بررسی علت مرگ جنین از طریق مطالعه جفت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

علایم حیاتی شامل تنفس، ضربان قلب یا حرکت خودبخودی عضلات ارادی در زمان تولد نشان می دهد که جنین سالم است. مرگ جنین یا مرده زایی یکی از مسائل پیچیده علم پزشکی است و عوامل مختلفی در بروز آن دخالت دارند. این عوامل به سه دسته عوامل مادری، جنینی و جفتی تقسیم می شوند. در این تحقیق به بررسی عوامل مربوط به جفت پرداخته شده است.

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی، روی تعداد 60 جفت در سال 1380 انجام شد. از این تعداد 30 جفت مربوط به مادرانی با جنین سالم (گروه کنترل) و30 جفت دیگر مربوط به مادران با جنین مرده بود. از جفت ها، مقاطع متوالی به ضخامت 5 میکرون تهیه گردیده و خصوصیات هیستوپاتولوژیک آنها از جمله کلسفیکاسیون، احتقان، واسکولیت، فیبروز دور عروقی، نکروز فیبرینویید و ترومبوز مورد بررسی قرار گرفت. جهت آنالیز آماری داده های به دست آمده از آزمون t استفاده شد.

یافته ها

در این تحقیق میزان کلسیفیکاسیون، ترومبوز، واسکولیت، فیبروز دورعروقی یا ضخیم شدن جدار عروق محور پرزها، نکروز فیبرینوئید در بافت دسیدوا، احتقان و پر خونی در عروق پرزها، وجود سلول های Hofbauer و تجمع گلیکوژن در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل افزایش معنی دار) 05/0 p<) نشان داد.

نتیجه گیری

بررسی حاضر نشان داد که اختلالات هیستوپاتولوژیک جفت از جمله کلسیفکاسیون، ترومبوز عروقی در پرزها، واسکولیت، فیبروز دور عروقی و نکروز فیبرونویید از عوامل موثر بر مرگ و میر جنین می باشند.

کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p707893 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!