میزان موفقیت ترک اعتیاد به روش سم زدایی فوق سریع (UROD) بیهوشی عمومی

پیام:
چکیده:
مقدمه
اعتیاد به مواد مخدر علاوه بر زیانهای جسمی، تبعات اجتماعی، اقتصادی بسیاری دارد. روش های مختلفی برای ترک اعتیاد استفاده می شود، یکی از روش های جدید سم زدایی فوق سریع (UROD) است که منجر به کاهش علائم و عوارض سندرم ترک می شود.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی با هدف تعیین میزان موفقیت ترک اعتیاد به روش UROD در 112 بیمار مراجعه کننده به بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد در سال 1384 انجام گردید. بیماران پس از انجام مصاحبه و اخذ رضایت نامه به مدت 4 تا 5 ساعت و با نالوکسان با دوز mg/kg 07/0-05/0 به صورت انفوزیون وریدی تحت بیهوشی عمومی قرار گرفتند. ارزیابی درمان به صورت ویزیت ماهیانه و سه نوبت تست اعتیاد به صورت تصادفی در مدت 4 تا 6 ماه صورت گرفت. در این مدت همه بیماران تحت نظر روان پزشک قرار گرفتند. داده ها توسط نرم افزار SPSS ورژن 5/11 و با استفاده از آزمون آماری x2 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته ها
از 112 بیمار تحت درمان، 104 نفر در پیگیری شش ماهه شرکت داشتند، میزان موفقیت ترک اعتیاد در این روش پس از گذشت این زمان 5/86 درصد برآورد گردید. در این مطالعه بین متغیرهای سطح تحصیلات، سن، نوع ماده مصرفی، مدت زمان مصرف و میزان موفقیت رابطه معنی داری به دست نیامد. ولی در خصوص وضعیت اشتغال با موفقیت ترک این رابطه معنی دار بود (001/0 p<).
بحث و نتیجه گیری
در مطالعات مختلف میزان عود پس از 6 ماه بین 25 تا 68 درصد گزارش گردیده است. در حالیکه در این مطالعه 5/86 درصد پس از 6 ماه وابستگی به مواد مخدر نداشتند. بنابراین UROD به عنوان یک روش کم عارضه درمان برای قطع وابستگی همراه با روش های درمانی تکمیلی ضروری به نظر می رسد
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p701008 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!