بررسی میزان شیوع و شدت آلودگی انگلی های پریاخته ای در اردک ماهی (.Esox lucius، L) و ماهی کلمه (.Rutilus rutilus caspicus، J) تالاب بوجاق کیاشهر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

تالاب بوجاق یکی از تالاب های حفاظت شده و مهم استان گیلان با وسعت 80 هکتار می باشد. تا کنون هیچ مطالعه ای در مورد شناسایی انگل های ماهیان مهم و اقتصادی این تالاب انجام نشده است. این بررسی با هدف شناسایی انگل های دو گونه از ماهیان شیلاتی و با ارزش اقتصادی این تالاب (اردک ماهی و ماهی کلمه)صورت گرفت. در طی سال 1383،چهار بار نمونه برداری بصورت فصلی توسط ابزارهای صید مختلف مانند تور گوشگیر، پره و ماشک به منظور صید 36 عدد ماهی کلمه و 39 عدد اردک ماهی انجام شد. پس از انتقال زنده ماهیان توسط وان های پلاستیکی به آزمایشگاه پوست، عضلات، دستگاه گوارش، امعاء و احشاء، آبشش و چشم آنها با استفاده از روش های متداول آزمایشگاهی و استفاده از میکروسکوپ نوری معمولی و استرئومیکروسکوپ مورد بررسی قرار گرفت. برطبق نتایج بدست آمده در مجموع 6 گونه انگل از این دو ماهی جداسازی شد. انگلهای جدا سازی شده از اردک ماهی شامل یک گونه نماتود به نام Raphidascaris acus، یک گونه ترماتود دی ژن به نام Diplostomum spathaceum و یک گونه ترماتود مونوژن به نام Tetraonchus monenteron بود. انگلهای ماهی کلمه نیز شامل یک گونه سستود به نام ‍Caryophyllaeus fimbriceps، یک گونه ترماتود دی ژن به نام spathaceum Diplostomum، یک نوع کرم حلقوی از جنس Piscicola و یک نوع سخت پوست از جنس Lernaea بود. از بین اینها سه انگل C. fimbriceps، . Piscicola spو. Lernaea sp برای اولین بار در ایران از ماهی کلمه به عنوان میزبان جدید گزارش می شوند. بطور کلی میزان آلودگی به انگل در ماهی کلمه بیشتر از اردک ماهی بوده است. هر دو گونه ماهی دارای انگل هایی در دستگاه گوارش، آبشش و چشم بوده اند. گونه های انگلی شناسایی شده در دستگاه گوارش و آبشش دو گونه ماهی نیز متفاوت بوده است. بیشترین میزان شیوع انگل در ماهی کلمه همانند اردک ماهی مربوط به spathaceum Diplostomum می باشد که می توان علت این امر را به محیط زندگی این ماهیان (تالاب) نسبت داد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p678536 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!