محاسبه بار منتسب به اضافه وزن و چاقی در بیماری های غیر واگیر در استان مرکزی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
اضافه وزن و چاقی از جمله مهم ترین فاکتورهای تعیین کننده بیماری های مزمن می باشند و تاثیر زیادی بر سلامت و کیفیت زندگی افراد دارد. سازمان بهداشت جهانی به طور مداوم کشورها را به محاسبه ی بار بیماری ها در سطح ملی به عنوان بهترین راهنما جهت سیاست گذاری درست در سیستم سلامت تشویق می کند. لذا مطالعه ای به منظور تعیین مقدار بار منتسب به عوامل خطر بیماری های غیر واگیر به اجرا درآمد.
مواد و روش ها
از داده های مرگ ثبت شده در استان مرکزی، بر اساس روش ارزیابی خطر مقایسه ای سازمان جهانی بهداشت به منظور محاسبه سالهای از دست رفته عمر (YLL Years of life lost،) استفاده شد. بار منتسب به اضافه وزن و چاقی در هر بیماری با روش تحلیل مقابل با ضرب شاخص تاثیر هر عامل خطر در YLL هر بیماری به دست آمد.
یافته ها
از کل7176 مورد مرگ ثبت شده، 252214 سال عمر به دلیل مرگ زودرس از دست رفته بود. مجموع سال های از دست رفته عمر به دلیل مرگ زودرس در زنان 102245 سال و در مردان 149969 سال به دست آمد. عمده ترین علل سال های از دست رفته ناشی از مرگ زودرس به ترتیب مربوط به چاقی منتسب به سکته مغزی، چاقی منتسب به بیماری عروق کرونر و اضافه وزن منتسب به بیماری عروق کرونر در جنس مونث بود.
نتیجه گیری
این مطالعه اهمیت و ضرورت تشخیص اضافه وزن و چاقی را به عنوان یکی از عوامل خطر عمده برای بیماری های غیر واگیر به ویژه در زنان نشان داد که نیاز به توسعه و به کار بردن و ارزیابی مداخله های جامع برای کاهش اثر اضافه وزن و چاقی یک ضرورت است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
83
لینک کوتاه:
magiran.com/p699019 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!