تاثیر خونگیری از طریق سالین لاک بر اعتبار نتایج آزمایشات انعقادی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
خونگیری مکرر برای بررسی آزمایش های انعقادی در بیمارانی که تحت درمان با هپارین هستند، لازم است. استفاده از سالین لاک می تواند راهکار مفیدی برای کاهش ناراحتی خونگیری مکرر در بیماران باشد. این مطالعه به منظور ارزیابی تاثیر خونگیری از سالین لاک، بر اعتبار نتیجه آزمایشات انعقادی انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه مورد- شاهدی، 63 بیمار بستری در بخش قلب به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. نمونه گرفته شده از سالین لاک در گروه مورد و نمونه خون از ورید دست مقابل در گروه شاهد بررسی شد. به منظور خونگیری از سالین لاک، یک تورنیکت در بالای سالین لاک بسته می شد و پس از دور ریختن نیم میلی لیتر از خون موجود در فضای مرده سالین لاک، مقدار 5 میلی لیتر خون جهت آزمایشات انعقادی گرفته می شد. همزمان از ورید دست مقابل به همان مقدار، خون به روش معمول به عنوان شاهد گرفته می شد. داده ها با استفاده از نرم‎افزار SPSS (ویرایش 5/11) و آزمون تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
از میان افراد مورد مطالعه، 96/53% مذکر بودند که شایعترین علت بستری، آنژین ناپایدار (03/46%) بود. نتایج آزمایشات، تفاوت آماری معنی داری بین مقادیر انعقادی خون گرفته شده از سالین لاک و خونگیری وریدی نشان نداد (05/0
نتیجه گیری
بر اساس نتایج پژوهش حاضر، نمونه گیری از کاتتر وریدی سالین لاک، روش مناسب و قابل اعتمادی جهت انجام آزمایشات انعقادی است و می تواند جایگزین مناسبی برای روش خونگیری معمولی در افرادی که نیازمند خونگیری مکرر هستند، باشد.
این مقاله، بخشی از نتایج یک طرح تحقیقاتی است که سایر نتایج آن در مقالات زیر منتشر شده است:1- رضایی ک، زند س، کوهستانی ح ر، باغچقی ن. مقایسه نتایج آزمایشات بیوشیمیایی خون گرفته شده از سالین لاک و خون گیری وریدی به دنبال تزریق متناوب دارو و مایعات وریدی. فصلنامه ره آورد دانش، مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک. 1388؛ 12(1): 49-56.
2- کوهستانی ح ر، رضایی ک، زند س، باغچقی ن. مقایسه پارامترهای هماتولوژیک در خون گیری با شیوه معمول و خون گیری از سالین لاک. فیض، فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان. 1388؛ 13(1): 25-30.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p718316 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!