بررسی مسمومیت های منجر به فوت در کودکان مراجعه کننده به بیمارستان لقمان حکیم طی سال های 1375 الی1384

چکیده:
سابقه و هدف
مسمومیت ها در کودکان یکی از اورژانس های مهم وخطرناک بوده و حتی می تواند منجر به فوت گردد. به منظور تعیین علل منجر به فوت ناشی از مسمومیت ها در کودکان این تحقیق در مراجعین به بیمارستان لقمان حکیم طی سال های 1375الی 1384 انجام گرفت.
مواد و روش ها
تحقیق با طراحی مطالعه داده های موجود صورت گرفت. پرونده کلیه کودکان زیر 12 سال که طی سال های فوق به علت مسمومیت به بیمارستان لقمان حکیم مراجعه نموده بودند، بررسی و موارد منجر به فوت تعیین گردید. خصوصیات فردی و اپیدمیولوژیک آن ها به عنوان عوامل مرتبط استخراج و در یک فرم اطلاعاتی ثبت گردید. سپس داده ها از طریق آمار توصیفی ارایه گردید.
یافته ها
طی مدت مورد بررسی 11150 کودک مسموم به این مرکز مراجعه و بستری شده بودند که تعداد 37 مورد (33/0%) منجر به فوت گردید. 12 کودک (4/32%) قبل از رسیدن به بیمارستان فوت کرده بودند. نسبت پسر به دختر 2/1 و میانگین سنی بیماران 5/3 ± 3/4سال بود و پیک سنی بیماران 4-1 سال (1/59%) بود. کلیه مسمومیت ها اتفاقی بوده و 8/37% در فصل تابستان و شایع ترین راه مسمومیت (81%) خوراکی بود. از نظر فاصله مکانی 2/70% بیماران از اطراف تهران یا شهرستان ها ارجاع شده بودند که 35% با فاصله زمانی بیش تر از 6 ساعت بعد از مسمومیت به این مرکز رسیده بودند. مسمومیت های منجر به فوت عبارت بودند از: هیدروکربن ها 27% و سپس مسمومیت CO، قارچ های سمی و ترکیبات اوپیوم هرکدام 8/10%، سموم ارگانوفسفره و بوتولیسم (با احتمال همراهی مسمومیت با قرص برنج) هرکدام 8% و بخار جیوه 4/5%، بلع اسید و عقرب گزیدگی هر یک 7/2% و 5/13% نیز ناشی از داروها بودند.
نتیجه گیری
مسمومیت ها در کودکان مخصوصا مواد خطرناکی چون ترکیبات هیدروکربنی، تریاک، سموم ارگانوفسفره نیاز به درمان سریع، صحیح و به موقع دارد. به علاوه می بایست به فکر اقداماتی جهت پیشگیری باشیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
529
لینک کوتاه:
magiran.com/p687928 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!