نتایج بالینی پیوند لایه ای عمیق قرنیه به روش Big Bubble در بیماران مبتلا به قوز قزنیه

پیام:
چکیده:
هدف

ارزیابی نتایج بینایی بیماران مبتلا به قوز قرنیه که با روش Big Bubble (BB) تحت عمل پیوند لایه‌ای عمیق قرنیه (DALK) قرار گرفتند.

روش تحقیق:

در این مطالعه مجموعه موارد مداخله‌ای، بیماران مبتلا به قوز قرنیه متوسط تا شدید که اختلال بینایی آنان با عینک قابل اصلاح نبود و یا به علت عدم تحمل لنز تماسی قادر به استفاده از آن نبودند، تحت عمل DALK به روش BB قرار گرفتند. قرنیه دهنده بدون لایه دسمه با سه تکنیک متفاوت به قرنیه گیرنده بخیه شده و حدت بینایی، وضعیت عیب انکساری، روش انجام بخیه و عوارض حین و بعد از عمل مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج

از 129 چشم (121 بیمار) که در ابتدای مطالعه بررسی شدند، در سه مورد حین عمل و یا بلافاصله پس از آن پیوند نفوذی (PK) ضرورت یافت و 126 چشم وارد مطالعه شدند. در زمان انجام عمل متوسط سن بیماران 6/7±08/26 سال و میانگین زمان پی‌گیری 0/9±62/21 ماه بود. میانگین حدت بینایی اصلاح شده و اصلاح نشده قبل از عمل به ترتیب 500/20 و 400/20 بود که بعد از عمل به ترتیب به 80/20 و 32/20 افزایش یافت که از نظر آماری معنی دار بود (001/0P<). متوسط عیب انکساری کروی، آستیگماتیسم انکساری و آستیگماتیسم قرنیه‌ای به ترتیب 1/3±41/3-، 3/2±/04/3 و 1/2±67/3 دیوپتر بود. از چشم‌هایی که تحت عمل DALK قرار گرفتند، در 100 چشم (3/81 درصد)، big bubble تشکیل و لایه دسمه به طور کامل برهنه (bared Descemet) شد و در 23 چشم (7/18 درصد) عمل جراحی با باقی ماندن مقداری از استروما بر روی لایه دسمه (pre-Descemet) خاتمه یافت.

نتیجه‌گیری:

DALK با استفاده از تکنیک BB روشی ایمن و موثر در درمان بیماران مبتلا به قوز قرنیه می‌باشد. در صورت پارگی وسیع لایه دسمه حین عمل، هیچ‌گونه محدودیتی برای انجام عمل پیوند نفوذی قرنیه (PK) ایجاد نخواهد شد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p682896 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!