بررسی ارتباط هیپرمتیلاسیون پروموتر ژن های

چکیده:
هدف
با توجه به شیوع وروند رو به افزایش کانسر پروستات و تبعات شناخته شده آن و اهمیت اطلاع از عوامل بروز آن و وجود بعضی گزارشات مبنی بر نقش متیلاسیون پروموتر ژن های رتینوئیک اسید رسپتور بتا (RARB) و p16 با فاکتورهای پروگنوستیک کانسر پروستات، این تحقیق روی مبتلایان به کانسر پروستات با فاکتورهای پروگنوستیک بد (گروه مورد) و خوب (گروه شاهد2) و افراد سالم (گروه شاهد 1) در مراجعین به بیمارستان های امام حسین (ع)، مدرس و لبافی نژاد در سال های 87-86 انجام شد.
مواد و روش ها
تحقیق با طراحی case-control روی تعداد 63 نفر شامل 21بیمار مبتلا به کانسر پروستات پروگنوز بد، 21 نفر بیمار مبتلا به کانسر پروستات با پروگنوزخوب و 21 نفر افراد سالم انجام گرفت. افراد 3 گروه از نظر سن، جنس، stage، سطح سرمی PSA وgrade مشابه بودند میزان هیپرمتیلاسیون پروموتر ژن هایRARB وp16 در بیوپسی پروستات آن ها به روش MSPCR بررسی و اگر منفی بود به عنوان سالم تلقی می گردید. میزان مواجه بودن افراد 3 گروه با مواجهه با RAR وp16 را با آزمون مجذور کای و دقیق فیشر مورد قضاوت آماری قرار داده وOdd’s ratio محاسبه گردید.
یافته ها
نتایج تحقیق روی افراد مورد مطالعه نشان داد که RAR مثبت در هیچ کدام از افراد گروه شاهد اول وجود نداشت. در گروه کانسر پروستات خوب 3/33درصد در مواجهه با RAR مثبت و در گروه مورد تعداد 4/71 درصد در مواجهه با RAR مثبت بودند(02/0P<). RAR مثبت در هر دو گروه با فاکتورهای پرو گنوستیک بد (گروه مورد) و خوب (گروه شاهد2) بالاتر از افراد سالم بود (001/0P<) و درگروه با فاکتورهای پروگنوستیک بد نسبت به گروه با فاکتورهای پرو گنوستیک خوب به طور قابل ملاحظه بالاتر بود. درافراد سالم p16مثبت وجود نداشت. در گروه با پیش آگهی خوب 19 درصد و در گروه با پروگنوز بد 6/47 در صد p16 مثبت وجود داشته است. p16 مثبت در هر دو گروه با فاکتورهای پروگنوستیک بد (گروه مورد) و خوب (گروه شاهد2) بالاتر از افراد سالم بود (001/0P<) و درگروه با فاکتورهای پرو گنو ستیک بدنسبت به گروه با فاکتورهای پروگنوستیک خوب به طور قابل ملاحظه ای بالاتر بود (01/0P<).
نتیجه گیری
به نظر می رسد هیپرمتیلاسیون پروموتر مارکرهای RARB و p16 هر دو، شاخص های خوب برای تشخیص زود هنگام و نیز تعیین پیش آگهی کانسر پروستات می باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
469
لینک کوتاه:
magiran.com/p687920 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!