تعیین بقاء بیماران تالاسمی ماژور استان خوزستان مراجعه کننده به بیمارستان شفا اهواز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کشور ایران یکی از کشورهای قرار گرفته بر روی کمربند تالاسمی در سطح جهان محسوب می شود. شیوع بیماری بیشتر در حاشیه دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان شامل مازندران، گیلان، خوزستان، فارس، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان وکرمان می باشد. استان خوزستان با جمعیتی حدود 4 میلیون نفر واقع در جنوب غرب کشور با اقوام مختلف عرب، فارس و لر یکی از استان های گرفتار بیماری تالاسمی می باشد. هدف مطالعه مقطعی حاضر، تعیین بقاء بیماران تالاسمی ماژور در استان خوزستان با توجه به قومیت و جنس بیماران و همچنین مقایسه آن با بقاء بیماران تالاسمی در استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان می باشد.
روش بررسی
در این بررسی مقطعی 109 بیمار بتاتالاسمی ماژور از بین بیش از2000 پرونده بیماران تالاسمی بین سال های 1385- 1378 بیمارستان شفا در استان خوزستان انتخاب گردید و اطلاعات دموگرافیک و سوابق بیماری فرد و خانواده توسط پرسش نامه جمع آوری و به کمک جدول طول عمر و آزمون کاپلان مایر و رتبه لگاریتمی، بقاء بیماران تعیین و مقایسه گردید.
یافته ها
از 109 بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور 2/53 درصد مرد و 8/46 درصد زن بودند. از نظر قومیتی9/13 درصد فارس، 9/13 درصد لر، 4/69 درصد عرب و 8/2 درصد سایر قومیت ها بودند. بقاء بیماران تا 5 سالگی 97 درصد، تا10 سالگی 87 درصد، تا 15 سالگی 76 درصد، تا 20سالگی 68 درصد و تا 30 سالگی 41 درصد بوده است و در مقایسه با استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان بقاء بیماران کمتر بوده است.
نتیجه گیری
نتایج بدست آمده نشان داد که همچنین قومیت (عرب، فارس و لر) و جنس افراد مبتلا به تالاسمی ماژور در بقاء آنها (17/0 P>) تاثیر معنادار نداشته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
83
لینک کوتاه:
magiran.com/p706271 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!