اثرات اسانس های گیاهی بر دو گونه ی مهم آسپرژیلوس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
خطرات استفاده از داروهای شیمیایی و نگهدارنده های صناعی مواد غذایی، افزایش عفونت های میکروبی مقاوم به پادزیست ها، توجه به آسپرژیلوزیس و مایکوتوکسیکوزیس، به عنوان بیماری های حایز اهمیت قارچی، و هم چنین فساد کپکی محصولات کشاورزی، و از سوی دیگر، ظرفیت اسانس ها، در مقابله با میکروارگانیسم ها، بستر مناسبی را برای تحقیق فراهم نموده است. هدف این مطالعه بررسی اثرات اسانس های زیره ی سبز، کاکوتی و سیاه دانه ی رویش یافته در استان خراسان رضوی روی رشد قارچ های آسپرژیلوس فومیگاتوس و آسپرژیلوس فلاووس می باشد.
روش تحقیق: این مطالعه از نوع تجربی است و مواد گیاهی مورد استفاده در این تحقیق، در طی سال 1387 انتخاب و جمع آوری گردیدند. سپس اسانس آن ها به روش تقطیر با آب تهیه شد. با استفاده از روش براث ماکرودیلوسیون، میانگین حداقل غلظت مهار کننده MIC90)) و میانگین حداقل غلظت قارچ کشی ((MFC اسانس های مزبور، در غلظت های 3، 5/2، 2، 5/1، 1، 5/0 و 25/0 میلی گرم در میلی لیتر، علیه آسپرژیلوس فومیگاتوس و آسپرژیلوس فلاووس، با 4 بار تکرار آزمایش، تعیین گردید. قارچ های مورد آزمایش پس از کشت در حرارت 28 درجه ی سانتی گراد و در محیط عصاره ی مخمر به ترتیب بعد از مدت 48، 72و 96 ساعت از نظر درجه ی رشد مورد بازبینی قرار می گرفتند. سپس با انجام کشت مجدد در محیط ژلوز سیب زمینی، MIC90 و MFC آن ها تعیین می شد.
یافته ها
در مجموع، پس از 4 بار تکرار آزمایش، میانگین MIC90 اسانس های مذکور علیه هر دو گونه قارچ مورد مطالعه از 25/0 تا 75/1 میلی گرم در میلی لیتر تعیین شد و میانگین MFC این اسانس ها از 5/0 تا 5/2 میلی گرم در میلی لیتر به دست آمد. روغن های اساسی زیره سبز و کاکوتی، قوی ترین فعالیت علیه هر دو گونه ی قارچی را داشتند (43/0≤MIC90≤25/0). حال آن که اسانس سیاه دانه فعالیت ضد آسپرژیلوسی نسبتا متوسطی را دارا بود (75/1≤MIC90≤25/1).
نتیجه گیری
از یافته های حاصل از این تحقیق می توان نتیجه گرفت که اسانس های زیره ی سبز، کاکوتی و سیاه دانه دارای عملکرد مناسب ضد قارچی علیه آسپرژیلوس فومیگاتوس و آسپرژیلوس فلاووس هستند و امکان استفاده از آن ها به منظور کاربرد در امور پزشکی، داروسازی، دامپزشکی، صنایع غذایی، رایحه درمانی، آرایشی و بهداشتی به صورت دارو و عناصر ضد قارچی وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p723525 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!