ارزیابی و مقایسه الگوهای مختلف آماده سازی و کاشت گندم و ارائه بهترین الگو در منطقه شهرری

پیام:
چکیده:
برای رسیدن به توسعه‎ی پایدار باید بهر‎ه‎وری را در تمام ابعاد مورد توجه قرار داد، مانند ماشین‎های کشاورزی که بخش بزرگی از نهاده ها را به خود اختصاص می‎دهند. بررسی کمی و کیفی عملکرد ماشین‎های خاک‎ورزی و کاشت از چند بعد ضرورت دارد. یک بعد آن اقتصادی است، دوم در دسترس بودن و استفاده راحت‎تر توسط کشاورزان هر منطقه و سوم که از نظر توسعه‎ای از دو مورد قبل مهم‎تر است، حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش و تخریب ساختمان این نعمت خدادادی است. در این تحقیق الگوهای مختلف خاک‎ورزی و کاشت (حدود 18 الگو) که هر کدام شامل استفاده از چندین ماشین کشاورزی به‎صورت پیاپی می‎باشد، بررسی شدند.
در این طرح روش‎های مختلف خاک‎ورزی پس از برداشت ذرت علوفه‎ای برای کاشت گندم پاییزه آبی به عنوان عامل اصلی در 6 سطح شامل استفاده از گاوآهن برگردان‎دار + دو بار دیسک + لولر، استفاده از گاوآهن برگردان‎دار + یک بار دیسک + لولر، استفاده از گاوآهن چیزل + دو بار دیسک + لولر، استفاده از دو بار دیسک عمود بر هم + لولر، استفاده از رتیواتور + لولر و استفاده از گاوآهن چیزل + رتیواتور + لولر؛ و روش‎های مختلف کاشت گندم پاییزه آبی به عنوان عامل فرعی در سه سطح شامل بذرپاش سانتریفیوژ + فارور، خطی کار تاکا + فارور و خطی کار همدانی مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند.
بررسی نتایج شاخص نفوذ مخروط، میانگین وزنی خاکدانه ها و اجزاء عملکردی محصول نشان داد بهترین تیمار اصلی تیمار گاوآهن چیزل + دو بار دیسک و بهترین تیمار فرعی خطی کار همدانی با مجموع زمان 6/5 ساعت در یک هکتار برای آماده‎سازی و کاشت زمین بودند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p720822 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!