مقایسه نتایج عمل جراحی تعویض مفصل هیپ در استئونکروز پیشرفته (نتایج کوتاه مدت با روکش گذاری مفصل فلز روی فلز)

پیام:
چکیده:
پیش
زمینه
نکروزآواسکولار هیپ با تخریب استخوانی ناشی از عدم کفایت خون رسانی و تخریب سطوح مفصلی ناشی از آن، از جمله بیماری های شایع ناتوان کننده دهه های چهارم و پنجم زندگی است. آرتروپلاستی مفصل هیپ به روش روکش گذاری فلز روی فلز از جمله روش های درمانی جدید برای رفع مشکلات ناشی از نکروز آواسکولار است و این مطالعه به منظور بررسی نتایج درمانی بیماران با روش مذکور و مقایسه آن با مبتلایان به استئوآرتریت به علل دیگر انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه به روش کوهورت تاریخی انجام شد. بیست و هشت بیمار مبتلا به استئونکروز آواسکولار (AVN) مراحل III و IV طبقه بندی «فیکا» و «آرلت»، با 24 بیمار مبتلا به استئوآرتریت (OA) مراحل V و IV طبقه بندی «کرافت» که در بیمارستان اختر از سال 1383 تا 1385 تحت عمل جراحی به روش سطح تماس فلز روی فلز مفصل هیپ قرار گرفته بودند، با یکدیگر مقایسه شدند. بیماران دو گروه از نظر جنسیت و تیم جراحی همسان شدند. میانگین زمان پیگیری پس از عمل 22±41 ماه بود و نتایج عمل جراحی با استفاده از مقیاس هیپ «هاریس» ارزیابی شد.
یافته ها
میانگین سن بیماران گروه AVN، 5/7±86/30 سال و گروه OA، 6/12± 88/47 سال بود (003/0p=). در گروه AVN، 3 بیمار (7/10%) و در گروه OA، 3 بیمار (5/12%)، دچار یکی از عوارض شکستگی گردن فمور و یا اشکال در کاپ استابولوم شده بودند (05/0p>). بازسازی مجدد در 3 بیمار (7/10%) گروه AVN و 3 بیمار (5/12%) گروه OA دیده شد (05/0 p>). میانگین امتیاز «هاریس» در گروه AVN، 2/7± 94 و در گروه OA، 4/9±2/91 (05/0p>)، و میانگین دامنه حرکات مفصل هیپ در گروه AVN، 2/6±216 درجه و در گروه OA، 6/5±196 درجه بود.(05/0p>).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که مبتلایان به استئونکروزآواسکولار پیشرفته و استئوآرتریت هیپ، با استفاده از آرتروپلاستی به روش روکش گذاری فلز روی فلز نتایج قابل قبولی داشته و بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت. با این حال بررسی نتایج طولانی مدت این روش در درمان بیماران، به خصوص مبتلایان استئونکروز آواسکولار، جهت قضاوت نهایی ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p682357 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!