولد می شوند تحت پروسیجرهای تهاجمی دردناکی قرار می گیرند. تحقیقات نشان داده که نوزادان درد را کاملا حس کرده، در بعضی موارد، حتی حساسیت و واکنش شدیدتری نسبت به کودکان بزرگ تر در مقابل درد دارند که باعث عوارض منفی طولانی مدت در آن ها می شود. هدف از این مطالعه، تعیین اثر شیردهی بر درد ناشی از تزریق عضلانی واکسن هپاتیتB در نوزادان و مقایسه اثر آن با دادن شیر مادر و شیر خشک با سرشیشه بود.
مواد و روش ها
این مطالعه، یک کارآزمایی بالینی تصادفی است که درآن 4 گروه مورد بررسی قرار گرفتند. درگروه یک یا گروه «شاهد» تزریق عضلانی واکسن هپاتیت B برای نوزادان به صورت روتین، یعنی بدون استفاده از روشی برای تسکین درد انجام شد. در گروه دوم، شیر مادر از طریق سینه مادر، و در گروه سوم با سرشیشه به کودک داده شد. در گروه چهارم از شیرخشک دو دقیقه قبل، حین و بعد از تزریق به عنوان اقدام تسکین دهنده درد استفاده شد. برای بررسی شدت درد پاسخ های فیزیولوژیک باپالس اکسمیتری، پاسخ های رفتاری با فیلمبرداری و مدت گریه با کرنومتر اندازه گیری شد.
نتایج
نتایج بین گروه های مورد مطالعه در جریان تزریق از نظر تغییرات چهره (03/0p<)، آرامش حین تزریق (044/0 p<) و مدت گریه (017/0p<) تفاوت آماری معناداری نشان داد. استفاده از شیر مادر از طریق سینه باعث کاهش مدت گریه و واکنش های رفتاری حالت صورت، حین و بعد از تزریق، حالت آرامش، حین و بعد از تزریق، و شدت گریه، بعد از تزریق نسبت به گروه شاهد شد. شیر مادر با سرشیشه باعث کاهش مدت گریه و حالت صورت حین تزریق و شدت گریه حین و بعد از تزریق نسبت به گروه شاهد شد. اما شیرخشک تنها روی حالت آرامش حین تزریق تاثیر معنادار داشت و از نظر سایر معیارهای اندازه گیری درد، تفاوت معناداری با گروه شاهد نداشت.
بحث و نتیجه گیری
شیر مادر بخصوص از طریق سینه مادر به طور مؤثر باعث کاهش درد تزریق عضلانی واکسن هپاتیت B در نوزادان شد. لذا پیشنهاد می شود از این روش طبیعی، آسان، در دسترس، ارزان و عملی برای کاهش درد نوزادان در هنگام پروسیجرهای دردناک استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p673531 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!