بررسی کارایی پلی آلومینیوم کلراید (PACI) به عنوان یک نوع منعقدکننده جدید در حذف یون فلوراید از محیطهای آبی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
فلوراید یکی از یون های محلول در آب می باشد که در مقادیر استاندارد برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ضروری می باشد، در حالی که در مقادیر اضافی باعث بروز اثرات نامطلوب بهداشتی از جمله فلوروزیس می شود. در این مطالعه کارایی پلی آلومینیوم کلراید به عنوان ماده منعقد کننده مورد استفاده در برخی از تصفیه خانه های آب کشور در جهت حذف فلوراید اضافی مورد بررسی قرار گرفته است.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی آزمایشات در سیستم ناپیوسته و با در تماس قرار دادن دویست میلی لیتر از محلول حاوی فلوراید در pH های مختلف، زمان تماس و غلظتهای مطلوب پلی آلومینیوم کلراید انجام گردید. در این بررسی غلظت ورودی فلوراید در محدوده 4/1، دو و 4/2 میلی گرم در لیتر، غلظت پلی آلومینیوم کلراید در محدوده 10- 40 میلی گرم در لیتر، و با زمان تماس 5/0، یک و دو ساعت و pH سه، هفت و نه در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال در غلظت ثابت 4/1 میلی گرم از محلول فلوراید، در pH های مختلف، غلظتهای مختلف از پلی آلومینیوم کلراید اضافه گردیده و سپس در زمانهای تماس مشخص نمونه برداری گردید و غلظت باقیمانده فلوراید به روش اسپکتروفتومتری در طول موج پانصد و هفتاد نانومتر قرائت گردید.
یافته ها
کارایی حذف فلوراید توسط پلی آلومینیوم کلراید در 7= pH افزایش قابل ملاحظه ای دارد. علاوه بر آن کارایی حذف این ماده در 5= pHنسبت به 9= pHدر غلظتهای مختلف پلی آلومینیوم کلراید بیشتر می باشد. ضمنا مشخص گردید که با افزایش غلظت پلی آلومینیوم کلراید، کارایی فرآیند افزایش می یابد، ضمن اینکه با افزایش زمان تماس، کارایی فرآیند افزایش می یابد.
نتیجه گیری
می توان از پلی آلومینیوم کلراید به عنوان یک منعقد کننده جدید و مؤثر که در برخی از تصفیه خانه های کشور و بدون تغییر در فرآیند تصفیه و اضافه کردن تجهیزات و تغییرات سازه ای مورد استفاده قرار می گیرد، در جهت حذف مقادیر اضافی فلوراید از منابع آب استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
165
لینک کوتاه:
magiran.com/p685656 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!