رابطه توسعه اجتماعی و توسعه اقتصادی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
در این مقاله در صدد یافتن پاسخی برای این مساله هستیم که چه رابطه ای بین توسعه اجتماعی و توسعه اقتصادی وجود دارد؟ آیا یکی پیش نیاز دیگری است؟ آیا یکی عامل و دیگری معلول است؟ آیا رابطه آنها از نوع رابطه تعاملی است و هر یک، هم عامل و هم معلول است؟ آیا این دو هیچ رابطه ای با هم ندارند؟
برای یافتن پاسخ این سؤالات ابتدا مفاهیم توسعه، توسعه اجتماعی، توسعه اقتصادی و شاخص های آن ها را بررسی کرده ایم و سپس با توجه به تعاریف و شاخص های تعریف شده، انواع روابط ممکن، معرفی و بررسی شده است. براساس نتایج این مقاله از لحاظ مفهومی رابطه توسعه، توسعه اجتماعی و توسعه اقتصادی به تعریف این مفاهیم و شاخص های آن بستگی دارد. در این رابطه اگر توسعه اجتماعی را به صورت عام تعریف کنیم، شامل توسعه اقتصادی هم می شود؛ اما اگر به صورت خاص تعریف گردد، کاملا از توسعه اقتصادی متمایز است. از لحاظ تاریخی نیز ارتباط توسعه اقتصادی و توسعه اجتماعی در کشورهای توسعه یافته کنونی دارای تجربه متفاوتی از کشورهای در حال توسعه است. در حالی که در کشورهای در حال توسعه، توجه صرف به توسعه اقتصادی باعث وخیم شدن شاخص های اجتماعی شده است، اما در کشورهای توسعه یافته ابتدا باعث وخیم شدن شاخص های توسعه اجتماعی شده و سپس بهبود یافته اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
96
لینک کوتاه:
magiran.com/p712375 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!