تعیین توزیع دز یک پلاک رادیواکتیو مورد کاربرد در درمان ملانومای چشمی با استفاده از روش مونته کار

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
براکی تراپی با پلاک چشمی حاوی دانه های رادیواکتیو ید 125، در درمان تومورهای بدخیم چشمی مانند ملانوما به کار برده می شود. تعدادی دانه رادیواکتیو درون پلاکی از جنس طلا که قسمتی از یک پوسته کروی است قرار می گیرد و سپس پلاک با توجه به محل قاعده تومور به صلبیه بخیه زده می شود. کاربرد این درمان، پوشش حجم تومور با دز حداقل85 گری است. هدف از انجام این تحقیق تعیین توزیع دز یک پلاک چشمی مدل COMS به روش شبیه سازی مونته کارلو و با استفاده از کد MCNP4C بود.
مواد و روش ها
این یک مطالعه نیمه تجربی است که در سال 1386 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. از شبیه سازی مونته کارلو، کد MCNP4C، برای محاسبه درصد دز عمقی و دز خارج از محور مرکزی(پروفایل دز) یک پلاک چشمی مدلCOMS با قطر دهانه20 میلی متر حاوی 3 چشمه دانه ای ید 125 مدل 6711 در فانتوم آب استفاده شد. در این تحقیق، ساختمان پلاک با کمک کارت های هندسه و کارت های اطلاعاتی شبیه سازی گردید و محاسبه های توزیع دز پلاک شامل درصد دز عمقی و پروفایل دز، در فانتومی کروی با شعاع 12 میلی متر و حاوی آب انجام شد. نتایج حاصل از محاسبات کد MCNP4C با نتایج دزیمتری تجربی که به وسیله کناتسین و همکاران برای همین پلاک انجام شده است، مقایسه گردید.
یافته ها
با توجه به نتایج درصد دز عمقی محاسبه شده پلاک COMS با قطر دهانه 20 میلی متر، حاوی 3 چشمه دانه ای ید 125 مدل 6711، مشاهده گردید که افت دز این پلاک سریع رخ می دهد و یک عامل مهم در انتخاب پلاک جهت درمان توموری با ابعاد مشخص می باشد. در مورد نتایج درصد دز خارج از محور مرکزی پلاک(پروفایل دز) مشاهده گردید که یکنواختی دز در فواصل نزدیک به چشمه کمتراست و با فاصله گرفتن از پلاک این یکنواختی افزایش می یابد.
نتیجه گیری
محاسبه های دز پلاک های براکی تراپی چشم می تواند در طراحی بهینه این پلاک ها در درمان تومورهایی با اندازه، شکل و موقعیت مختلف مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
114 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p686615 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!