شاخص های هپاتیت B و C در بیماران تالاسمی و دیالیزی خراسان جنوبی بیرجند در سال 86

چکیده:
سابقه و هدف هپاتیت B و C شایع ترین علل هپاتیت ویروسی در بیماران تالاسمی و دیالیزی می باشند. یکی از مهم ترین عوامل خطرساز در این دو گروه، سابقه تزریق خون است. این مطالعه با هدف بررسی میزان شیوع هپاتیت B و C در این گروه از بیماران انجام شده است.
مواد و روش ها این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی بر روی تمام بیماران تالاسمی استان خراسان جنوبی و بیماران دیالیزی شهرستان بیرجند انجام شد. اطلاعات از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. نمونه ها جهت بررسی HBs Ag، HBs Ab، anti-HBc و anti-HCV به روش الایزای نسل سوم آزمایش شدند. نتایج با نرم افزار 14 SPSS و آزمون کای دو تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها از 38 بیمار تالاسمی، 21 نفر مذکر(1/54%) و 17 نفر مؤنث(9/45%) بودند. کلیه بیماران واکسن هپاتیت B را دریافت کرده بودند. در 8/56%(21 نفر) anti-HBs مثبت بود(8/72-8/40 = 95% CI). در گروه بیماران دیالیزی از 30 بیمار، 7/66% مرد بودند. 7/36% بیماران سابقه واکسیناسیون داشتند. در 7/6% بیماران HBs Ag، در 7/26% anti-HBs و در 7/16% anti-HBc مثبت گزارش شد(30- 4/3 = 95% CI). بین شیوع HBs Ag و دفعات دیالیز در هفته اختلاف معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری میزان شیوع هپاتیت C در بیماران تالاسمی و دیالیزی صفر و میزان شیوع هپاتیت B در بیماران تالاسمی و دیالیزی تحت مطالعه 3% برآورد شد. با توجه به این که هنوز واکسن مؤثری برای هپاتیت C وجود ندارد، برنامه انتخاب و غربالگری اهداکنندگان به طور مؤثری توانسته است شیوع و بروز این عفونت را در دریافت کنندگان مکرر خون کاهش دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
233
لینک کوتاه:
magiran.com/p674814 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!