مقایسه لوله حنجره ای ساکشن دار تیپ 2 یک بار مصرف با نوع چند بار مصرف برای تهویه بیماران تحت جراحی کله سیستکتومی لاپاراسکوپیک

چکیده:
سابقه و هدف
لوله حنجره ای ساکشن دار تیپ دو آخرین نوع از خانواده لوله حنجره ای است که برای نگهداری راه هوایی طی تهویه کنترله در هنگام بیهوشی عمومی به کار می رود. هدف از این پژوهش مقایسه کارآیی لوله حنجره ای ساکشن دار یک با ر مصرف با نوع چند بار مصرف برای حفظ راه هوایی در اعمال جراحی کله سیستکتومی به روش لاپاراسکوپی است.
مواد و روش ها
تعداد 60 بیمار که کاندید جراحی کله سیستکتومی لاپاراسکوپی در محدوده سنی 81-16 سال و درجه ASA یک یا دو بودند انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 30 نفره تقسیم شدند. پس از القاء بیهوشی از یکی از دو وسیله مزبور برای حفظ راه هوایی و تهویه بیمار استفاده شد. راحتی در جاگذاری، کیفیت فشار راه هوایی، نمای دید فیبر اپتیک و عوارض پس از عمل بررسی گردید.
یافته ها
میزان موفقیت جاگذاری دو وسیله در اولین و دومین اقدام به لوله گذاری در هر دو گروه مساوی بود(6/96%). عدم موفقیت در جاگذاری لوله حنجره ای در هر دو گروه لوله حنجره ای یک بار مصرف و چند بار مصرف نیز یکسان بود (یک مورد در هر یک از گروه ها). همچنین ناتوانی در تهویه بیمار پس از دمیدن گاز دی اکسید کربن به داخل پریتوئن در گروه LTS-D یک مورد و درگروه LTS-II دو مورد بود.
تمامی بیماران از نظر احتمال بروز عوارض ریوی در حین و پس از عمل جراحی مورد بررسی قرار گرفتند. هیچ موردی از آسپیراسیون ریوی و یا وجود ترشحات دستگاه گوارش روی لوله ها در هیچ کدام از گروه ها مشاهده نگردید. عوارض حلقی پس از عمل جراحی درهر دو گروه مورد بررسی قرار گرفت. این عوارض در هر دو گروه شیوع تقریبا یکسانی داشت.
نتیجه گیری
هر دو وسیله مورد بحث می توانند راه هوایی ایمنی را در جراحی کله- سیستکتومی لاپاراسکوپیک ایجاد کنند. هر دو کارآیی بالینی مشابه داشته و کارگذاری آنها آسان است.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p704410 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!