مقایسه ی اثر کرم مهبلی آویشن شیرازی و قرص خوراکی مترونیدازول در درمان عفونت تریکومونایی مهبل

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تریکوموناس واژینالیس سومین علت شایع واژینیت است. اثرات ضدباکتریایی، ضدقارچی و ضدتریکومونایی آویشن یرازی در invitro و invivo نشان داده است. این پژوهش با هدف «مقایسه ی اثر کرم مهبلی آویشن شیرازی و قرص مترونیدازول در درمان عفونت تریکومونایی مهبل» انجام شد.
روش بررسی
مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی بر روی 54 خانم غیرباردار در دو گروه مداخله و مقایسه انجام شد. عفونت تریکومونایی مهبل به وسیله ی آزمایش نمونه ی مرطوب تشخیص داده شد. کرم مهبلی آویشن شیرازی به مدت 7 شب برای گروه مداخله و قرص خوراکی مترونیدازول برای گروه مقایسه تجویز گردید. برای گردآوری داده ها از فرمهای مشاهده و مصاحبه استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها توسط آزمونهای تی زوجی و مستقل، مجذورکای، من ویتنی، مک نمار و آزمون ویلکاکسون انجام گرفت.
یافته ها
موفقیت درمانی بر اساس اسمیر مرطوب در 9/51 درصد از افراد گروه آویشن شیرازی و 9/88 درصد از افراد گروه مترونیدازول مشاهده شد (003/0p<)؛ در حالی که، موفقیت نتایج بالینی در 9/88 درصد از افراد گروه آویشن شیرازی و 63 درصد از افراد گروه مترونیدازول مشاهده شد (026/0p<).
نتیجه گیری
درصد موفقیت درمانی کرم مهبلی آویشن شیرازی نسبت به قرص خوراکی مترونیدازول کمتر است، اما بهبود علایم بالینی در گروه آویشن شیرازی از مترونیدازول بیشتر است. بنابراین، استفاده ی همزمان کرم مهبلی آویشن شیرازی و قرص خوراکی مترونیدازول برای درمان عفونت تریکومونایی مهبل پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p720708 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!