بررسی شیوع خود درمانی و برخی از عوامل موثر بر آن در زنان شهر اراک

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف

خود درمانی یکی از مسایل مهم بهداشتی- اجتماعی است که به ویژه در جامعه زنان به دلیل واقع شدن در دوران حساسی همچون بارداری و شیردهی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد لذا مطالعه حاضر به منظور تعیین فراوانی خود درمانی و برخی از عوامل موثر بر آن در مادران شهر اراک در سال 1387 صورت پذیرفته است.

روش کار

در این مطالعه توصیفی - تحلیلی 300 نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک به طور تصادفی و از روی شماره پرونده خانوار موجود در مراکز بهداشتی انتخاب و سپس از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج

یافته های این پژوهش نشان داد که 54% از کل زنان مورد بررسی خود درمانی کرده بودند شایعترین بیماری هایی که خود درمانی می شدند به ترتیب بیماری های تنفسی، کم خونی، بیماری های گوارشی و بیماری های اعصاب و روان بودند. شایعترین علل خود درمانی نیز به ترتیب شامل مهم تلقی نکردن بیماری ها (69%)، گرانی حق ویزیت پزشکان (63%)، نداشتن دفترچه بیمه خدمات درمانی (55%) و تجربه قبلی از بیماری (53%) بود. بیشترین داروهایی که به صورت خود سرانه مصرف شده بودند نیز به ترتیب عبارت بودند از آنتی بیوتیکها (68%)، قرصهای سرماخوردگی (64%)، قرص آهن (57%)، آرامبخش ها (54%). بیشترین شیوع خود درمانی در گروه سنی 35-25 سال و کمترین آن در گروه سنی زیر 20 سال بود از نظر شغلی خود درمانی در میان کارمندان بیشتر شیوع داشت بیشترین فراوانی خود درمانی از نظر تحصیلات در میان افراد دانشگاهی و افرادی که فاقد بیمه خدمات درمانی بودند دیده شد.
نتیجه نهائی: با توجه به هزینه بالای تولید و تهیه دارو و همچنین عوارض ناخواسته مصرف خودسرانه آن به خصوص در جامعه زنان به دلیل واقع شدن در دورانهای حساسی همچون بارداری و شیردهی باید جهت بالا بردن سطح فرهنگ و عدم مصرف خودسرانه داروها در جامعه و به خصوص زنان اقدام گردد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p685882 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!