تاثیر مکمل اسید فولیک بر سطح هموسیستئین پلاسما: مطالعه ای دو سو کور در بیماران مبتلا به افسردگی اساسی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
افسردگی از جمله اختلالات خلقی و شایع ترین اختلال روانی است. از آنجایی که سطوح پلاسمایی کم فولات و افزایش غلظت هموسیستئین به عنوان یکی از یافته های شایع در افسردگی اساسی مطرح بوده و نیز نتایج مطالعات در این زمینه متناقض بوده و تاکنون مطالعه ای در ایران در زمینه بررسی تاثیر مصرف اسیدفولیک بر سطوح هموسیستئین در بیماران افسرده انجام نگرفته است، لذا مطالعه حاضر به منظور تعیین اثر مکمل فولات بر سطوح هموسیستئین در بیماران افسرده اساسی طراحی گردید.
مواد و روش کار
در این مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی 70 بیمارمبتلا به افسردگی اساسی بالای 18 سال انتخاب و بیماران به طور تصادفی به دو گروه 35 نفره دریافت کننده فلوکستین همراه با یک میلی گرم اسید فولیک یا دارو نما به مدت هشت هفته، تقسیم شدند. تمام بیماران طبق معیار DSM-IV-IR تشخیص داده شدند و دارای نمره شاخص افسردگی همیلتون 20 یا بالاتر بودند. سطوح پلاسمایی فولات و هموسیستئین به ترتیب با استفاده از روش رادیوایمنواسی و روش آنزیمی ایمنو اسی در ابتدا و انتهای مطالعه اندازه گیری شد. آنالیزهای آماری توسط نرم افزار SPSS (VER 11.5) و با استفاده ازآزمون های، paired t-test t-test مستقل و Chi-square صورت گرفت. ارتباط ها نیز از طریق ضریب همبستگی پیرسون بررسی شد.
یافته ها
براساس نتایج در زنان گروه مورد بعد از هشت هفته هموسیستئین پلاسما به طور معنی داری 32 درصد کاهش داشت (001/0p=) اما تغییر معنی داری در مردان مشاهده نشد. براساس نمره شاخص افسردگی همیلتون در 9/88 درصد زنان گروه مورد پاسخ مطلوب (بیش از 50 درصد کاهش در نمره) در مقایسه با 3/59 درصد زنان گروه شاهد مشاهده شد (05/0< p)، تفاوتی در میزان بهبودی در مردان گروه مورد در مقایسه با گروه شاهد وجود نداشت.
بحث و نتیجه گیری
این یافته ها نشان می دهد که مکمل یاری با فولات روش آسان و موثری برای کاهش غلظت هموسیستئین پلاسما می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
172
لینک کوتاه:
magiran.com/p681962 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!