بررسی نتایج جراحی رتروسیگموئید ساب اکسیپیتال کرانیکتومی در بیماران مبتلا به نورینوم آکوستیک در بیمارستان شهدای تجریش (1384-1376)

چکیده:
سابقه و هدف
نورینوم های اکوستیک از نئوپلاسم های خوش خیم با منشا سلول های شوآن می باشند، که اکثرا بر روی شاخه های تعادلی عصب 8 در CP-Angle ایجاد می شوند. در مطالعه حاضر نتایج جراحی رتروسیگموئید ساب اسکیپیتال کرانیکتومی و میزان حفظ و عملکرد عصب 7 در 80 بیمار مبتلا به نورینوم اکوستیک که در طی سال های 1376 الی 1384 در بخش جراحی اعصاب بیمارستان شهدای تجریش مورد عمل قرار گرفته اند، بررسی شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی گذشته نگر بوده و با استفاده از پرونده 80 بیمار مبتلا به نورینوم آکوستیک که به روش رتروسیگموئید ساب اکسیپیتال کرانیکتومی بین سال های 76 الی 84 در بیمارستان شهدا جراحی شده بودند، انجام شده است. با استفاده از یک چک لیست داده ها شامل سن، جنس، تظاهرات و علایم بالینی، بررسی های پاراکلینیک (محل و اندازه تومور)، عوارض، مورتالیتی، موربیدتی و وضعیت آناتومیک و عملکرد عصب 7 و 8 از پرونده بیماران استخراج و مورد بررسی آماری قرار گرفت.
یافته ها
از 80 بیمار مورد بررسی، 42 مرد و 38 زن با میانگین سنی (7± 45) سال بودند. شایع ترین تظاهر بالینی، کاهش شنوایی (90%) و بیش ترین یافته ادیومتری نیز کاهش شنوایی تدریجی یک طرفه (100%) گزارش شد. در 93% موارد اندازه تومور بزرگ تر از 3 سانتی متر بوده و در 50 مورد (2/62%) سمت راست، در 25 مورد (2/31%) سمت چپ و 5 مورد (2/6%) تومور دو طرفه بوده است. همگی تحت عمل جراحی، رتروسیگموئید کرانیکتومی قرار گرفته و در 6 مورد (7%) مورتالیتی داشته و در 34% موربیدیتی موقت رخ داده که همگی با درمان طبی بهبود یافته اند. در 87% موارد تومور به صورت توتال تخلیه شد. بدون در نظرگرفتن اندازه تومور، در 2/76% موارد، عصب 7 از نظر آناتومیک حفظ شد. 59 مورد پیگیری داشته اند که میانگین آن 2± 14 ماه بوده و وضعیت عملکرد عصب 7 بعد از یک سال، بدون در نظر گرفتن اندازه تومور بر اساس House- Barkman Scale بدین صورت بوده است: 5/73% عالی ، 5/22% خوب و 4% متوسط.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داده وضعیت آناتومیک و عملکرد عصب 7 پس از جراحی به طور قابل ملاحظه ای در بیماران بهبود یافته است. نکته حایز اهمیت دیگر میزان بالای تومور های بزرگ (بیش تر از 3 سانتی متر) در هنگام کشف آن است که لزوم استفاده از تکنیک های تشخیصی ظریف و پیشرفته و دقت نظر بیش تر را طلب می کند تا میزان آسیب به عصب 7 نیز کاهش یابد
زبان:
فارسی
در صفحه:
513
لینک کوتاه:
magiran.com/p687925 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!